توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بدون همراهی بخش خصوصی محقق نمی‌شود

به گزارش دنیای اقتصاد  اکبر لباف نایب‌رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان استانداری‌ اصفهان و ساتبا در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از یک نیاز به الزام تبدیل شده و سیاست‌های تشویقی در این خصوص در حال تبدیل به سیاست‌های الزام‌آور و تنبیهی است. وی با تأکید بر پایش سیاست‌های جدید وزارت نیرو و تشریح آنها برای صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، این امر را جزو رویکردها و اولویت‌های مهم کمیسیون انرژی، صنایع پالایش و پتروشیمی اتاق بازرگانی دانست.

احسان شعاعی، دبیر کمیسیون انرژی، صنایع پالایش و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به میزان تولید انرژی‌های‌ تجدیدپذیر در کشور گفت: اصفهان با ۴۷.۸ مگاوات تولید در جایگاه نهم استان‌های کشور قرار دارد، اما در حوزه نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس با ۱۹.۸ مگاوات جایگاه نخست کشور را در اختیار دارد. این نشان می‌دهد شرکت‌های توزیع درباره نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس همراهی کمتری با بخش خصوصی داشته‌اند و یا جذابیت اقتصادی این نیروگاهها کم و توجیه پذیری اقتصادی آنها پایین است.

وی با تأکید بر لزوم دعوت از نمایندگان بخش خصوصی برای حضور در جلسات استانداری اصفهان در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بدون همراهی بخش خصوصی هیچگاه محقق نمی‌شود. دولت بخش خصوصی را ملزم به توسعه نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر کرده، اما تنها ۶ سال خرید تضمینی برق از آنها را متعهد شده که به نظر می‌رسد کافی نباشد و برای صنایع نیز توجیه اقتصادی برای ورود به این حوزه وجود ندارد.

شعاعی بیان کرد: طبق بخشنامه جدیدی که درباره آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان صادر شده، صنایع موظف هستند حداقل در طی پنج سال حداقل پنج درصد از برق خود را با انرژی تجدیدپذیر تأمین کنند و در غیر این ‌صورت تعرفه تجدیدپذیر در قبوض آنها اعمال خواهد شد. در آیین‌نامه اجرایی مبنای محاسبه تعرفه تجدیدپذیر، متوسط نرخ دو ماهه خرید تضمینی ساتبا قرار داده شده که میزان این مبلغ یکی از ابهامات آیین‌نامه است که باید رفع شود. دبیر کمیسیون انرژی، صنایع پالایش و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سایر دغدغه‌های بخش خصوصی درباره بخشنامه جدید ساتبا تصریح کرد: بهتر است استانداری اصفهان از ساتبا درخواست تفویض اختیار و تشکیل کارگروه‌های استانی برای اعطای تسهیلات داشته باشد تا صنایع و بنگاه‌های اقتصادی استان بتوانند با مراجعه به این کارگروه این تسهیلات را دریافت کنند.

وزارت نیرو درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی از خود سلب مسئولیت نکند

در ادامه احمدرضا صافی، مسئول دفتر انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه به نظر می‌رسد وزارت نیرو درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از خود سلب مسئولیت می‌کند، اظهار داشت: بهینه‌سازی مصرف انرژی در شبکه توزیع برق کشور مغفول مانده و حتی در استان اصفهان که بهترین شبکه توزیع کشور را در اختیار دارد همچنان با حدود ۱۰ درصد اتلاف انرژی در شبکه مواجه هستیم؛ بنابراین ظرفیت بسیار بالایی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور وجود دارد. وی با انتقاد از سیاست‌های الزام‌آور دولت برای توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع افزود: اقتصاد برق باید اصلاح شود، درحالی‌که برخی سیاست‌های وزارت نیرو موجب تشویق مصرف برق در بخش خانگی شده است. راهکار این است که دولت دخالت‌های خود را در این حوزه کاهش دهد و از سیاست‌های دستوری در تعیین نرخ خرید برق از صنایع اجتناب کند.

تصویب ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی استان

مجتبی رضایی، نماینده استانداری اصفهان نیز بیان کرد: معرفی اراضی مستعد استان برای توسعه نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر بالای ۱۰ مگاوات بر عهده استانداری گذاشته شده که تاکنون ۵۲ ساختگاه با ظرفیت تولید ۲ هزار مگاوات برق به ساتبا معرفی شده است که از طریق فرآیند مناقصه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. تلاش شده فرآیند پیچیده واگذاری زمین تسهیل شود و مرحله نخست مناقصه نیز برگزار شده است. ساتبا اخیراً درصدد است این طرح را درباره نیروگاه‌های کمتر از ۱۰ مگاوات نیز اجرا کند.

وی با اشاره به رفع مشکلات گذشته راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی اضافه کرد: در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان فهرستی از نیروگاه‌های خورشیدی را که مجوز گرفته بودند در اختیار بانک‌ها قرار دادیم و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای این امر مصوب شد. کمیته‌ای نیز با محوریت معاونت امور اقتصادی در استانداری اصفهان به‌منظور رصد و پیگیری امور مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی تشکیل شده است.