فراگیری و دسترس‌پذیری از نوع رمزارزی

افزایش مشارکت زنان

آمارهای نوبیتکس نشان می‌دهد سهم زنان در بازار رمزارزها در حال افزایش است؛ به طوری که در سال ۲۰۲۳ میلادی سهم کاربران زن در نوبیتکس به بیش از ۲۳ درصد رسیده و سرعت جذب این گروه از کاربران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد. در عین حال ارزش دارایی زنان هم در این فاصله زمانی، رشد قابل توجهی نشان می‌دهد و نسبت ارزش دارایی زنان به مردان از ۴/ ۱۵ درصد به ۳۳/ ۱۷ درصد رسیده است. از سوی دیگر زنان در معاملات جاری در نوبیتکس توانستند چهار درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲، سهم مردان را بگیرند. همه آمارها حاکی از پررنگ شدن نقش زنان ایرانی در بازار رمزارزهاست.

توازن در دارایی گروه‌های سنی

بخش قابل توجهی از کاربران نوبیتکس ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند و این گروه سنی، بیش از ۴۰ درصد از معاملات آن را تشکیل می‌دهد. کاربران ۴۰ تا ۵۰ساله هم در جایگاه دوم کاربران نوبیتکس قرار گرفته‌اند. آمار دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد ۷۰ درصد از کاربران نوبیتکس زیر ۴۰ سال سن دارند. این در حالی است که سن ۷۲ درصد از کاربران بازار کریپتو در جهان کمتر از ۳۴ سال است. مقایسه این آمارها با اعداد و ارقام ارائه‌شده در سال ۲۰۲۲ میلادی، نشان می‌دهد به تدریج سهم گروه‌های سنی در بازار رمزارزها در حال متوازن شدن است. یک نکته جالب اینکه ۵۱ درصد از کاربران نوبیتکس تحصیلات کارشناسی و بیشتر دارند. این امر نشان می‌دهد که افراد تحصیل‌کرده تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو دارند.

رمزارز و فرصت‌های مالی برابر

یکی از ویژگی‌های ممتاز دنیای رمزارزها ایجاد فرصت‌های برابر در استفاده از خدمات مالی برای همه است. یکی از شاخص‌هایی که این موضوع را ثابت می‌کند که مقایسه توزیع جغرافیایی سپرده‌های بانکی در کشور با توزیع جغرافیایی دارایی رمزارزی است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود ۵۵ درصد سپرده‌های ریالی کشور در تهران متمرکز است. این در حالی است که تهرانی‌ها در مورد دارایی رمزارزی به سهم ۳۳درصدی بسنده کردند. در مورد سپرده‌های بانکی استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و فارس رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند اما در مورد رمزدارایی‌ها جای استان خراسان رضوی و اصفهان عوض شده و این دو استان به ترتیب ۱۶/ ۸ درصد و ۹۳/ ۶ درصد از دارایی رمزارزی موجود در نوبیتکس را در اختیار دارند. در مجموع قیاس این دو شاخص نشان می‌دهد انباشت سرمایه در بخش رمزدارایی نسبت به سپرده‌های بانکی متوازن‌تر است. نوبیتکس در گزارش خود اعلام کرده از همه استان‌های کشور کاربر دارد و البته ۱۰ درصد تهرانی‌ها کاربر نوبیتکس هستند.

مسئولیت مهم آموزش

دنیای رمزارزها همان‌قدر که جدید و پر از فرصت‌های جذاب است، نیاز به مراقبت و گسترش دانش و آگاهی هم دارد. یعنی کاربران با ورود به این فضا نیاز دارند گام‌به‌گام آموزش ببینند، تا هم شانس استفاده از ظرفیت‌های موجود را داشته باشند و هم در معرض سوءاستفاده‌های احتمالی مالی قرار نگیرند. در این راستا بعضی پلت‌فرم‌های داخلی از جمله نوبیتکس وارد گود شدند و در کنار ارائه خدمات، گسترش آموزش و آگاهی را هم در دستور کار خود قرار دادند. نوبیتکس اعلام کرده با راه‌اندازی یک مجله آموزشی و آکادمی، حجم قابل توجهی محتوای آموزشی متنی و ویدئویی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است. در تهیه این محتواها البته از دانش متخصصان و استادان دانشگاه استفاده شده و این همکاری به طور مداوم ادامه دارد.

