خط نجات برای اصفهان

مهم‌ترین مطالبات نصف جهان

در طی دو دهه گذشته، اقتصاد و معیشت از اصلی‌ترین برنامه‌هایی بوده که نامزدهای ریاست جمهوری اعلام می‌کردند. حالا نیز برای این دوره از رقابت‌ها اولویت اساسی در برنامه‌های نامزدها اقتصاد است .

از طرفی هم نظرسنجی‌های انجام‌گرفته مشخص می‌کند رفع تورم و گرانی، مذاکره برای رفع تحریم‌های خارجی، رسیدگی به اقشار محروم و کم‌درآمد، مبارزه با فساد و رانت‌خواری و کاهش تبعیض علیه زنان از اصلی‌ترین درخواست‌های مردم کشور از رئیس‌جمهور آینده ایران است.

در این میان ،بررسی‌ها بزرگ‌ترین مطالبه مردم اصفهان را زنده شدن زاینده‌رود نشان می‌دهد .ضمن آن‌که مشکلات آلایندگی و زیست‌محیطی نیز می‌بایست موردنظر مسئولان قرار گیرد.

مواردی که از اهمیت بسیار بالایی برای مردم نصف جهان برخوردار است.

همچنین دوری از نگاه برخوردارانه به این استان، رفع مشکل مسکن ،توجه به اشتغال جوانان و حل بحران فرونشست از عمده‌ترین درخواست‌های اصفهانی‌هایی است که سال‌هاست با چنین چالش‌هایی دست‌به‌گریبان و اکنون در انتظار به قدرت رسیدن رئیس‌جمهوری هستند که توان مقابله با این مشکلات و تزریق جان  دوباره به  اصفهان را داشته باشد.

در ارتباط با مهم‌ترین مطالبات مردم اصفهان از رئیس‌جمهور آینده نمایندگان این مردم از حوزه‌های شورای شهر، کشاورزی،

محیط‌زیست، کارگری و صنعت در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اظهاراتی را مطرح کرده اند  که در ادامه ارائه می‌شود.  

کار هر استان به خودش واگذار شود

1 copy

عباس حاج رسولی‌ها رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر آن‌که نخستین درخواست مردم اصفهان جاری شدن دائمی زاینده‌رود است تصریح می‌کند: اولین و مهم‌ترین دغدغه مردم اصفهان ،آب است و پس‌ازآن هم رسیدگی به آلودگی هوا از اصلی‌ترین درخواست‌ها است.

وی می‌افزاید: اما مطالبه سوم بر طبق تجربه چندساله‌ای که دارم مدیریت واحد شهری است که در قانون اساسی و برنامه هفتم توسعه هم به آن پرداخته‌شده است امیدواریم رئیس‌جمهور بتواند آن را به اجرا درآورد و کار هر استانی را به خودش واگذار کند.

به گفته این مسوول آنچه موجب تحقق مدیریت واحد شهری است تعامل و همکاری بین دستگاه‌ها و مشارکت‌های مردمی است. درواقع قدم اول برای رفع مشکلات یک شهر، رسیدن به یک مدیریت واحد است که آن نیز وابسته به تعاملات دستگاه‌ها می‌شود.

وی بیان می‌کند: پرسش از نامزدها آن است که تا چه میزان می‌توانند مدیریت واحد شهری را پیاده نمایند؟

این عضو شورای شهر می‌گوید: این‌چنین با کاهش تصدی‌گری دولت، مشارکت مردم در اداره کشور اتفاق می‌افتد و البته درزمان شورای اول قرار بر اجرای چنین موضوعی بود که متأسفانه اجرایی نشد. چراکه دولت و مجلس واگذاری بخشی از تکالیف به شورای شهرها را نمی‌پذیرند درصورتی‌که از بار مسئولیت آن‌ها کاسته می‌شود.

وی اظهار می‌کند: بر این اساس 3 مطالبه اصلی مردم اصفهان از ریاست جمهوری، آب، هوای پاک و مدیریت واحد شهری است.

بزرگ‌ترین مطالبه اجرای قانون است

2 copy

اسفنـدیار امینــی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان بیان می‌کند: مهم‌ترین مطالبه‌ای که حوزه کشاورزی نه‌فقط از رییس‌جمهور آینده بلکه از هر مسوولی دارد اجرای قانون است.

وی اظهار می‌کند: هرزمان سخن از برنامه می‌شود مشخص نیست چه پیش می‌آید. چون با برنامه قرار است قانون کنار زده شود. درحالی‌که کشور یک برنامه مشخص بیشتر ندارد و آن قانون است که برای هر موردی به‌طور دقیق و کامل گفته است چه انجام گیرد. مشکل فعلی ما عدم اجرای قانون و ناهماهنگی میان 3 قوه برای اجرای صحیح است. این فعال تصریح می‌کند: بر طبق قانون اساسی نظارت بر قانون بر عهده قوه قضاییه است. همچنین آیین‌نامه مجلس هم بسیاری از اختیارات نظارتی را بر عهده نمایندگان قرار داده است اما انجام نمی‌گیرد.

به گفته امینی بیشتر از 17 نهاد نظارتی در کشور وجود دارد که بازهم با توجه به این تعداد نهاد، نظارتی بر قانون نمی‌شود.

وی یادآور می‌شود: اگر گفته می‌شود بزرگ‌ترین مطالبه مردم اصفهان جاری بودن زاینده‌رود است. این مورد از دل قانونی برمی‌آید که درزمانی به‌واسطه آن زایش این رود اصفهان را زنده نگه‌داشته بود. اما اجرای آن ادامه نیافت چون دولت‌ها با برنامه‌هایی دیگر، قانون را کنار زدند.

