از سوی دیگر بررسی عملکرد بوروکراتیک دولت‌ها حاکی از این است که ورود سرمایه به کشور حتی از سوی سرمایه‌گذاران داخلی نیز در عمل آنقدر سخت شده که سرمایه‌گذاری‌های موجود در صنایع فعلی نیز ممکن است به چالش بدل شود. چه برسد به ایجاد طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید و رسیدن به موفقیت در این طرح‌ها. با این حال همچنان برخی از شرکت‌های خصوصی وجود دارند که به‌رغم تمامی سختی‌ها و مشکلات موجود در عرصه اداری به‌خصوص کاغذبازی‌ها بر ایجاد اشتغال و شکوفایی صنعتی به ویژه در مناطق محروم اصرار می‌ورزند. هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان یکی از این هلدینگ‌هاست که طی سال‌های گذشته گام‌های ارزنده‌ای در عرصه شکوفایی بخش معدن برداشته و توانسته از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ یعنی از بدو تاسیس خود، از یک شرکت کوچک به شرکتی بزرگ با بیش از ۶۱۱ میلیارد تومان سرمایه ثبت‌شده بدل شود. این شرکت در حال حاضر چندین زیرمجموعه دارد که هر کدام در بخش‌های مختلف در مسیر خدمت به آبادانی ایران و ایجاد اشتغال فعالیت می‌کنند.

ظرفیت تولید ۹ میلیون‌تنی محصولات زنجیره فولاد در ماهان

در سال‌های گذشته با تاکید روزافزون سیاست‌گذاران اقتصادی در زمینه لزوم گذر از اقتصاد نفتی و تک‌محصولی، نگاه ویژه‌ای به توسعه صنایعی نظیر فلزات اساسی به‌خصوص فولاد به وجود آمد. همین امر سبب شد تا شاهد توسعه قابل توجه این بخش از صنعت در ایران باشیم. با این حال آنچه مشاهده می‌شود این است که بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این زمینه یا به‌طور مستقیم از طریق شرکت‌هایی انجام می‌شود که دولتی هستند یا اینکه حاکمیت دولتی در آنها پررنگ است. از همین‌رو بسیاری از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه آهن و فولاد در حوزه پایین‌دست فعالیت می‌کنند و شرکت‌های کوچکی هستند یا اگر سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای انجام می‌دهند در زمره معدود شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرند. این شرکت با دارا بودن ۱۲ زیرمجموعه، نقش مهمی در توسعه صنعت و معدن در کشور بر عهده گرفته و بر آن است تا در سال‌های پیش‌رو، بر کیفیت و کمیت فعالیت خود در این حوزه، و سایر حوزه‌های معدنی بیفزاید.

بررسی آمار و ارقام موجود از فعالیت هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این شرکت موفق شده تا با در اختیار داشتن زیرمجموعه‌های فعال در زنجیره فولاد از استخراج معدن تا تولید مقاطع فولادی کارنامه خوبی را در اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم از خود بر جای بگذارد. در حال حاضر این هلدینگ با اشتغال‌زایی ۲۸ هزارنفری در تمامی شرکت‌ها و پروژه‌های تحت مدیریت خود توانسته ظرفیت سالانه تولید خود را به ۹ میلیون تن از انواع محصولات موجود در زنجیره فولاد برساند که از این میان استخراج سالانه بیش از ۳/۵ میلیون تن سنگ‌آهن در شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان به چشم می‌خورد. شرکت همچنین موفق شده با تزریق به موقع منابع و انجام سرمایه‌گذاری اثربخش در شرکت رویان فراوان ماهان سیرجان به ظرفیت ۲/۵ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده دست یابد. هلدینگ ماهان این تولیدات را برای فرآوری و در نهایت ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در شرکت احیا استیل فولاد بافت به کار می‌گیرد که خروجی آن بیش از ۴۵۰ هزار تن شمش و ۸۵۰ هزار تن انواع میلگردهای ساختمانی در مجتمع فولاد صنعت بناب است.

همین ارقام نشان می‌دهد که هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان توانسته نه‌فقط در راستای برنامه‌های درونی شرکت و گروه مالی گردشگری، بلکه در راستای تحقق هدف‌گذاری تولید ۵۰ میلیون تن فولاد در سال در مقایسه با بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه فعالیتی درخور توجه انجام دهد.

قطار پیشرفت ماهان در ایستگاه بعد

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان عملکرد خوبی داشته و در همین مدت کوتاه که فعالیت خود را شروع کرده از بسیاری از فعالان قدیمی این حوزه نیز رشد و شکوفایی بهتری را شاهد بوده است. با وجود این، قطار پیشرفت ماهان به همین‌جا محدود نمانده است و این شرکت به دنبال آن است تا ظرفیت تولید خود را در بخش فولاد و مس افزایش دهد. به همین دلیل و به منظور تامین زیرساخت‌های لازم جهت پشتیبانی، شرکت‌های حمل‌ونقل پرچم ‌بار، شرکت پارس زیگورات‌ بافت و شرکت ستاره بام کویر نیز در کنار سایر زیرمجموعه‌های ماهان به فعالیت مشغول هستند.

هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در نظر دارد با تعریف طرح‌های توسعه‌ای در راستای تکمیل زنجیره فولاد، ورود به سایر زنجیره‌های معدن و صنایع وابسته را در دستور کار قرار دهد. بازوی معدنی گروه مالی گردشگری همچنین به دنبال آن است تا با توسعه کسب‌وکارهای پشتیبان ضمن افزایش تنوع درآمدی خود گامی مهم در پیشبرد اهداف متعالی گروه مالی گردشگری نیز بردارد.

در همین راستا شرکت هدف‌گذاری کرده تا برای توسعه زنجیره ارزش خود ضمن افزایش ذخایر معدنی، احداث و تکمیل طرح‌های تولید سالانه ۲/۵ میلیون تن کنسانتره و ۲/۵ میلیون تن گندله‌سازی در شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان را به اجرا درآورد. ماهان در کنار احداث کارخانه تولید فروسیلیس با ظرفیت ۲۵ هزار تن در سال، ایجاد اکسیژن پلنت با ظرفیت پنج هزار نرمال مترمکعب در ساعت شرکت را در جهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده یاری می‌کند. با به ثمر نشستن تمامی این طرح‌ها در نگاهی کلی‌تر می‌شود گفت که بدون تردید اجرای پروژه‌های زیرساختی مانند احداث خط ریلی، آبرسانی و برق‌رسانی در شرکت گسترش فولاد شهریار می‌تواند حلقه وصلی باشد میان تمامی طرح‌های آتی این هلدینگ خصوصی تا با کیفیت هرچه بیشتر به ارتقای زنجیره ارزش فولاد و صنایع وابسته به آن اقدام کند.

 البته نباید از خاطر برد که همه جزئیات یادشده از عملکرد زیرمجموعه‌های هلدینگ ماهان خود بخشی از یک پازل بزرگ‌تر است. ماهان به موازات طرح‌های اشاره‌شده درصدد آن است تا در راستای توسعه فعالیت‌های خود و ورود به زنجیره مس، پروژه‌های بهره‌برداری از معدن و احداث واحد کنسانتره‌سازی مس زاغدره و رضی‌آباد (دلفارد) کرمان را با ظرفیت تولید ۲۳ هزار تن مس با عیار ۲۳ درصد و سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به مرحله بهره‌برداری برساند.