مراقبت؛ از صفر تا صد

در کنار آموزش رایگان و گسترش آگاهی اقداماتی هم برای مقابله با سوءاستفاده‌های احتمالی از سوی خیلی از سرویس‌دهنده‌های داخلی ارائه شده است. اگر به گزارش سال نوبیتکس مراجعه کنیم گزارش دادند که آنها به طور مداوم در حال رصد و پایش فضای مجازی هستند و به طور جدی با حساب‌های جعلی که به‌منظور کلاهبرداری و گمراه کردن کاربران ایجاد می‌شود مقابله می‌کنند. دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم فقط در یک سال ۴۵۰ صفحه اینستاگرامی و ۱۰۰ کانال تلگرامی جعلی که قصد سوءاستفاده از کاربران را داشتند با تلاش نوبیتکس مسدود شده است. در عین حال نوبیتکس با بررسی مداوم تراکنش‌ها و بهره‌گیری الگوریتم‌های پیشرفته حساب کاربری افرادی را که در دام فیشینگ گرفتار شدند شناسایی می‌کند. با این روش بسیاری از اقدامات مربوط به حساب‌های قمار و شرط‌بندی یا کلاهبرداری پانزی شناسایی و خنثی می‌شود.

فرار بزرگ از تله بازارهای هیجانی

یکی از اتفاقات متداول در دنیای رمزارزها که باعث متضرر شدن کاربران می‌شود، فرازوفرودهای ناگهانی بعضی توکن‌های ناشناخته است. یعنی گاهی یک رمزارز به واسطه تبلیغات گمراه‌کننده در شبکه‌های اجتماعی یا سوءاستفاده از شهرت سلبریتی‌ها، به طور گسترده به کاربران معرفی می‌شود اما بعد از یک صعود کاذب، ناگهان به قیمت‌های خیلی پایین سقوط می‌کند. نوبیتکس اما به طور رسمی اعلام کرده برای فهرست کردن رمزارزها در پلت‌فرم خود، استانداردها و معیارهای مشخصی دارد که از ورود رمزارزهای بدون پشتوانه جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر نوبیتکس ابتدا شاخص‌هایی مثل قدمت رمزارز، عرضه در گردش، حداکثر عرضه کوین، درصد تغییرات قیمت از ابتدای عرضه و... را بررسی می‌کند و در صورتی که تشخیص داده شود فهرست شدن آن رمزارز، ارزش دارایی کاربران را در معرض خطر نوسانات ناگهانی قرار نمی‌دهد آن را فهرست می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود طیف‌های وسیع‌تری از جامعه با توجه به کاهش ریسک‌ها، تمایل به سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازار رمزارزها داشته باشند.

مسئولیت اجتماعی به چند روایت

نوبیتکس در گزارش سال خود اعلام کرده، در کنار توجه ویژه به مراقبت و آموزش رایگان کاربران، انجام اقداماتی در راستای حمایت از دانشجویان مستعد را هم مسئولیت اجتماعی خود می‌داند. این پلت‌فرم دانش‌بنیان در سال ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد ۲۵۰ میلیون تومان برای حمایت از تحصیل دانشجویان مستعد اختصاص داده است. علاوه بر آن برای حمایت از طرح‌های دانشجویی و ایده‌های جدید مسابقه‌ای ترتیب دادند که متقاضیان بتوانند طرح‌های خود را در زمینه دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز ایفا کنند. در این مسیر کشف استعدادها و ایده‌های نو در نهایت دو پروژه به عنوان برنده شناخته شدند و با جوایز ۱۰۰ میلیون‌تومانی از آنها قدردانی شد. بررسی و داوری پروژه‌های ارسالی بر عهده گروهی از متخصصان سرشناس حوزه بلاک‌چین و دیفای در ایران بود. تا از فضای مسئولیت اجتماعی دور نشده‌ایم این را هم بگوییم که نوبیتکس در سال ۲۰۲۳ میلادی، با مبلغی به ارزش ۴۰۰ میلیون تومان از سازمان‌های مردم‌نهاد خیریه حمایت کرده و مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان به حمایت از زلزلزله‌زدگان خوی اختصاص داده است. بعد از حادثه تروریستی کرمان هم شاهد این بودیم که نوبیتکس بعد از نیازسنجی امکانات درمانی بیمارستان افضلی‌پور کرمان، محموله‌ای از تجهیزات پزشکی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان را به این بیمارستان اهدا کرد.

