۱۹۰ واحد صنعتی راکد در اصفهان به چرخه تولید بازگشت

امیررضا نقش افزود: هدفگذاری برای فعال کردن ۴۸۰ واحد صنعتی راکد و نیمه‌تمام استان به چرخه تولید تا پایان سال، انجام و تا امروز این کار در باره ۴۰ درصد از آنها مُحقق شده است. وی با بیان‌ پیشتازی اصفهان در نهضت احیای واحدهای صنعتی راکد در کشور افزود: بر اساس آمار سازمان صنایع کوچک، سال گذشته ۲۲۰ واحد راکد و غیرفعال استان به چرخه تولید بازگشت. وی با بیان‌ هدفگذاری امسال برای بازگشت ۴۸۰ واحد صنعتی به چرخه تولید ادامه داد: آغاز فعالیت حدود ۴۰ درصد از این واحدها در سالجاری مُحقق شده است که البته کمی از برنامه خود عقب هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار‌کرد: برای احیای این واحدها، بطور کامل از ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان استفاده شده است.  

وی با شاره به وفور طرح‌های نیمه تمام صنعتی در اصفهان گفت: تنها حدود ۲ هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان وجود دارد. نقش اطمینان داد که در صورت تکمیل طرح‌های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد در استان، بیش از ۲ برابر تعهد امسال اصفهان، در این خطه اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تعهد اشتغال مجموع دستگاه‌های اجرایی استان در سالجاری ۸۰ هزار نفر است که در صورتی که واحدهای صنعتی نیمه تمام نیز وارد چرخه تولید شوند، اشتغالی معادل ۲ برابر  این رقم در استان محقق خواهد شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یادآور شد: اصفهان پس از تفکیک البرز از استان تهران، به‌عنوان صنعتی‌ترین استان کشور از نظر تعداد واحدهای صنعتی و گردش مالی این واحدها محسوب می‌شود. به گفته وی، ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) بخش صنعت کشور در اصفهان انجام می‌شود در صورتی که تنها ۶ درصد از جمعیت کشور در این استان سکونت دارند. نقش با اشاره به مشکلات مُعتنابه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان اصفهان اظهار‌کرد: بیش از ۱۶ هزار واحد تولیدی که بیشتر آنها در شهرک‌های صنعتی مستقرند، در این استان فعال هستند که بخش عمده آنها نیز جزو صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شوند. تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها، یکی از برنامه‌های اقتصادی دولت برای خارج کردن واحدهای تولیدی از رکود و حل مشکلات آنها در بخش‌های مختلف است. سال گذشته حدود ۹۰۰ واحد راکد در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان شناسایی شد که با اقدامات صورت گرفته توسط مدیران واحدهای صنعتی و پیگیری انجام شده در استان، حدود ۲۱۹ واحد به چرخه تولید بازگشت. استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رُتبه آن در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.