یکی از فعالیت‌هایی که شهرداری‌ها برای افزایش ظرفیت ارائه خدمات شهری و کاهش هزینه‌ها انجام می‌دهند، بسترسازی برای ارتقای کارآفرینی شهری است. این سرمایه‌گذاری می‌تواند کسب‌وکارهای جدید باارزش افزوده بالا، توسعه کسب‌وکارهای موجود، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، کارآفرینی شهری باعث پویایی و رشد اجتماعی شهروندان می‌شود. مدیریت شهری با فراهم کردن منابع، ایجاد انگیزه و بسترسازی برای کارآفرینی شهروندان، ابزاری قدرتمند برای هم‌گرایی اقتصاد شهری ایجاد می‌کند و باعث شکوفایی اقتصادی شهری می‌شود. کارآفرینی شهری یکی از راه‌های مقابله با بیکاری و خروج شهرها از رکود است، همچنین امکان رشد همه‌جانبه را فراهم می‌کند.

توسعه بسترهای کارآفرینی باعث گسترش شبکه‌های اجتماعی، افزایش مهارت شهروندان، ایجاد فرهنگ کارگروهی و استفاده بهینه از منابع می‌شود. طبیعتا مدیریت شهری به‌عنوان نهادی که مستقیم با شهروندان و وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن‌ها سروکار دارد از این مزایا بهره‌مند می‌شود. در شهرهای توسعه‌یافته دنیا سیاست‌های توسعه کارآفرینی موردتوجه قرارگرفته است و این شهرها درروند جهانی‌شدن برنامه‌های ویژه برای ایجاد بسترهای کارآفرینی فراهم کرده‌اند.

توجه به اقتصاد شهری یکی از وظایف شهرداری‌ها است. بخش زیادی از نابسامانی‌ها و آسیب‌های اجتماعی از موضوعات اقتصادی و معیشتی به وجود می‌آیند. اگرچه پرداختن به مسائل اقتصادی و معیشتی فقط وظیفه شهرداری‌ها نیست، مدیریت شهری نمی‌تواند به این موضوع بی‌تفاوت باشد. راه‌اندازی مراکز کارآفرینی در مناطق شهری، زمینه تقویت شهروندان در حوزه اقتصاد شهری را فراهم می‌کند.

شهرها به‌عنوان عاملی اصلی در آینده اقتصادی کشورها شناخته می‌شوند و مدیریت شهری جایگاه ویژه‌ای در این مورد دارد. افزایش شهرنشینی، رشد جمعیت، فقر و بیکاری مدیریت شهری را وادار کرده است در اندیشه افزایش درآمدهای پایدار از حوزه کارآفرینی باشند. همین موضوع باعث رقابت میان شهرها شده است. سیاست‌های اقتصادی شهرداری‌ها، استراتژی‌ها و اقدامات آن‌ها بر روی رشد اقتصادی شهر و بهبود کارایی آن تأثیر می‌گذارد.

یک شهر کارآفرین، استراتژی‌های خلاقیت و نوآوری را حفظ و افزایش می‌دهد. شهرداری‌های کارآفرین مباحث کارآفرینی را پذیرفته‌اند و استراتژی‌هایی واقعی و انعطاف‌پذیر برای گسترش بسترهای کارآفرینی وضع کرده‌اند. مدیریت شهری، شهر را به‌عنوان یک کارآفرین توصیف کرده و به‌عنوان کارآفرین ارائه می‌کند؛ بنابراین از تأثیرات آن مانند توسعه اقتصادی جامعه شهری تأمین نیازهای شهروندان، ایجاد رضایت و رفاه شهری، ساماندهی نیروی انسانی، ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری و گسترش بازارهای جدید بهره‌مند می‌شود. ایجاد بسترهای کارآفرینی قدم مهمی در شفاف‌سازی و کاهش پیچیدگی‌های زندگی شهری و کمک به شهروندان در جهت بهره‌برداری هرچه بیشتر از پتانسیل‌های شهری ازجمله فضاهای شهری، سرمایه‌های انسانی، منابع مالی و امکانات فیزیکی محیط زندگی به شمار می‌روند. حمایت شهرداری‌ها از بسترهای کارآفرینی، می‌تواند به کاهش پیچیدگی‌ها و سختی‌های فعالیت‌های کارآفرینانه کمک کند. این بسترها شرایط لازم برای پرورش یک ایده خلاقانه تا مرحله بلوغ اجرایی را ایجاد می‌کند.

شهرداری‌ها تنها نهاد عمومی هستند که پتانسیل کافی را برای حمایت مؤثر و فرهنگ‌سازی در زمینه کارآفرینی شهری را در اختیاردارند. شهرداری‌ها توانایی حضور در تمامی نواحی و محلات شهری را دارند و می‌توانند خدمات خود را به‌صورت سازمان‌دهی شده در اختیار شهروندان قرار دهند. شهرداری‌ها از امکانات بالقوه و بالفعل موجود در شهر به‌ویژه اماکن بلااستفاده مطلع هستند، فرهنگسراها و مراکز آموزشی وابسته به خود را اختیاردارند و امکانات تبلیغاتی شهری، بوستان‌ها و معابر شهری در اختیار آن‌ها است. بنابراین شهرداری‌ها با ایجاد بسترهای کارآفرینی که در پیشرفت رشد اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد، علاوه بر اشتغال‌زایی نقش مهمی را در توزیع ثروت در جامعه، گسترش مشارکت بخش خصوصی و افزایش کمی و کیفی خدمات و تولیدات در شهرها ایفا می‌کنند. در شرایط فعلی و با نیم‌نگاهی به ظهور فناوری‌های پیشرفته، می‌توان نتیجه گرفت که شهرهایی که به نحو بهتری بتوانند از این نوآوری‌ها استفاده کنند، تعداد کسب‌وکارها و درنتیجه درآمد بیشتری خواهند داشت.