پرواز بر فراز فناوری

دنیای کریپتوکارنسی و بلاک‌چین فرصت منحصربه‌فردی برای نوآوری و خلق ایده‌های تازه فراهم کرده است. در عین حال بسیاری از چالش‌های این حوزه هم با تکیه بر همین فرصت‌ها قابل حل است. نوبیتکس‌لبز به عنوان بازوی تحقیقاتی نوبیتکس از حدود یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت به دستاوردهای مهمی هم رسیده است. اسم نوبیتکس‌لبز به‌خصوص در ماجرای ارائه پروپوزال کرم‌چاله دانش صفر خیلی سر زبان‌ها افتاد. ماجرا این بود که تیم نوبیتکس‌لبز پروپوزالی به بنیاد اتریوم ارائه داد که مورد پذیرش این نهاد قرار گرفت و با تحسین ویتالیک بوترین بنیان‌گذار شبکه اتریوم مواجه شد. کمی بعد این ایده در ارائه یک محصول مهم و استراتژیک در نوبیتکس مورد استفاده قرار گرفت. ارائه گواهی اثبات اندوخته از سال‌ها پیش شاید دغدغه صرافی‌های ایرانی بود اما بنابر ملاحظاتی از جمله فاش شدن آدرس‌ها و از دست رفتن دارایی کاربران، کسی سراغ آن نمی‌رفت. تا اینکه نوبیتکس موفق شد شیوه‌ای برای پروف آف ریزرو یا اثبات اندوخته اتریوم ارائه بدهد که حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند. با این روش کاربران بدون هیچ نگرانی‌ بابت لو رفتن حریم‌خصوصی‌شان می‌توانند از واقعی بودن دارایی‌شان نزد نوبیتکس مطمئن شوند. تیم نوبیتکس‌لبز اعلام کرده در آینده نزدیک محصولات و فناوری‌های جدید را هم ارائه خواهد کرد.

گزینه‌های جذاب برای استفاده از خدمات مالی

آن‌طور که در گزارش سال نوبیتکس آمده این پلت‌فرم در تلاش است با ارائه گزینه‌های متعدد و جذاب، شانس استفاده از خدمات مالی متنوع را برای همه کاربران فراهم کند. یکی از این خدمات مالی خاص ایجاد اولین بازار دوطرفه ایرانی و معاملات تعهدی بود. در واقع نوبیتکس با ارائه این محصول معاملات مارجین را طبق قوانین شرعی و قانونی در داخل کشور پیاده کرد. رونمایی از این قابلیت این امکان را فراهم کرد که کاربران بتوانند هم در شرایط نزولی و هم در شرایط صعودی بازار، با استفاده از ضریب یا اهرم تا پنج برابر بیشتر سود کسب کنند. در عین حال رونمایی از قابلیت استیکینگ و ییلد فارمینگ هم به کمک کاربرانی آمد که کمتر اهل ریسک کردن هستند و دوست دارند حاشیه سود مشخصی به دور از هیجانات و فضای پرالتهاب بازار داشته باشند. با استفاده از قابلیت استیکینگ، کاربران می‌توانند رمزدارایی خود را برای مدت مشخصی نزد شبکه قفل کنند و در ازای کمکی که به بهبود فعالیت شبکه می‌کنند پاداش دریافت کنند. ییلدفارمینگ هم قابلیتی است که شرایط مشارکت در پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) و دریافت پاداش از آن را برای کاربران مهیا می‌کند. استخر مشارکت هم در کنار این دو محصول و به عنوان تکمیل‌کننده پازل معاملات تعهدی به نوبیتکس آمد تا کاربران در سودآوری یک تجربه دو سر بُرد داشته باشند. آخرین رهاورد نوبیتکس در ارائه خدمات مالی متنوع ارائه اعتبار و وام خرید کالاست. اعتبار خرید کالا این امکان را فراهم می‌کند که کاربران در ازای سپردن رمزدارایی خود به عنوان وثیقه، بدون سود و کارمزد و بدون نیاز به ضامن تا سقف ۵۰ میلیون تومان اعتبار خرید کالا دریافت کنند. وام خرید کالا هم بدون نیاز به ضامن و بدون دردسر خاصی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.