کریمی copy

قطعات تولید داخل در سطح جهانی قابل رقابت است. به عنوان مثال به جرات می‌توان گفت تولید گسکت (نوار درب یخچال) با نمونه‌های کره‌ای و اروپایی قابل رقابت است. در زمینه کندانسور یخچال و اواپراتور نیز به مراتب، کیفیتی بالاتر از کشورهای چین و هند دارد. صنعت لوازم خانگی طی ۱۰ سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. معتقدم رشد این صنعت، در مقایسه با صنایع دیگر به دلیل ماهیت خصوصی صنعت لوازم خانگی بوده و شرکت‌های دولتی در این زمینه موفق عمل نکرده‌اند. بعد از انقلاب چند شرکت دولتی بودند که همه آنها تقریباً یا تعطیل شده یا ضعیف عمل می‌کنند. اما شرکت‌های خصوصی رشد خیلی مطلوبی داشتند و محصولات تولیدی در مقایسه با لوازم خانگی خارجی، واقعاً چیزی کم ندارند.

در زمینه تولید کندانسور و اواپراتور به این صورت است که قبلاً لوله‌های آلومینیومی مورد نیاز، از ترکیه و چین وارد می‌شد. در حال حاضر، لوله‌های فولادی مورد نیاز از چین وارد می‌شود زیرا لوله‌های فولادی تولید داخل، کیفیت مورد نظر را ندارند. به علت اینکه یخچال‌های نسل جدید دارای سیستم نوفراست (بدون برفک) هستند، از کندانسور داخل بدنه در تولید آنها استفاده می‌شود. قبلاً برخی از شرکت‌های تولیدکننده این کندانسورها از لوله‌های مسی استفاده می‌کردند که اگر لوله‌های داخل آن پوسیده شود ترمیم آن پرهزینه خواهد بود. شرکت «صنایع پارس گوهرسان» از لوله گالوانیزه گرم با پوشش بیش از ۱۲ میکرون داخل بدنه یخچال استفاده و این لوله‌ها را برای ۳۰ سال ضمانت می‌کند.

به دلیل اینکه در ایران کسانی که یخچال می‌خرند برای مدت طولانی از آن استفاده می‌کنند و امکان تعویض ندارند، بنابراین قطعات مصرفی باید دوام بیشتری داشته باشد تا نیازی به تعویض یخچال نباشد. در حال حاضر گرانول و کامپاند مگنت را تولید کرده و امکان صادرات آن را داریم، در صورتی که قبلاً این ماده اولیه کاملاً وارداتی بود. البته قبلاً صادرات به روسیه داشتیم که در برگشت ارز دچار مشکلات بودیم و درصدد برنامه‌ریزی برای صادرات هستیم.

نوسان بهای ارز، ضربه سختی به تولیدکننده می‌زند. ثبات قیمت ارز بسیار مهم است؛ افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن قیمت مواد اولیه می‌شود و با توجه به اینکه معمولاً کارخانه‌ها قیمت‌ها را بر اساس یک سال تنظیم می‌کنند، باعث ضرر و زیان و از بین رفتن سرمایه شرکت خواهد شد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا از اول سال، محصولات پلیمری حدود ۷۰ درصد و آلومینیوم و مس نیز در همین حدود افزایش قیمت داشته است. مشکلی که وجود دارد این است که شرکت‌های تولیدکننده محصول نهایی، محصولات خود را متناسب با قیمت مواد اولیه نرخ‌گذاری نمی‌کنند، در نتیجه متضرر می‌شوند.

در حال حاضر، کارخانه‌های تولید لوازم خانگی کشور در حال توسعه بوده و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و مطرح در تدارک طرح توسعه در فاز ۲ و ۳ بوده و در حال اضافه کردن ماشین‌آلات و خط تولید جدید هستند، همچنین شرکت‌های جدید دیگری نیز در حال افزوده شدن به این صنعت هستند. این اتفاقات ظرفیت بیشتری را برای تولید قطعات می‌طلبد.

پیش‌بینی این است که ظرفیت تولید لوازم خانگی برای سال آینده ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، اما برنامه ما این است که بتوانیم تولید قطعات مورد نیاز را تا ۲۰۰ درصد اضافه کنیم. در بحث کیفی نیز در حال استقرار تجهیزات آزمایشگاهی بیشتری هستیم. در مقطعی که برندهای ال‌جی و سامسونگ وارد ایران شدند، شرکت ال‌جی دو محصول گسکت (نوار درب یخچال) و کارتن را در داخل ایران با کمک مجموعه پارس گوهرسان، داخلی‌سازی کرد. آنها حدود یک سال و نیم با این مجموعه مراوده داشتند و ما در این مدت از دانش فنی آنها استفاده کردیم. تیم فنی آنها از کارخانه ما بازدید و تیم فنی ما نیز از کارخانه آنها بازدید کرد. این موضوع باعث شد که تولید ما تایید شود و از ما خرید می‌کردند. در حال حاضر با شرکت‌های مطرح تولیدکننده لوازم خانگی در داخل کشور در زمینه تامین قطعه همکاری داشته و با حدود صد شرکت تولیدی در این زمینه همکاری داریم.

طرح توسعه این مجموعه به این صورت است که در قالب طرح توسعه، برای افزودن سه هزار مترمربع به زیربنای کارخانه مجوز گرفته و ماشین‌آلات مورد نیاز را خریداری کرده‌ایم که تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی و همچنین آزمایشگاه‌ها تقویت می‌شوند. با این اتفاق میزان محصولات تولیدی به دو برابر افزایش خواهد داشت. در نتیجه می‌توانیم، برنامه صادرات داشته باشیم. بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی مواد اولیه موردنیاز خود را از کشورهای ایتالیا و آلمان خریداری می‌کنند؛ محصولات تولیدی ما از لحاظ کیفی و کمی قابل رقابت است و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک در بازارهای جهانی برای صادرات قطعات لوازم خانگی حضور داشته باشیم.

صنعت قطعه‌، زیربنا و زیرساخت تولید لوازم خانگی است. اگر قرار باشد صنعت تولید لوازم خانگی رشد کند و توسعه یابد، باید قطعه‌سازی رشد پیدا کند. این در حالی است که صنعت قطعه در سال‌های اخیر در کشور در حال رشد بوده و بعضی از قطعه‌سازان به دنبال صادرات قطعه نیز هستند. صنعت قطعات لوازم خانگی در کشور پیشرفت خوبی داشته و گواه آن رشد صنعت لوازم خانگی است. در صورتی که حمایت و برنامه‌ریزی صورت گیرد، صنعت قطعات‌ لوازم خانگی، قابلیت رقابت با جهان را برای توسعه صادرات دارد.