شیرینی اصفهان در  ورسای

اعتبار شکلات‌های مرغوب ایرانی

ایالات‌متحده ، آلمان ، سوییس و بلژیک چهار کشور برتر تولید شکلات در جهان هستند و در میان این تولیدکنندگان برتر ،کشور اروپایی سوئیس از مشهورترین است.تا جایی که شکلات سوئیسی تبدیل به یکی از صنایع بسیار پردرآمد این کشور شده است.  

جالب آنکه هیچ‌یک از تولیدکنندگان عمده شکلات ،منبع اصلی کاکائو را دارا نیستند و هیچ‌یک از کشورهای تولیدکننده عمده کاکائو مراکز عمده تولید شکلات نیستند.

اما در ایران صنایع شیرینی و شکلات باوجودآنکه در گروه صنایع جدیدی قرارگرفته است که از آغاز فعالیت آن‌ها سال‌های زیادی نمی‌گذرد با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان در بازار، استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید و همچنین نیاز کشورهای همسایه به تأمین این محصولات، توانسته جایگاه بسیار مناسبی را در بخش تولید و صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص دهد.

به‌طوری‌که در حال حاضر تعداد ۱۱۰۰ واحد با ظرفیت اسمی ۷.۱ میلیون تن و میزان تولید ۳.۱ میلیون تن درزمینهٔ تولید انواع محصولات صنعت شیرینی و شکلات فعالیت می‌کنند.

از دیدگاه کارشناسان ،بازار پرجمعیت کشورمان در کنار بازارهای بزرگ منطقه از قابلیت‌های مثبت برای توسعه صنایع مختلف کشورمان است که صنعت شکلات نیز از این امر مستثنا نیست. زیرا این ویژگی می‌تواند نقطه اتکای خوبی برای جهش‌های جهانی این صنعت باشد و البته مسوولان این حوزه نیز اعلام می‌کنند رشد قابل‌توجهی در این بخش داشته‌ایم .

به‌گونه‌ای که ، کیفیت محصولات ایرانی در حد نمونه‌های مرغوب خارجی بوده و اعتبار بالایی را در دنیا به دست آورده است.

براین اساس تأکید فراوانی بر پیشرو شدن این صنعت و رشد صادرات آن می‌شود.

در این حال به‌رغم ویژگی‌های مثبت صنعت شیرینی و شکلات اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید در این صنعت ، با افزایش قیمت‌ها قدرت رقابت‌ها  با برندهای خارجی موجود در سطح کشور کاهش می‌یابد و ازآنجایی‌که بخش عمده‌ای از این محصولات به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود این محصولات قاچاق ، خواه‌ناخواه ،جایگزین مصرف کالاهای تولید داخل می‌شوند.

موضوعی که توجه به آن از سوی متولیان ومسوولان مربوطه  از اهمیت بالایی برخوردار است.

محبوبیت شیرینی‌های اصفهان

نیمی از صادرات صنایع غذایی ایران به صنعت شیرینی و شکلات اختصاص داده‌شده است.

نزدیک به ۷۰  کشور جهان خریدار شکلات و شیرینی ایران هستند که  عراق ،ارمنستان، سوریه، افغانستان ،ازبکستان و قزاقستان از عمده‌ترین این  بازارهای صادراتی محسوب می‌شوند.  این صنعت بر اساس آمارهای رسمی ،چهارمین ارزش‌افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته و توانسته زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفر را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در کشور فراهم کند.

در این میان ،اصفهان به‌عنوان استانی  با تولید شیرینی‌های معروف و محبوب خود توانسته است آوازه‌ای خوش را در میان استان‌های کشور و حتی کشورهای دیگر به دست آورد.

جالب آنکه اخیرا خبری  از سرو شیرینی اصفهان در کاخ ورسای منتشر شد که با واکنش‌های زیادی هم همراه بوده است.

