روز انتخاب با صندوق سرنوشت

پس نگاهی می‌کنیم به آرایشی که دو اردوگاه برای پیروزی در انتخابات مصاف گونه ۱۵ تیرماه گرفته‌اند، در یک سو شاهد آن هستیم که محمدباقر قالیباف در میان انتقادات برخی حامیان خود، از سعید جلیلی حمایت کرده است، تکلیف دو یار منصرف جلیلی هم گویا از اول مشخص بود، با این حال جدال‌های لفظی حامیان قالیباف با حامیان جلیلی هنوز پایان نگرفته تا جایی که برخی از آنها اعلام کرده‌اند، می‌خواهند کار را به پزشکیان بسپارند، تا جایی که ستاد اصول‌گرایان حامی پزشکیان هم تشکیل شده و گویا رهبری آن را نقوی حسینی برعهده گرفته است.

در این سو برخی سخنان عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در میان حامیان دو گروه، واکنش‌برانگیز شده بخصوص اظهاراتی که پیرامون قیمت‌گذاری بنزین داشت و به زعم برخی فعالان سیاسی، نابهنگام یا لو دادن توپ به اردوگاه رقیب است. جلیلی که از اتفاق در اصفهان رای بالاتری نسبت به رقیب اصلی خود در دور اول انتخابات آورده در بازار تهران مورد استقبال گرمی قرار نگرفت و در جلسه‌ای که با فعالان حوزه دیجیتال داشته، وعده‌های بزرگی برای افزایش سرعت اینترنت همراه و خانگی داده است.

اما در این سوی قضیه شاهد آن هستیم که حامیان پزشکیان با تجزیه و تحلیل آرای نامزد مورد حمایتشان، تصمیم گرفته‌اند تا تحرک انتخاباتی جدیدی را در هفته جاری رقم بزنند، پیوستن طیب‌نیا، مرد ضد تورم و از معدود وزرای خوشنام اقتصاد در سه دهه گذشته نشان می‌دهد که از قرار مباحث اقتصادی، کنترل تورم و بازگشایی مسیرهای ارتباطی با اقتصاد جهانی در جهت متنوع کردن سبد شرکای تجاری و تسهیل مراودات مالی، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای تیم پزشکیان دارد.

جمعه در حالی به ما نزدیک می‌شود که به قول آینه‌های اتومبیل، «اجسام از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌ترند» دو تفکر که هر کدام خود را در مسائل مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارای راهبرد و روش می‌دانند، در هفته جاری برابر هم قرار گرفته‌اند تا به مردم بگویند آینده‌ای بهتر با حضور ما در انتظارتان است. حالا چه کسی می‌تواند پیش‌بینی کند، انتخابات به کدام سو می‌رود، نظرسنجی‌های پیشین اگرچه توانستند جهت‌گیری رای‌دهندگان را تشخیص دهند اما نتوانستند در مورد میزان مشارکت اعداد صحیحی را ارائه دهند، همین امر پیش‌بینی آینده را سخت‌تر کرده است. امری که باعث ایجاد جنب و جوش در ستادهای دو نامزد روز جمعه شده و تکاپویی عجیب برانگیخته!

در ستاد پزشکیان کوچک و بزرگ در حال تماس و گفت‌وگو برای بالا بردن مشارکت هستند، استراتژی که اگر به نتیجه برسد با احتمال بالا منجر به افزایش آرای پزشکیان خواهد شد در حالی که ستاد رقیب اگر چنین کاری را در پیش بگیرد چندان معلوم نیست آرای جدید را به سبد چه کسی خواهد ریخت.

اخبار واصله از تحرکات هر دو نامزد تا این لحظه نشان می‌دهد رقابت تنگاتنگی در پیش است، رقابتی که شاید سرنوشت آن نه در دست آرای خاکستری دل زده، بلکه در دستان مردمانی باشد که بخشی پیش‌تر بخت خود را با قالیباف آزموده‌اند اما چیزی نصیب‌شان نشده بود.

با همه اینها نباید جمعه را ساده گرفت، از روز شنبه یک تفکر و یک جناح سرنوشت مقدرات کشور را در دست خواهد گرفت، هر کس در خانه بنشیند چه بخواهد و چه نخواهد از تاثیرات کنش روز جمعه منتفع، متضرر و متاثر خواهد شد، اینجا دیگر نمی توان بیرون گود ایستاد و منتظر شد، رای دادن قطعا بهتر از رای ندادن است.

2 copy