راهی جز اقتصاد صادرات‌محور نداریم

حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه راهکارهای تحقق شعار سال و مهار تورم در بیانات رهبری وجود دارد، اظهار کرد: رشد تولید، مهار تورم را به دنبال دارد، پایه پولی را تقویت می‌کند و نقدینگی را به سمت رشد تولید صنعتی، کشاورزی و اقتصاد هدایت می‌کند. رشد نقدینگی عامل تورم است و زمانی‌که نقدینگی به سمت صنعت، کشاورزی، اقتصاد و تولید برود، تورم مهار می‌شود.

وی افزود: دولت باید از خلق پول بدون پشتوانه جداً جلوگیری کند، این موضوع مهمی است که خلق پول بدون پشتوانه عامل تورم است. تقویت تعاونی‌ها و بخش‌های خصوصی در تمام زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، خدمات و ...اعتماد به بخش خصوصی خرد و کلان عامل افزایش تولید است، نمی‌شود همه‌چیز را در اتاق بازرگانی خلاصه کرد، افراد دیگری هم هستند که با میدان عمل مشخص فعالیت می‌کنند و از ناحیه دولت باید این بخش‌ها و به ویژه تعاونی‌های روستایی و صنعتی تقویت و حمایت شود.

فولادگربا اشاره به لزوم رشد شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در بخش تجاری‌سازی گفت: این مساله نقش عمده در مهار تورم و اقتصاد صادرات‌محور خواهد داشت. ما راهی جز اقتصاد صادرات‌محور نداریم، صادرات باید بر محور اقتصاد، صنعت و کشاورزی رشد کرده و فعال شود، به ویژه اینکه درپیمان شانگهای با ۳۵ کشور مرتبط هستیم و تنظیم روابط صادراتی اقتصاد کشور، نقش اساسی در مهار تورم و رشد اقتصاد دارد و این برعهده دولت است.

رفع تراکم قوانین و تسهیل مجوزهای تولید؛ مسیر تحقق شعار سال

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ساختارها و نظامات تازه‌‎ای تهیه و ساخته شود، تصریح کرد: متأسفانه ساختار برنامه‌وبودجه‌ای مناسب و قدرتمندی نداریم، اگرچه مقام معظم رهبری هم بر حل این موضوع در دولت قبل تأکید کردند، اما این اتفاق محقق نشد و دولت باید این ساختارهای برنامه و بودجه‌ای را بر محور مهار تورم و رشد تولید تنظیم کند، در حال حاضر این ساختارها در کشور ما ایراد دارد و دچار تراکم قوانین است، لذا باید به سمت تنقیح و پالایش قوانین در حوزه‌های اقتصادی برویم تا از کاغذبازی ادارات به طور جدی پیشگیری و به ویژه اعطای مجوزات تولید تسهیل شود، در دوره‌های قبل ما در مجلس به موضوع پالایش قوانین پرداختیم، ولی در حال حاضر هنوز به سرانجام نرسیده و لازم است که دولت و مجلس پای کار این موضوع بیایند، با توجه به اینکه در حال حاضر صنایع ما در حال رقابت با کشورهای اروپایی است و از بسیاری از کشورهای اروپایی در حوزه ساخت صنعتی قوی‌تر هستیم، می‌توانیم علاوه بر اداره داخل کشور در تولید، صادراتی هم به تمام کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی افزود: در بخش کشاورزی باید انسجام درونی کشاورزان را حول محور تخصیص زمین‌ها و کشت متناسب با میزان آب و مسائل مختلف تعریف کنیم و این وظیفه وزارت کشاورزی است که الگوی کشت را در اختیار همه استان‌ها قرار داده و با نظارت بر اجرای آن زمینه رشد تولید در این حوزه را فراهم کند.

استفاده از ظرفیت دولت و مردم برای مهار تورم و رشد تولید

فولادگر ادامه داد: حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و... باید به کمک رشد تولید و مهار تورم به میدان بیایند تا ازهمه ظرفیت‌های مشارکت مردمی در این حوزه استفاده شود، یکی از راه‌های مشارکت در تولید، مشارکت خانوادگی است، به این معنا که خانواده‌ها موقعیت‌ها و ظرفیت‌های پولی و نقدینگی را در اختیار رشد تولید قرار دهند و دولت هم بستر این مساله را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه‌های مهار تورم و رشد تولید، انسجام درونی دولت است، بیان کرد: در حال حاضر چرخ‌دنده وزارتخانه‌ها در دولت با هم هماهنگ نیست، یک وزارتخانه در صبح یک بخشنامه می‌دهد، وزارتخانه دیگر ساعتی بعد بخشنامه دیگری ابلاغ می‌کند و کارفرما بین دو دستورالعمل سردرگم می‌شود، این نشان می‌دهد که در دولت هماهنگی منسجمی نیست، لذا جزایر مختلف در دولت باید جمع شود و اگر قرار است رشد تولید و مهارتورم اتفاق بیفتد، دولت یک بخشنامه برای یک سال اعلام کند که روش کار در حوزه‌های مختلف را مشخص کند، بنابراین تحقق این شعار که لازمه قطعی و فوری کشور است، همت دولتمردان در سه قوه و عزم ملی را می‌طلبد.