جریان ازاین‌قرار است که پیر هرمه  برای پذیرایی از یک رئیس‌جمهوری و یک پادشاه انتخاب شد. این شیرینی‌پزی، دسر شام رسمی امانوئل ماکرون و چارلز سوم را در کاخ ورسای آماده کرد. شیرینی‌ که او سرو کرد، « شیرینی اصفهان» نام دارد.نوعی ما کارون به شکل گل رز با کرمی به طعم گل رز است و با تمشک تازه و لیچی یا سرخالو تزئین شد.

گفتنی است شیرینی ماکارون به‌تازگی در سراسر دنیا بسیار موردتوجه قرارگرفته است. علت استقبال از این شیرینی رنگ‌های متنوع و زیبا و طعم‌های متنوع آن است.  شیرینی ماکارون در اصفهان هم طرفداران بسیاری دارد و یکی از محصولاتی است که مشتریان زیادی را در این شهر به خود جذب می‌کند.

بدون شک چنین خبری نشان از محبوبیت شیرینی‌های اصفهان در بسیاری از کشورهای جهان دارد.

درواقع بخش بزرگی از سوغات اصفهان شامل خوراکی‌ها و مخصوصاً شیرینی‌هایی منحصربه‌فرد و ناب می‌شود. شیرینی‌هایی که به‌قدری شهرت و محبوبیت دارند که در بیشتر شهرهای ایران‌زمین در فروشگاه‌ها بانام سوغات مخصوص شهر اصفهان به فروش می‌رسند و حتی در خارج از کشور هم شناخته‌شده هستند.

از گز گرفته که به‌عنوان  یکی از مهم‌ترین و مشهورترین سوغات اصفهان شناخته می‌شود و نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان نام و آوازه‌اش پیچیده است،  تا پولکی که یکی دیگر از انواع سوغات مشهور و مخصوص شهر اصفهان  است و از خانوادۀ آب‌نبات‌ها به شمار می‌رود . همچنین شیرینی برشتوک که محبوبیت خاصی هم بین گردشگران ایرانی و  خارجی دارد و در ابعادی کوچک از آرد، هل، گلاب به همراه پودر قند تهیه می‌شود. شیرینی کرکی یکی دیگر از انواع شیرینی‌های رایج و محبوب در نصف جهان است و به‌عنوان سوغات اصفهان موردتوجه گردشگران و جهانگردان واقع می‌شود . سوهان‌عسلی اصفهان نیز از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این دیار است . هرکدام ویژگی‌ها و خوشمزگی خاصی دارد به‌طوری‌که کمترین گردشگری با ورود به این شهر از خرید آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند.

صنعت شیرینی و شکلات جایگزین صنایع آلاینده شود

در ارتباط با جایگاه شیرینی و شکلات اصفهان در صادرات و درآمدزایی آن علی سرشوقی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان در گفت‌وگو با روزنامه دنیا اقتصاد می‌گوید: گز ،معروف‌ترین شیرینی اصفهان است که در اغلب کشورها شناخته‌شده و  طرفداران زیادی هم دارد.

به گفته این مسوول اگر فقط همین یک شیرینی اصفهان را هم در نظر داشته باشیم قطعاً می‌توان از طریق تولید مرغوب و صادرات آن ارزآوری بسیار بالایی را نصیب کشور کنیم.

وی می‌افزاید: اما درزمینه تولید شکلات و شیرینی در اصفهان ، تولید برندهای معروف شکلات ایرانی در مناطق آذربایجان شرقی انجام می‌گیرد و اصفهان هم با تولید شیرینی‌های معروفی توانسته است علاقه‌مندان زیادی را جذب محصولات خود کند.

این مسوول ادامه می‌دهد: به‌عنوان‌مثال شیرینی لوز اصفهان ، از بهترین‌ها است یا شیرینی‌های قیفی ، مشهدی ، کرکی هرکدام طرفداران زیادی در کشورهای دیگر دارد. همچنین سوهان‌عسلی اصفهان که مختص به این شهراست و ازلحاظ طعم و مزه و چگونگی تولید با سوهان‌های تولید دیگر شهرها متفاوت است.

