دکتر علی محمد منتظری با اشاره به اینکه یکی از معضلات پیش روی اجرای پروژه اینترنت فیبرنوری (FTTx) تامین تجهیزات مورد نیاز است، گفت: این پروژه و هدف بزرگ در ابعاد مختلف دارای چالش‌هایی است که به مرور باید برطرف شود. بخشی از آن به نقدینگی و تامین مالی مربوط می‌شود و بخش دیگر مربوط به تامین تجهیزات است.

وی گفت: برای تامین تجهیزات کمیته‌ای در وزارت ارتباطات تشکیل شده است تا بررسی شود که تجهیزات مربوط به این پروژه به چه نحوی باید تامین شود.

دکتر منتظری با تاکید بر اینکه تامین تجهیزات یک معضل بزرگ است و شتاب توسعه فیبر در اغلب کشورها، محدودیت‌هایی را در تامین تجهیزات ایجاد کرده است، گفت: حتی اتحادیه اروپا نیز با این معضل روبه‌رو است؛ به دلیل کمبود ظرفیت فیبر در دنیا و اینکه اتحادیه اروپا و برخی کشورها اهداف پروژه‌های‌شان را به صورت یک دفعه و جهشی بالا برده‌اند، به مشکل تامین تجهیزات برخورد کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه تولید تجهیزات در این پروژه، ما از توانایی داخلی نیز استفاده می‌کنیم، گفت: بله؛ در مورد تولید فیبر هم اکنون چند کارخانه در داخل کشور فعال است. در مورد سایر تجهیزات این پروژه نیز تولید داخل وجود دارد و چند شرکت داخلی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. اما ظرفیت محدود است.

دکتر منتظری تاکید کرد: برای سایر تجهیزات‌(تجهیزات اکتیو) اگر بخواهیم معطل تولید داخل با ظرفیت محدود شویم ممکن است زمان ۳ ساله مدنظر را که بازه زمانی اجرای پروژه است، از دست بدهیم. بنابراین هم باید بتوانیم از تولید داخل حمایت کنیم و هم مراقبت کنیم که از اهداف‌مان عقب نمانیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه در این پروژه حدود ۲هزار کیلومتر فیبرکشی در تهران نیاز داریم و در کلان‌شهرها این نیاز بین ۳۰۰ تا ‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر فیبر برآورد می‌شود، ادامه داد: در شهرهای کوچک‌تر نیز این رقم متفاوت است. اما در مجموع پیش‌بینی ما این است که نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور برای پروژه توسعه باندپهن ثابت نیاز باشد که این موضوع اشتغا‌ل‌زایی نیز به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدی در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ و شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: ما در زمینه تولید فیبر مشکلی نداریم و میزانی که مدنظر است مطمئنا از توانایی تولید داخل تامین می‌شود. اما هم اکنون بیشترین مساله به موضوع تجهیزات اکتیو بازمی‌گردد که نمونه داخلی آن نیاز به کار بیشتری دارد.

منتظری تاکید کرد: اجرای این پروژه ملی نیاز به نیروی کار و استفاده از توان نیروی انسانی دارد و این یک حسن بزرگ است و ثمره آن اشتغال‌زایی است؛ موضوعی که در شعار امسال‌(تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) نیز بر آن تاکید شده است.