نیما قمصری، کارآفرینی ایرانی است که در کودکی مهاجرت کرده .او قبل از تاسیس این استارت‌آپ در دانشگاه استنفود تحصیل کرده است. قمصری که حالا ۳۴ سال سن دارد، سال۲۰۱۲ کم کم کار خود را در استارت‌آپ در دانشگاه شروع کرد.

خانواده نیما قمصری در سال ۱۹۸۷ و در حالیکه نیما ۱ سال سن داشت، از ایران به آمریکا مهاجرت کردند. پدر و مادر نیما قمصری به ادامه تحصیل در دانشگاه میشیگان آمریکا مشغول شدند و در سینسیناتی در ایالت اوهایو سکونت گزیدند. در همان دوران پدر او در دانشگاه سینسیناتی ریاضی و مادرش در دانشگاه خاویر شیمی درس می‌دادند.

پس از سال‌ها اجاره‌نشینی، خانواده قمصری در سال ۱۹۹۸ وامی با بهره پایین از بانک برای خرید خانه‌ای به ارزش ۱۰۰ هزار دلار در سینسیناتی درخواست کردند.

نیما قمصری دوران کاری خود را ابتدا از McDonald’s، Starbucks و Circuit City شروع کرد و بعدها کد نویسی یاد گرفت. او برای تامین مخارج تحصیل آنلاین پوکر بازی می‌کرد. نیما وقت زیادی را صرف بازی پوکر می‌کرد و نتایج خوبی هم می‌گرفت.

وی گفت:«این اولین تجربه من از چیزی بود که می‌دانستم اگر واقعا با انرژی زیادی برای پیشرفت همراه باشد، نتایج در دراز مدت بسیار اثربخش خواهد بود.»

نیما قمصری در سال ۲۰۰۸ در رشته مهندسی کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد. او پس از اتمام تحصیلات خود در شرکت Palantir Technologies زیر نظر CIA استخدام شد. هدف او از ورود به این شرکت چیزی بوده که امروز باعث موفقیت او شده است.

آن روزها بانک‌های آمریکا حال و روز خوشی در ارائه وام‌های خرید خانه نداشتند و نیما قمصری به دنبال راه‌اندازی نرم‌افزار انحصاری خود برای دریافت وام خرید خانه در آنها بود. نیما قمصری در مورد این مساله عنوان کرد:بر اساس تحلیل Palantir، داده‌های دریافتی سازمان‌ها در حال افزایش بود اما راهی برای کنترل و سازمان‌دهی آنها برای کارهای عملی وجود نداشت؛ برای این کار باید برگه‌های کاغذ را تک تک می‌خواندی چون تمام داده‌های وام خانه در آن زمان بصورت کاغذی دست به دست می‌شد و اسناد دیجیتالی وجود نداشت.

در سال ۲۰۱۲ نیما قمصری به همراه دو نفر از همکاران جوانش (Rosco Hill و Eugene Marinelli) و Erin Collard، معامله‌گر ارشد شرکت Clarium Capital آقای Blend ،Peter Thiel را تاسیس کردند. بِلِند (Blend) تکنولوژی مورد نیاز فضای ابری را برای دریافت وام خانه از بانک‌های آمریکایی فراهم می‌آورد.

در همان روزهای اول، میلیاردرهایی مثل Theil و Max Levchin از این استارت‌آپ نوپا حمایت کردند. به لطف حمایت این دو نفر و شرکت فینتکی Affirm، در حال حاضر Blend چیزی در حدود ۱.۷ میلیارد دلار ارزش دارد.

چهار موسس Blend ابتدا کار خود را از آپارتمان کوچک نیما قمصری در سان‌فرانسیسکو شروع کردند. بعدها هم‌اتاقی‌های نیما آپارتمانی در Mission Bay اجاره کردند و از آنجا کار خود را دنبال می‌کردند.

به دنبال بحران مالی سال ۲۰۰۸ در آمریکا، بسیاری از وام‌دهندگان بزرگ آمریکا مثل Bank of America و Wells Fargo صدها میلیارد دلار را بصورت وام خرید خانه روانه سرویس‌دهندگان شخص ثالث کردند. این سرویس‌دهندگان برای اداره این موضوع به کمک نیاز داشتند و همین موضوع اولین تجربه جدی Blend در زمینه وام خانه بود.

سومین شرکت ارائه‌دهنده خدمات وام خانه در آمریکا، Nationstar Mortgage نام فعلی این شرکت Mr. Cooper، جزو اولین مشتریان Blend بود.

در سال‌های آتی و با پیشرفتی که Blend بدست آورد، بانک‌های بیشتری به مشتریان Blend تبدیل شدند. در سال ۲۰۱۹، Blend قریب به ۱۳۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد و Tim Mayopoulos، مدیرعامل پیشین Fannie Mae، را به عنوان ریاست جدید خود انتخاب کرد. این کار اعتبار Blend را نزد بانک‌ها و آژانس‌های ارائه‌دهنده وام خانه مورد حمایت دولت آمریکا افزایش می‌داد.

آقای Tim Mayopoulos از اولین برخورد خود با نیما قمصری می‌گوید:قمصری آمد و در دفترم با من ملاقات کرد؛ این پسر ژولیده در تی‌شرت سیاه. اما مشخص بود که او دیدگاهی مشابه به دیدگاه من نسبت به نحوه کارکرد سیستم داشت.

با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی‌های گسترده سال گذشته، Blend توانست ۱.۴ تریلیون دلار وام خرید خانه را مدیریت کند و در صدر وام‌دهندگان آمریکایی قرار بگیرد. پس از آن، دامنه فعالیت Blend افزایش یافت و به کارت‌های اعتباری و وام‌های اتوماتیک هم رسید. در حال حاضر سهام Blend چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار در بازار سهام آمریکا ارزش دارد.

 شرکت Blend یک شرکت فین تک در سیلیکون‌ولی در آمریکاست. در واقع یک پلتفرم آنلاین است که درخواست وام مسکن و قسط ‌بندی آن را به صورت آنلاین درمی‌آورد و ارائه می‌کند. این نرم‌افزار امروز با مهم‌ترین بانک‌های آمریکایی

 همکاری دارد.

 این نرم افزار روزانه بیش از دو میلیارد دلار وام را برای بانک‌ها پردازش می‌کند و فرایند تصویب وام را به حدود سه دقیقه رسانده است. این استارت‌‌آپ بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ رشد زیادی داشت و در تعداد مشتریان با سه برابر افزایش روبه‌رو شد.

آنها تنها سال گذشته ۱٫۴ هزار میلیارد دلار وام را پردازش کردند.این شرکت از ماه مارس ۲۰۲۰ تا پایان آن سال نسبت به همان دوره در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۶۶ درصد رشد را برای تراکنش‌های خود گزارش کرده است. این شرکت امسال در لیست ۵۰ فین‌تک برتر فوربز هم قرار گرفت.

بیزینس اینسایدر هم بر اساس تحلیلی که از طریق تماس با مشتریان تیم و متخصصان صنعتی داشته به این باور رسیده که Blend قرار است به یکی از مهمترین شرکت‌های نرم‌افزار به عنوان خدمات(SaaS) در امور مالی و رهن تبدبل شود.

نام قمصری همچنین در رده‌بندی فورچون در شمار افراد بانفوذ زیر ۴۰ سال دیده می‌شود