وی تصریح می‌کند :بسته به فصل و زمان خاص صادرات بالایی از انواع شیرینی‌ها به‌ویژه نوع خشک انجام می‌گیرد.در زمان اعیاد مختلف ،اصفهان صادرات بالایی از شیرینی به کشورهای مسلمان دارد.به غیرازآنکه در چنین ایامی در داخل کشور هم تقاضای بالایی  نسبت به خرید این محصولات است.

سرشوقی اظهار می‌کند: براین اساس می‌توان گفت گز و شیرینی اصفهان ، از ظرفیت ثروت آفرینی بسیار خوبی برخوردار است و با سرمایه‌گذاری بیشتر و معرفی بهتر این محصولات می‌توان به‌عنوان یک منبع درآمدزای عالی  به آن نگاه کرد.

این مسوول می‌گوید : بدون شک صنعت شیرینی و شکلات به‌عنوان صنعتی پاک می‌تواند جایگزین بسیاری از صنایع آلاینده شود ضمن آنکه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد این صنعت از میزان اشتغال‌زایی بسیار بالایی در میان همه اقشار برخوردار است.

وی بیان می‌کند: بنابراین اگر از تئوری ۸۰-۲۰ استفاده شود این‌گونه که ۲۰ درصد از میزان اشتغال استان ،به سمت صنایع غذایی و شیرینی هدایت شوند این موضوع تأثیر قابل‌توجهی بر درآمدزایی خواهد داشت.

و تاکید می‌کند : البته با توجه به ظرفیت و گنجایش بالای این صنعت، رفع موانع و محدودیت‌هایی هم که بر سر راه فعالان این حوزه قرار دارد ضروری است.

ارتقای برند شیرینی و شکلات  ایرانی در جهان

تأمین مواد اولیه ، بسته‌بندی مناسب ، گرانی یکسری از مواد وارداتی، تحریم‌ها  و مهم تراز همه نوسانات ارزی ازجمله مشکلات صنعت شیرینی و شکلات است .

و البته باوجود تمام مشکلاتی که  سر راه تولید وجود داشته  این صنعت توانست خود را در میان هیاهوی مشکلات دریابد. به‌طوری‌که ادعا می‌شود ازلحاظ حجم تولید در حال حاضر جزو ۵کشور اول قرار داریم.

با این اوصاف بسیاری از فعالان این صنعت ، آینده تولید و صادرات شیرینی و به‌ویژه شکلات ایران را بسیار روشن می‌دانند. چراکه صنعت شکلات کشور ،مجهز به دانش و فنّاوری به‌روز و نیروهایی توانا است اما باوجود پیشرفت این صنعت ،بازهم این باور وجود دارد که برند این محصول هنوز جایگاه شایسته‌ای در جهان پیدا نکرده است.

این در حالی است که نام‌ها و برندهای شکلات و شیرینی ایران در دنیا شناخته‌شده و تقریباً جاافتاده است.بنابراین با توجه به چنین جایگاهی برای شناخته شدن بیشتر برندهای شکلات و شیرینی ایرانی ،تبلیغات کارشناسی شده و وسیعی نیازاست .همچنین توجه به این نکته ضروری است که برای حضور هر صنعتی در بازار جهانی کیفیت ،قیمت مناسب و برای تداوم حضور در بازار جهانی نیز ایجاد نام و نشان تجاری یا همان برند ، ضرورت بسیار دارد.

زیرا مشتریان همیشه و همه‌جا  حتی اگر کیفیت‌ها با یکدیگر برابر هم  باشد متمایل به خرید محصول نام‌آشنا و معروف هستند. بنابراین موفقیت در این مسیر و درخشش در بازارهای جهانی علاوه بر توجه به کیفیت بالا ، نیازمند نام تجاری پرآوازه نیز است.