نبض بورسی صنعت بالادست شوینده‌ها

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران را می‌توان بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور که مواد اولیه صنعت شوینده را تولید می‌‌‌کند دانست که از این منظر یک شرکت بسیار مهم در ایران به شمار می‌‌‌رود تا جایی که رخدادهای صنعتی این شرکت می‌تواند اهمیت بسیاری برای جامعه داشته باشد. آلکیل بنزن خطی موسوم به LAB و آلکیل بنزن سنگین موسوم به HAB را می‌توان از مهم‌ترین تولیدات این شرکت به شمار آورد اگرچه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با نماد شیران برخی هیدروکربن‌‌‌ها را نیز تولید می‌‌‌کند.

سعید زرندی، مدیرعامل «شرکت صنایع سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران» با حضور در این مجمع ضمن ارائه گزارشی در خصوص عملکرد ۷ ماهه سال مالی شرکت اظهار کرد: در تولید LAB، ۶۸‌هزار و ۴۷۶ تن تولید داشته‌‌‌ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است. همچنین تولید HAB  در طول ۷‌‌‌ماهه سال مالی جدید ۳‌هزار و ۶۱۱ تن بوده است.

وی افزود: درمجموع ۷ ماهه سال اخیر میزان درآمد شرکت ۵‌هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان بوده در حالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم ۳‌هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بوده است. ضمن اینکه ازنظر میزان تولید (کل) هم ۱۰۵‌هزار تن مدت مشابه سال پیش به ۱۳۴‌هزار تن رسیده است. علاوه بر این میزان سودسازی شرکت در ۷ ماهه سال قبل‌ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان بود که طی ۷ ماه اخیر این مورد به ۲‌هزار و ۱۴۹ میلیارد تومان رسیده است که رشد ۷۳درصدی را نشان می‌‌‌دهد؛ بنابراین ۹۳‌درصد هدفی که پیش‌بینی کرده بودیم، تحقق ‌‌‌یافته است.

وی ادامه داد: در کل سال ۱۴۰۱ رشد بسیاری نسبت به ۱۴۰۰ داشته‌‌‌ایم و مجمع در سال ۱۴۰۰ برای هر سهم ۱۵۸تومان سود ساخته و امروز در ۶‌‌‌ماهه ابتدایی سود ۱۰۵ تومانی محقق شده و اگر مشکلی پیش نیاید تا پایان سال مالی به حدود ۲۰۰ تومان  می‌رسیم.

زرندی گفت: با همه مشکلات بورس سه شاخص را به‌‌‌عنوان مبنای مقایسه اعلام می‌‌‌کنم. رشد و بازدهی یکساله خانواده مواد شیمیایی ۲۸‌درصد بوده و شاخص کل ۳۶‌درصد بوده است. این در حالی است که شاخص «شیران» ۵۶‌درصد رشد داشته و بالاتر از شاخص کل حرکت کرده‌‌‌ایم؛ رشد فروش محصولات طی ۶ ماهه اول سال مالی جاری نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته ماحصل تنوع‌‌‌بخشی به روش‌‌‌های فروش محصولات و نیز تمرکز بر توسعه بازارهای هدف در حوزه فروش داخلی و صادراتی بوده است که ادامه همین روند نوید دهنده ارتقای مستمر ارزش فروش محصولات و درآمدهای سال مالی جاری خواهد بود. زرندی افزود: ما موضوع دو برابر کردن LAB و رسیدن به عدد ۱۰۰‌هزار تن را برای سال ۱۴۰۲ تعیین کرده بودیم که می‌تواند ۲‌هزار میلیارد تومان سود عملیاتی شرکت را افزایش دهد. در این خصوص تمام قراردادهای عمده برای تامین تجهیزات ازجمله ترانسفورماتورها، دیزل ژنراتورها، مبدل حرارتی، راکتورها و... بسته‌‌‌شده است؛ بنابراین بیش از ۷۸‌درصد قراردادها منعقدشده و تا ۳۰‌درصد پرداخت کل نیز انجام ‌‌‌شده است. پایان مردادماه تمام ابزارهای دقیق که مشتمل بر ۲۲ آیتم ریز هستند را به قرارداد خواهیم رساند. به‌‌‌طورکلی ۴۳‌درصد طرح پیشرفت کرده است و با وجود اینکه تحریم‌‌‌ها به‌‌‌ هرحال در کاهش سرعت کار موثر هستند، انتظار می‌‌‌رود تا پایان سال این طرح اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه ۶ برنامه اصلی را برای کارخانه تعریف کرده‌‌‌ایم که برای هر بخش هم جزئیات کار برای ارزآوری و درآمد و همچنین کاهش هزینه‌‌‌ها تعریف‌‌‌شده است، تصریح کرد: طرح مهم دیگر که زیرساخت‌‌‌های آن تهیه‌‌‌شده، دو موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه الکل که مطالعات دانش فنی آن انجام‌‌‌شده و امیدواریم این مدل را قبل از مجمع نهایی شرکت، فرآیند اجرای آن را آماده کنیم. نکته دیگر استفاده از منابع مالی شرکت در بورس و همچنین تامین پایدار نفت سفید از سایر منابع و استانداردسازی و فروش محصولات برگشتی است که کار بسیار سنگینی بود و اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و انتظار داریم بعد از دو سال به نتیجه لازم برسد.

مدیرعامل شرکت صنایع سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با اشاره به اینکه هفته گذشته به‌‌‌عنوان صادرکننده نمونه استان انتخاب شدیم، گفت: سعی کردیم در بازارهای بین‌المللی به‌‌‌صورت مستقیم وارد شده و آغاز عملیات خرده‌‌‌فروشی و همچنین افزایش ظرفیت ۳ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در سال ۱۴۰۲ از دیگر دستاوردهای شرکت در سال مالی جاری است که بعد از ماه محرم افتتاح می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که میزان مصرف برق شرکت حدود ۲/ ۱۰ مگاوات مصرف برق است.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواسته سهامداران بود که محقق شد، اظهار کرد: امسال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها زمین کارخانه، دفتر تهران و دفتر اصفهان را داشتیم که ۲۷ خردادگزارش بورس به ما ابلاغ شد که سرمایه فعلی از ۱۹۲۸ میلیارد تومان به ۵۵۴۳ میلیارد تومان می‌رسد و فعلا با توجه به اینکه افزایش سرمایه از محل ارزیابی ماشین‌‌‌آلات رقم بسیار سنگینی است، ترجیح دادیم این نوع افزایش در این مرحله انجام نشود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح پروانه بهره‌‌‌برداری بعد از ۱۵ سال صورت گرفته است، گفت: این موضوع باعث می‌شود تا اجازه فروش بیشتری برای شرکت فراهم شود.

در ادامه رای‌گیری برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها (طبقه زمین) به میزان ۳۳/ ۱۸۲‌درصد صورت رفت که با موافقت سهامداران به تصویب رسید.