و اکنون هم بزرگ‌ترین مطالبه بخش کشاورزی آن است که رئیس‌جمهور پای اجرای قانون بایستد .چون مشکل ما بی‌قانونی نیست بلکه عدم اجرای آن  است.

مهم تراز آب‌وهوا درخواستی نیست

3 copy

حشمت الله انتخابی کنشگر محیط‌زیست نیز با تأکید بر مسئله آب‌وهوا می‌گوید: مهم تراز این دو مورد درخواستی نیست که بتوان بیان کرد.

زیرا آب‌وهوا اولین نیاز بشر برای زنده ماندن است و اصفهان در این امور حیاتی با مشکل مواجه است. او اظهار می‌کند: علی‌رغم آن‌که این استان برخوردار شناخته می‌شود. اما ما در حداقل‌ها با مشکل مواجه هستیم .بنابراین اگر رئیس‌جمهور اقدامی را بخواهد انجام دهد ضرورت دارد برای این دو مهم باشد. این فعال با اشاره به تلاش‌های انجام‌گرفته در دولت‌های قبلی می‌گوید: متاسفانه فقط پس رفت داشته‌ایم چون به‌جای پیشرفت، تخریب بوده است. چالش‌هایی مانند فرونشست‌های زمین، پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و طولانی شدن تشنگی زاینده‌رود گویای پس رفت است. انتخابی تصریح می‌کند: به عبارتی هرچه تلاش کرده‌ایم میزان تخریب‌ها سرعت بیشتری گرفته زیرا کاری که باید برای حل مشکل، انجام گیرد اجرانشده است یا به‌اندازه نیاز نبوده است. وی بیان می‌کند: و اکنون‌که خطر فرونشست در بیخ گوش مردم اصفهان قرار دارد، شاید نتوان در آینده‌ای نزدیک، بحران را حل نمود. ممکن است سال‌های زیادی به طول انجامد که سطح آبخوان‌ها نه به مرحله مطلوب بلکه در سطح رد شدن از خطر برسد. ولی مهم آن است که کار شروع شود و سیاست‌ها و برنامه‌ها در این جهت باشد آنچه در 20 سال اخیر، باوجود وعده‌ها و شعارها محقق نشده است.

اصفهان در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد

4 copy

اصغر برشان دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با اشاره به اینکه تقریباً بیش از 65 درصد جمعیت اصفهان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند می‌گوید: مطالبه ما استقلال پیدا کردن سازمان تامین اجتماعی است. با توجه به اینکه نسبت به متوسط کشوری، اصفهان کارگران زیادی را در خود جای‌داده ضرورت توجه به درخواست آن‌ها محسوس است. وی ادامه می‌دهد: اما مطالبه عامی که مردم اصفهان از رئیس دولت چهاردهم دارند رسیدگی به وضعیت آب‌وهوا است. خواسته ما بازگشت حق اصفهان به مردم این دیار است. برشان بیان می‌کند: برخلاف اینکه اصفهان برخوردار شناخته می‌شود برخوردار نیست و با این توجیه آنچه حق مردم آن است پرداخت نمی‌شود. درحالی‌که اصفهان سال‌هاست از این جایگاه خارج‌شده ولی همچنان لقب برخوردار بودن را یدک می‌کشد.

به‌این‌ترتیب درخواست اصلی مردم این شهر از رئیس‌جمهور آن است اصفهان را با رفع مشکلات آب‌وهوایش به جایگاه واقعی برخوردار بودن برساند.

فقط رفع تحریم‌ها

5 copy

اما بهرام سبحانی؛ رئیس هیات‌مدیرهٔ انجمن تولیدکنندگان  فولاد به‌عنوان نماینده بخش صنعت، مهم‌ترین مطالبه صنعتگران از رئیس‌جمهور آینده را رفع تحریم‌ها و انعقاد برجام عنوان می‌کند.

به اعتقاد این مسوول تا زمانی که مسئله تحریم‌ها حل نشود صنعت استان و در کل اقتصاد، دچار زیان است و اگر این مشکل رفع گردد در پی آن چالش‌های دیگر هم رفع می‌شود.

وی اظهار می‌کند: دریک کلام تا زمانی که ارتباطات بین‌المللی برقرار نشود نمی‌توان نگاه مثبتی به آینده صنعت داشت. واضح آن‌که ریشه همه مشکلات فعلی برجام و احیای  آن راهکار اصلی برای بهبود شرایط است.

نجات اصفهان

افزون بر دو دهه می‌شود که شاهرگ حیاتی اصفهان خشکیده و این استان را با چالش‌های فراوانی دست‌به‌گریبان کرده است.

کاهش بارش‌ها، افزایش جمعیت، توسعه صنایع و مهم تراز همه طرح‌های انتقال آب، همگی دریک برهه دست‌به‌دست هم داد تا زاینده‌رودی که سال‌های زیادی از عمر آن می‌گذشت را به‌تدریج، نابود کند.

اتفاقی ناگوار برای اصفهان‌ که پیامدی نداشت جز روزهای آلوده، زمین لرزان، کشاورزان ناامید و مردم افسرده‌ای که هر بار با فرارسیدن زمان انتخابات ریاست جمهوری با بارقه‌ای از امید برای تحول این شرایط سخت، مطالبات خود را عنوان نموده با این امیدواری که شنیده و با برنامه‌ها و تدبیرهایی به آن‌ها رسیدگی شود.

قطعاً برای تحقق چنین درخواست‌هایی نگاهی نوین لازم است تا بتواند پس از سال‌ها جریان دائمی آب زاینده و حقابه مردم اصفهآن‌که برای کشاورزان، مسوولان محیط‌زیست و شهروندان آن مهم‌ترین چالش است را برآورده سازد و این سرزمین غنی و ارزشمندی که در میانه فرونشست‌ها رو به زوال است را نجات بخشد.