طلاکش copy

نکته دیگر‌ اینکه، بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی طی سال‌‌های بعد از انقلاب به‌رغم رشد کمّی قابل توجه در صنعت طیور کشور آثار قابل اعتمادی را برای امید بخشی کافی در جهت توسعه پایدار صنعت طیور فراهم نیاورده و در نتیجه ضرورت تدوین یک برنامه مشخص که در دسترس همگان بوده و مسیر بازسازی، نوسازی و تجهیز، استراتژی گسترش و سرمایه‌گذاری‌های جدید و هماهنگی با رخداد‌های بازار داخلی و صادراتی را مشخص کند، بیش از پیش احساس می‌شد.

ضرورت رشد اقتصادی دانایی محور و در تعامل با اقتصاد جهانی، آمایش و توازن کشوری و منطقه‌ای، امنیت سرمایه‌گذاری و رشد متوازن مبتنی بر آن در جهت توسعه پایدار و رقابت پذیر با‌ترسیم الگوی بومی ولی منطبق با دانش نوین جهانی برای تحقق جهش بلند اقتصادی و اجتماعی، اطلاعات ناقص یا مخفی مانده از دسترسی کلیه کاربران ذینفع، به روز نبودن اسناد پشتیبان برای هر گونه برنامه‌ریزی کوتاه و بلند مدت که فقط در کشو‌های دولتی وجود داشته‌اند و هیچ‌گاه در دسترس نبودند، فقدان اعداد، ارقام و جداول کمی، ناهماهنگی میان تکالیف دولتی با منابع در دسترس، نامشخص بودن قطعی اطلاعات و آمار، تداخلات آماری و معیار‌های محاسباتی دربخش‌‌های مختلف صنعت، نامشخص بودن استراتژی و راهبرد‌های توسعه زیرساختی، ضرورت نگاه به تحلیل‌‌های مربوط به عملکرد صنعت در حداقل یک دهه گذشته و ... فدراسیون طیور‌ایران را بر آن داشت که بعنوان اولین و مهم‌ترین ماموریت راهبردی خود تدوین سند برنامه ملی 5 ساله صنعت طیور‌ایران را آغاز و با ورود به جزئیات مورد نیاز برای تدوین یک برنامه هدف دار با دورنمای بسیار والا و عظیم و با انجام یکسان‌سازی تمامی اطلاعات و دانسته‌‌های موجود در صنعت طیور کشور و با یاری، همکاری و همفکری تمام تشکل‌‌های عضو فدراسیون، مشاورین و صاحبنظران حوزه صنعت طیور علاوه بر مشخص کردن خطوط اساسی و اصول کلی این برنامه، تمامی جزئیات کلان برای تامین، پشتیبانی و توزیع نهاده‌‌های خوراک، واکسن‌ها، ابعاد مختلف حوزه تولید از مرغ لاین و اجداد تا تولید محصول گوشت مرغ و تخم مرغ و در نهایت حوزه‌‌های آماده‌سازی، فرآوری و توزیع و عرضه محصول را در این برنامه به رشته تحریر درآورد.

لازم به‌ذکر است که برای دستیابی به بهترین معیار‌های عملکردی صنعت و‌ایجاد وحدت رویه در کاربرد معیارها در محاسبات، یک روش شبیه‌ساز برای بخش‌‌های جداگانه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ طراحی و با قراردادن اعداد استاندارد و عملیاتی واقعی عملکرد صنعت، اعداد استخراجی برای 5 ساله صنعت در جداول برنامه قرارداده شد.

پر واضح است که برنامه‌ریزی، یک نوآوری در نظام تدبیر است که برای تنظیم عالمانه و آگاهانه اقتصاد و اجتناب از سلیقه‌گرایی و اداره دلخواه و بدون نقشه امور تهیه می‌شود و ضمن آن هدف‌هایی اولویت دارد که آحاد جمعیت شاغل در این صنعت را به سطح مطلوبی از رفاه مادی و معنوی در مدت زمانی مشخص برساند و در آن اولویت‌بندی امور، شناسایی امکانات موجود مادی و معنوی و احاطه داشتن بر مشکلات موجود بر سر راه تحقق اولویت‌ها، استفاده از تمام ظرفیت‌‌های انسانی و قانونی و انتخاب اهدافی امکانپذیر که لازمه موفقیت است به‌خوبی دیده شده باشد و در این راه ما سعی داشته‌ایم که چنین ‌ترسیمی از برنامه را در این سند 5 ساله بر روی متولیان ذینفع آن در هردو بخش صنفی و دولتی بگشاییم.

