نهم اردیبهشت روز شوراها

محمد نور صالحی  نشست خبری که به مناسب نهم اردیبهشت روز ملی شوراها برگزار می‌شد افزود:  کلان‌شهر  اصفهان دارای ۹۰ محله کم برخوردار است که باید برای آن‌ها تا پایان دوره چهارساله این شورا، طرح و برنامه داشته باشیم.

به گزارش دنیای اقتصاد او  بابیان اینکه دیدگاه پارلمان شهری اصفهان، توجه ویژه به این مناطق است، اضافه کرد: بیشتر پروژه‌های این محلات، عمرانی و زیرساختی است و بخش کمتری از آن‌ها به پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بر همین اساس هرسال برای این مناطق ردیف بودجه مشخص مُصوب می‌شود تا پروژه‌های عمرانی در مسیر اجرا و تکمیل با مشکل اعتباری روبه‌رو نشود.

۲۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، بودجه ۱۴۰۲ شهرداری

نور صالحی با اشاره به بودجه امسال شهرداری اصفهان، میزان آن را ۲۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عنوان و خاطرنشان کرد: این عدد نسبت به رقم اصلاحی سال قبل ۵۸ درصد افزایش‌یافته است.

وی به کاهش وابستگی شهرداری به وجوه دریافتی از محل ساخت‌وساز شهری اشاره و تصریح کرد: در بودجه امسال بالغ‌بر ۲۶ درصد درآمد شهرداری به این بخش اختصاص دارد و مابقی یعنی حدود ۷۴ درصد به این منبع درآمدی ربطی ندارد.

رئیس شورای شهر اصفهان اظهار‌کرد: ۲۱ درصد از بودجه شهرداری اصفهان به‌قطار شهری، ۱۲ درصد به معابر، هشت درصد به حقوق و دستمزد، ۶ درصد به اتوبوس‌رانی و پنج درصد به فضای سبز اختصاص‌یافته است که نشان می‌دهد به توسعه حمل‌ونقل عمومی توجه ویژه‌ای شده است.

۸۰۰ میلیارد تومان برای  تکمیل حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان

نور صالحی گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان امسال برای ادامه اجرای حلقه(رینگ) چهارم ترافیکی اصفهان در نظر گرفته‌شده که قسمتی از آن از بزرگراه بعثت در محدوده میدان شهدای ورزشکار(نقطه اتصال اصفهان به شهر دولت‌آباد) تا اتوبان فرودگاه به بهره‌برداری رسیده است و ادامه مسیر آن به پل سردار شهید سلیمانی در خیابان جی تا اتوبان شهید دستجردی روبه‌روی سپاهان شهر خواهد بود.

وی افزود: بخشی از این پروژه در محدوده شهر دُرچه و شهرستان خمینی‌شهر در غرب اصفهان خواهد بود که مشارکت نهادهای مرتبط استانی و شهرستانی برای تامین اعتبار موردنیاز و تکمیل آن را می‌طلبد.

رئیس شورای شهر اصفهان بابیان‌ خرید ۲۸۵ دستگاه اتوبوس جدید و نوسازی ۲۴٠ دستگاه دیگر برای بهبود حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان گفت: برنامه شهرداری افزایش تعداد اتوبوس‌های این کلان‌شهر به یک هزار و ۲۰۰ دستگاه تا پایان سال خواهد بود.

نور صالحی خاطرنشان کرد: افزایش مشارکت بخش خصوصی دیگر مقوله‌ای است که در سال جاری به آن توجه داریم و بر همین مبنا سه هزار میلیارد تومان برای این بخش تخصیص‌یافته است.

اهمیت توجه به ساخت هتل و توسعه گردشگری

وی بابیان اینکه ساختمان‌های نیمه‌کاره حائز شرایط می‌تواند به هتل تبدیل شود، اضافه کرد: از سوی دیگر مجموعه‌هایی مانند «ارگ جهان‌نما» واقع در دروازه دولت نیز اماکن مناسبی برای تبدیل به هتل و درنهایت توسعه گردشگری خواهد بود.

