مازیار نوربخش copy

البته نمایشگاه‌های تجاری به صورت فیزیکی اهمیت گذشته را از دست داده‌اند، چون در گذشته اینترنت و سایت‌های تجاری نبود و تنها امکان دیدن محصولات و خدمات، همین نمایشگاه‌ها بود و شرکت‌ها فقط از طریق نمایشگاه‌ها می‌توانستند با محصولات آشنا شوند. اما با گذشت زمان و پیشرفت‌هایی که ایجاد شد، به‌طور مرتب اخبار شرکت‌ها به‌روز می‌شود و اطلاعات و محصولات شرکت‌ها روزانه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. به همین خاطر است که بسیاری از نمایشگاه‌های بزرگی که در دنیا برگزار می‌شدند، مثل نمایشگاه سبیت که سال‌ها در هانوفر آلمان برگزار می‌شد، به مرور زمان کوچک‌تر شده و در نهایت حذف شدند. اگر طی 20 سال پیش به نمایشگاه سبیت مراجعه می‌کردید شاید یک هفته طول می‌کشید تا از کل غرفه‌ها بازدید کنید، اما همین نمایشگاه به مرور زمان کوچک و کوچک‌تر شد و در آخر هم برای اینکه به‌صرفه نبود، از فهرست نمایشگاه‌ها حذف شد. البته یکی از مزیت‌های نمایشگاه حضوری که در نمایشگاه‌های مجازی و وب‌سایت‌ها یافت نمی‌شود؛ ارتباط مستقیم با افراد است که برای کسب‌وکارها از قدیم اهمیت فراوانی داشته است. واقعیت این است که از طریق فضای مجازی ارتباط به سختی شکل می‌گیرد و به نوعی اصل مطلب ادا نمی‌شود. بنابراین یکی از دلایلی که هنوز نمایشگاه‌های حضوری طرفدار دارند و برگزار می‌شوند، این است که ارتباطات گسترده‌تری شکل می‌گیرد.

توسعه صادرات

زمانی که درهای تجارت باز بوده و ارتباطات تجاری فرامرزی برقرار باشد، صادرات افزایش پیدا می‌کند. طبیعتاً مشتریان و مصرف‌کنندگان به دنبال بهترین کیفیت با کمترین قیمت هستند و اگر بتوانند آن را در جای دیگری از دنیا پیدا کنند، قطعاً از آن استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند در بازار جهانی رقابت کنند. بنابراین اگر این فرصت فراهم شود، باعث می‌شود مشتریان بیرونی با محصولات و خدمات کشورها آشنا شوند و بتوانند آن را خریداری کنند و همین موضوع باعث می‌شود که صادرات افزایش پیدا کند و افزایش صادرات هم مساوی است با ارزآوری.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر ارتباطات بین‌المللی کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده، بهترین فرصت این است که از طریق نمایشگاه‌های بین‌المللی بتوانیم محصولات و خدماتی را که می‌توانیم ارائه دهیم و مشتری خارجی پیدا کنیم. این موضوع فرصت خوبی را در اختیار تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات قرار می‌دهد و می‌تواند راهگشای مسائل مالی و نقدینگی باشد. در کشوری مثل کشور ما که ارزش پول ملی پایین و نیروی کار نسبت به سایر کشورها ارزان است، اگر کالای باکیفیت ارائه شود، فرصت‌های بسیار زیادی برای صادرات وجود دارد. البته باید برخی از مشکلات مانند FATF و تحریم‌ها رفع شود تا فرصت مناسبی ایجاد شود که کشورها و شرکت‌های خارجی از خدمات و محصولات ما استفاده کنند.

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان

در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان و سهم آنها از نمایشگاه‌های تجاری باید گفت که این شرکت‌ها سهم قابل توجهی از نمایشگاه‌های تجاری را به خود اختصاص داده‌اند. در جیتکس سال گذشته که در دوبی برگزار شد، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی، فضای زیادی را به خود اختصاص داده بودند. به ‌طوری که در این نمایشگاه فضای کافی نداشتند و مجبور شدند به بخش دیگری منتقل کنند.

این نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای تبلیغات و بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که کالا و محصولاتشان را به شرکت‌های دیگر و مشتریانشان ارائه کنند. اغلب محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نوآورانه است و بر اساس فناوری‌های پیشرفته ساخته شده و طبیعتاً این شرکت‌ها به دنبال این هستند که این نوآوری را به مشتریان و کسب‌وکارهای دیگر ارائه کنند.

یکی دیگر از فرصت‌هایی که این نمایشگاه‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کنند، جذب سرمایه‌گذار است. شرکت‌های استارت‌آپی در مراحل مختلف سرمایه‌گذار جذب می‌کنند و این نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی است که با ارائه‌ای مختصر و مفید شریک تجاری سرمایه‌گذار پیدا کنند.

اما اینکه چگونه می‌توان بستر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی را فراهم کرد، باید گفت که با حمایت از این شرکت‌ها می‌توان این بستر را فراهم کرد. این حمایت یا از طریق دولت‌ها انجام می‌شود، یا از طریق تشکل‌ها. با توجه به هزینه‌هایی که نمایشگاه‌های خارجی دارند، معمولاً تشکل‌ها و دولت‌ها سعی می‌کنند فضایی را فراهم کنند و به صورت غرفه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار ‌دهند تا این شرکت‌ها تحت فشار هزینه‌ها قرار نگیرند و بتوانند از نمایشگاه استفاده کرده و محصولات و خدمات خودشان را ارائه کنند. در کنار برخی از این نمایشگاه‌ها، یکسری همایش و کنفرانس هم برگزار می‌شود و فرصت مناسبی را برای ارائه محصولات این شرکت‌ها فراهم می‌کند. با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضوری، معمولاً به شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهاد می‌شود که از فناوری‌های مجازی مثل وبینارها، نمایشگاه‌های مجازی و پلت‌فرم‌های آنلاین برای ارائه خدمات استفاده کنند.