امید است به‌عنوان اولین برنامه در طول تاریخ 67 ساله صنعت چراغ راهی برای فعالان صنعت، متولیان ذی‌ربط دولتی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری جدید در این صنعت باشد و کشور را با عقلانیت منطقی و قابل اجرا به دروازه توسعه پایدار و مطلوب آن رهنمون سازد.

رویکردها و شاخص‌های سند برنامه ملی5 ساله صنعت طیور(تولید تا عرضه)، 1400-1404

سرمـایه‌گـذاری:

 افزایش سود و بازدهی سرمایه‌گذاری در همه حلقه‌های زنجیره تامین صنعت طیور با هدف حفظ و تقویت سرمایه‌های موجود و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای بهبود:

 زیرساخت‌های کنونی و آتی زنجیره تامین در جهت بهبود و ثبات نسبی بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تولیدات ایران.

 توسعه ظرفیت‌های منابع انسانی، منابع مدیریتی و مالکیتی زنجیره.

 کاهش هزینه‌های تمام شده تولید در محصولات طیور و رقابت‌پذیر کردن محصولات تولیدی.

 بهبود سرعت و سهولت تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت.

 اختصاص وام‌های کم‌بهره برای نوسازی یا جایگزینی واحدهای فرسوده مطابق استانداردهای تدوین شده.

 پرهیز از تخصیص تسهیلات برای هرگونه احداث جدید خارج از محدوده ظرفیت‌های مشخص شده در صنعت.

بهـره‌وری:

 افزایش بهره‌وری تولید و بهداشت و سلامت طیور، ارتقای کیفیت و بهره‌وری محصولات تولیدی در تمام حلقه‌های زنجیره تامین و اقتصاد کلی صنعت.

تولید:

 تغییر، بهبود و اصلاح سامانه‌ها، ساختارها و ساز وکارهای حاکم یا موثر بر تامین نهاده‌ها، دارو و واکسن و افزودنی.

 بهینه‌سازی سیستم‌های لجستیک، ترابری، انبارداری، تامین مالی و ... در جهت کاهش مشکلات و هزینه‌های زاید، و تقویت چارچوب صنعت در شرایط نوین.

 تغییر مراحل و سازوکارها با هدف حذف هزینه‌های زاید و زیان‌ها در همه حلقه‌های زنجیره تولید.

دولت:

همراهی، همگامی و حمایت دولت از:

 توسعه و تدوین برنامه‌ها، راهبردها، سیاست‌ها و دستورالعمل‌های تولید بر مبنای اصول علمی و اقتصادی.

 سیاستگذاری و نظارت علمی و موثر دولت در راستای اهداف کلان برنامه‌های بالادستی و عدم دخالت در امور اجرایی و قیمت‌گذاری و ...

 واگذاری کامل امور غیرحاکمیتی از جمله کاربری سامانه‌های عملیاتی سماصط، بازارگاه و ... به فدراسیون طیور ایران به‌عنوان واسط ارشد بین دولت و کلیه تشکل‌های صنفی طیور.

 حذف کامل تخصیص ارزهای یارانه‌ای، ترجیحی و... برای همه نهاده‌ها، تجهیزات و ... در صنعت طیور.

 حذف قیمت‌گذاری دستوری و حرکت به سمت نظام نظارت و پایش علمی.

 حذف تحمیل و بارگذاری پسامدهای اجتماعی هزینه‌های واقعی تولیدات طیور از دوش صنعت به‌دلیل اجحاف در حق تولیدکنندگان و جلوگیری از تنش‌های اجتماعی کورکورانه

بـازار:

 برنامه‌ریزی تولید متناسب با فرآیند عرضه و تقاضا

 اصلاح و تغییر ساختار و سازوکارهای بازاررسانی، بازارسازی و برندسازی محصولات طیور در بازارهای داخلی و صادراتی.

 ایجاد ثبات نسبی در بازارهای بین حلقه‌ای (نهاده‌های خوراک، نژادها، محصولات واسط و نهایی و ...).

 تشویق و حمایت محصولات استاندارد طیور (از قبیل مرغ سایز)، برندسازی و تشکیل زنجیره‌های یکپارچه افقی و عمودی (از مزرعه تا سفره).