رئیس شورای شهر اصفهان به معضل آلودگی هوا در این خطه نیز اشاره و تصریح کرد: صنایع و شهرک‌های آلاینده باید به بیرون از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان منتقل شوند ضمن اینکه ما و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به احداث منطقه ویژه صنعتی در جنوب اصفهان که مدتی است مطرح می‌شود، اعتراض داریم.

نور صالحی با اشاره به اینکه تعهدات دولت به شهرداری باید شفاف باشد، ادامه داد: حدود یک‌سوم حق شهرداری‌ها از محل ارزش‌افزوده در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت‌شده است که این موضوع به معاون رئیس جمهور اعلام شد و از طرف دیگر مطالبات شهرداری اصفهان از دولت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که تاکنون پرداخت‌نشده است.

مطالبه مردم اصفهان؛ احیای زاینده‌رود

وی با تاکید بر احیای دائمی زاینده‌رود اظهار‌کرد: دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود بر همین اساس در شهرداری اصفهان

شکل گرفت و در راستای انعکاس مطالبه مردم دراین‌ارتباط و مباحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کند.

رئیس شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تجمع‌های ۲‌سال قبل مردم اصفهان در بستر خشک این رودخانه هشداری به مسوولان بود اگرچه با برگزاری تجمع موافق نیستیم اما به‌هرحال باید به این خواسته به‌حق شهروندان نیز رسیدگی شود.

نور صالحی بابیان اینکه این نهاد سال قبل به ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز فرهنگی ۲۱ میلیارد تومان کمک کرده است، گفت: ۱۸ میلیارد تومان نیز برای کمک به ۳۵۰ مسجد و مجموعه فرهنگی شهر اصفهان اختصاص یافت.

وی با رد شائبه کمک‌های میلیاردی به شماری از مساجد و مراکز فرهنگی خاطرنشان کرد: سقف کمکی مدیریت شهری به هر مسجد ۲۶۰ میلیون تومان و بیشتر برای نظافت درون مسجد و بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی است به شرطی که سه برابر رقم کمک شده، توسط هیات امنای آن تامین و در آنجا هزینه شده باشد.

رئیس شورای شهر اصفهان بابیان اینکه این نهاد برای حل مشکلات و انعکاس خواسته‌های مردم می‌تواند با هر یک از مسوولان عالی کشور و استان محدودیتی ارتباط برقرار کند، اظهار‌کرد: در ۲۱ ماه فعالیت دوره ششم این نهاد ۱۲ طرح ارائه و ۴۰۰ لایحه نیز به درخواست شهرداری تهیه شد.

نور صالحی درباره موضوع شکایت از شهرداری به دلیل تطابق نداشتن مدرک تحصیلی شهردار تصریح کرد: بازرسی کل کشور ورود آشکار و مُبرهنی به این موضوع نداشته زیرا حکم شهردار اصفهان به پیشنهاد شورای اسلامی شهر و توسط وزیر کشور به‌صورت قانونی صادرشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به پرسش‌هایی در باب اخراج تعدادی از نیروهای این ارگان که پیش از آغاز سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، با رد  سیاسی بودن این روند، آن را به عدم تمدید قرارداد آن‌ها به‌واسطه قرار نگرفتن این نیروها در جایگاهی متفاوت با مدرک تحصیلی‌شان مرتبط دانست و آن را خواسته برخی نهادهای نظارتی دانست.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد پیرامون مباحث زیست‌محیطی اصفهان با اذعان به مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد گفت: بسیاری از عوارض حادث‌شده بر این شهر از توان مدیریت شهری خارج است و ازآنجا برخی مسائل در طول زمان به اصفهان تحمیل‌شده، نمی‌توان برای حل آن‌ها اقدام کرد.

او از تعارض بین تعطیل شدن برخی واحدهای صنعتی که منجر به افزایش بیکاری می‌شود با بالا رفتن آلاینده‌های هوا به‌مثابه بخشی از این مشکلات اشاره کرد و البته در برابر پرسشی دیگر پیرامون کاهش سرمایه اجتماعی این شورا، گفت اگر برداشت شما این‌چنین است سکوت می‌کنم.