تکلیف نیمه تمام

سید رضا مرتضوی روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان در سالن اجتماعات استانداری افزود: نگاه مشترک مسوولان استان بر این است که سرمایه بخش خصوصی برای تکمیل طرح های نیمه تمام جذب شود به‌همین دلیل باید نگاه فنی و اقتصادی توجیه پذیر را در معرفی و ارائه طرح ها در نظر بگیریم تا بخش خصوصی نسبت به آن رغبت داشته باشد.

وی از دستگاه های اجرایی استان خواست تا اطلاعات مربوط به طرح های نیمه تمام را در سامانه های مربوطه، بارگذاری کنند و گفت: در واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی باید از ظرفیت مردم و دستگاه های نظارتی نیز استفاده شود و آنها نماینده ثابت در کارگروه ها یا شوراهای مربوطه داشته باشند.

مرتضوی بر کاهش فرایندها در واگذاری طرح های نیمه تمام نیز تاکید کرد و افزود: دستگاه های اجرایی هر جا که نیاز است باید برای باز کردن گره کار از سرمایه گذاری اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه از سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرستان های مختلف استان استقبال می کنیم، اظهار‌کرد: لازم است طرح هایی که برای معرفی به سرمایه گذاران در نظر گرفته می شود ابتدا برای آنها کار مطالعات فنی و اقتصادی با نگاه به مسائل مختلف از جمله اسناد بالادستی صورت گیرد.

۷۲۱ طرح عمرانی ناتمام در استان اصفهان

رییس دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه اصفهان نیز در این جلسه گفت: ۷۲۱ طرح عمرانی نیمه تمام در استان اصفهان شناسایی شده است که از یک تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

احمد فروزنده افزود: برای تکمیل این طرح ها با نرخ تورم موجود به چهار هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین این بودجه و پرداخت ۱۰۰ درصد نقدینگی مورد نیاز تا ۱۰ سال آینده همه این طرح ها به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه برخی از این طرح ها دارای توجیه اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: مواد و تبصره هایی برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام وجود دارد که از جمله آن می توان به مشارکت عمومی خصوصی در قالب ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ و تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.

فروزنده با اشاره به برخی طرح های نیمه تمام واگذار شده از سال ۹۷ تاکنون، گفت: این روند به دلایلی مانند تغییرات مدیریتی، مسائل اقتصادی و مشکلات دوران کرونا رو به کاهش بوده است.

وی از جمله طرح هایی که واگذاری آنها به بخش خصوصی میسر نشد به تاسیسات فاضلاب نجف آباد، تصفیه خانه فاضلاب گلپایگان و گوگد و آبرسانی به ۱۴ شهرستان اشاره کرد و افزود: مسائلی مانند نبود ثبات شرایط، نداشتن رغبت برخی مدیران و کمبود منابع و سازوکارهای حمایت مالی دولت از چالش های واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: برخی از طرح های نیمه تمام از نظر توجیه اقتصادی دارای وضعیت بسیار بدی است بطوری‌که بخش خصوصی حاضر نیست برروی آنها سرمایه گذاری کند.

مهدی طغیانی با بیان اینکه مسائل فرهنگی نیز در واگذاری طرح های نیمه تمام، موثر است، افزود: اینکه چرا برخی از مدیران به سمت این کار نمی روند باید بررسی شود زیرا واگذار نکردن و نیمه تمام ماندن برخی از طرح ها، خسارت سنگینی به استان وارد می کند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم رصد دقیق طرح های نیمه تمام در استان و دلیل تعریف و شروع آنها، تصریح کرد: در مواردی بدلایل مختلف مانند فشار برخی از نمایندگان طرح هایی اجرا شده است که توجیه منطقی ندارد بعنوان مثال در روستایی که جمعیت کمی دارد طرح استخر شنا اجرا شده و اکنون بدلیل توجیه ناپذیر بودن آن از نظر اقتصادی، بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری بر روی آن نیست.

نماینده مردم اصفهان، کُندی فرایندها را نیز یکی از چالش‌های موجود در واگذاری طرح های نیمه تمام دانست و اضافه کرد: بعنوان مثال برای استخر دهکده المپیک با وجود پیگیری‌های انجام شده، بعد از سه ماه به تازگی به ما اعلام کردند که وزیر ورزش و جوانان در این زمینه بر تفویض اختیار تاکید کرده است.

وی کُندی فرایندها را آزاردهنده خواند و ادامه داد: در استخر دهکده المپیک، تیرآهن ها و کانال های کولر را از جا کنده اند و برده اند.

طغیانی به موضوع پساب و طرح های تاسیسات فاضلاب نیز اشاره و تاکید کرد: باید در این زمینه به حقابه کشاورزان نیز توجه کرد.

در این جلسه مسائلی مانند تکمیل طرح های نیمه تمام بزرگ استان و لزوم بهره گیری از ظرفیت فرمانداری و شهرداری ها در واگذاری طرح های نیمه تمام نیز مطرح و درباره آن تبادل‌نظر شد.