در پی فوت ۶ نفر؛ ۲ هزار متر حریم پرخطر کانال‌های آب اصفهان تا تیر جاری ایمن‌سازی می‌شود

در پی سقوط برخی شهروندان به درون کانال‌های آب در اطراف شهر اصفهان و برخی از شهرستان‌ها و آمار روزافزون غرق‌شدگی منجر به فوت در استان، چندی پیش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) پیگیر این مساله از مسوولان امر شد.

این در حالیست که به گفته منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، شرکت آب منطقه‌ای متولی رودخانه‌ها، سدها و کانال‌های آب و اداره کل جهاد کشاورزی متولی استخرهای کشاورزی است و آنها باید اقدام به نصب حفاظ و تابلوهای هشداردهنده در مکان‌های پرخطر کنند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی آب منطقه‌ای اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: سازمان آب منطقه‌ای نزدیک به ۲ هزار متر ایمن‌سازی در دست اجرا دارد که در ماه آینده انجام می‌شود.

افشین رضایی ادامه داد: علاوه بر آن تدابیری اندیشیده شده است تا یک سال آینده قریب به ۱۰ کیلومتر از حریم‌های پرخطر کانال‌های آب استان ایمن‌سازی شود.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: کانال‌های انتقال و زهکش‌های اصلی در شبکه‌های آبیاری اغلب بیش از ۵۰ سال عمر داشته و همه آنها در اختیار و مالکیت وزارت نیروست اما کانال های درجه سه و چهار این شبکه‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی احداث شده و از آنها بهره‌برداری می‌شود. وی تصریح کرد: در زمان احداث کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری، اغلب مسیر آنها خارج از مناطق مسکونی بوده و خطری برای ساکنان نداشتند اما بر اثر رشد جمعیت و توسعه شهرها و روستاها، در شرایط کنونی بسیاری از مناطق مسکونی و جاده‌های پرترافیک در مجاورت این کانال‌ها قرار گرفته و ظرفیت حادثه‌پذیری آنها را افزایش داده است.

رضایی با اشاره به اینکه ۱۶ سال پیش برای تفکیک وظایف شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و آب منطقه‌ای، صورت جلسه‌ای امضاء شد، بیان کرد: در آن جلسه مقرر شد که ایمن‌سازی محدوده شهرها و روستاها برای کاهش آسیب ها بر عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و خارج محدوده شهرها و روستاها بر عهده اداره آب منطقه‌ای باشد.

تکذیب صادر نشدن مجوز ایمن سازی کانال‌ها توسط آب منطقه‌ای

وی در باره ایمن‌ نبودن کانال‌های آب برای کشاورزان و دامداران در محدوده‌های غیرترددی خودروها و صادر نکردن مجوز ایمن‌سازی کانال‌ها از سوی آب منطقه‌ای برای سایر ارگان‌ها تاکید کرد: اینکه بعضا اعلام می شود شرکت آب منطقه‌ای مجوز لازم برای ایمن سازی دیگر دستگاه‌ها را صادر نمی‌کند، به هیچ عنوان صحت ندارد.

رضایی گفت: البته ایمن سازی حرایم کانال‌ها اصولی دارد که در صورتی که دستگاه‌های اجرایی بدون رعایت آنها اقدام به ایمن‌سازی غیرفنی کنند، نه تنها حوادث کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه این کار به بروز حوادث بیشتر و شدیدتر نیز خواهد انجامید.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه بیش از۲ هزار کیلومتر طول کانال‌ها و زهکش‌های موجود در استان از دهه‌های قبل تاکنون در دست بهره‌برداری است، گفت: برای ایمن‌سازی کانال ها اولویت‌بندی لازم انجام شده است که با توجه به میزان اعتبارات موجود این شرکت طی زمانبندی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت اقدامات لازم انجام خواهد شد.

شهرداری برای ایمن‌سازی کانال‌ها ورود کرد اما با مخالفت آب منطقه‌ای مواجه شد

پیش از این نیز محمدرضا فلاح عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره گفته بود: طی ادوار گذشته، شهرداری برای ایمن‌سازی، حصارکشی و نرده‌گذاری این کانال‌های آب ورود کرد که با مخالفت شدید سازمان آب منطقه‌ای مواجه شد، چرا که این سازمان معتقد است نرده‌گذاری این مسیر توسط شهرداری موجب می‌شود عملیات لایروبی کانال‌ها با مشکل مواجه شود؛ از سوی دیگر حریم این کانال‌ها باید ۱۵ تا ۲۵ متر باشد که برای بعضی از آنها کل عرض این خیابان حریم کانال محسوب می‌شود و نباید ترددی صورت گیرد. فلاح گفت: شهرداری بدون دریافت مجوز از شرکت آب منطقه‌ای حق هیچگونه نرده‌گذاری در اطراف کانال‌های آب برای ایمن‌سازی آن را ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به کمبود بودجه شرکت آب منطقه‌ای، شهرداری اصفهان آمادگی لازم برای ایمن‌سازی کانال‌های ناایمن از جمله کانال آب «گورت» و حفظ جان و سلامت شهروندان که اولویت اصلی است را دارد، اما همراهی مسوولان استان بویژه شرکت آب منطقه‌ای را می‌طلبد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: سازمان آب منطقه‌ای موظف به همکاری با شهرداری است و باید مجوز لازم برای ایمن‌سازی کانال‌های آب را صادر کند، درغیراین صورت اگر اتفاق ناگواری در این کانال‌ها بیفتد، این سازمان باید به تنهایی پاسخگو باشد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز در این پیوند به ایرنا گفت: تاکنون چندین حادثه سقوط خودرو به داخل کانال آب یا رودخانه در ماه گذشته به سازمان آتش‌نشانی اصفهان اعلام شده است. وی معتقد است با توجه به سردی آب، مخروطی بودن مسیر کانال‌ها، وفور اشیاء و گل و لای موجود در کف کانال‌ها و آشنا نبودن افراد به شنا، کمتر فردی با افتادن به داخل کانال‌های آب زنده می‌ماند.

محمد شریعتی بیان داشت: سازمان آتش نشانی با توجه به افزایش حوادث سقوط افراد یا خودروها به داخل کانال‌های آب، گزارشی در باره لزوم «حصارکشی» کانال‌ها بخصوص در حاشیه شهر به سازمان مدیریت بحران استانداری، آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌های ذیربط ارسال کرده است.

منبع و تلخیص: ایرنا