آرمان خالقی در گفت‌‌‌وگو با «ایرنا» درباره احیا و بازفعال‌‌‌سازی واحدهای تولیدی و صنعتی، افزود: مطابق آمارهای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران، از سال گذشته تا پایان تیرماه امسال نزدیک به ۲‌هزار واحد با اجرای برنامه‌‌‌های حمایتی، سیاست‌‌‌های جبرانی و... احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند.

وی گفت: از آنجا که موضوع نهضت فعال‌کردن واحدهای راکد قاعده‌‌‌ای دارد، عارضه‌‌‌یابی دلایل رکود این واحدها در دستور کار است.خالقی افزود: مشکلات تامین نقدینگی، فرسودگی ماشین‌‌‌آلات، رکود در بازار و نداشتن بازار برای محصولات، دشواری تامین مواد اولیه، مشکلات ناشی از تحریم‌‌‌ها، مشکلات درون‌‌‌بنگاهی و...، عمده مشکلات این واحدها را تشکیل می‌دهند. وی با تاکید بر اینکه فقط با تزریق پول و تسهیلات نمی‌‌‌توان به رفع مشکلات این واحدها پرداخت، ادامه‌‌‌ داد: معتقدیم باید همه مشکلات این واحدها با هم و در کنار هم دیده شوند و باید مطالعه فنی- اقتصادی روی پروژه‌‌‌های راکد و نقاط ضعف و قوت آنها انجام داد تا به صورت پایدار و مستمر در بازار حضور یابند. قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به ورود داوطلبانه خانه صمت در برخی استان‌‌‌ها برای واکاوی مشکلات واحدهای یادشده اشاره کرد و گفت: در این زمینه همکار و همراه وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک هستیم.

وی افزود: اصل موضوع، پایش واحد به واحد این بنگاه‌‌‌هاست و مطابق آمارهایی که از سامانه بهین‌‌‌یاب وزارت صمت دریافت می‌شود، استعلام از واحدها در دستور کار قرار می‌گیرد. خالقی یادآور شد: در این مسیر برخی واحدها و بنگاه‌‌‌ها نتوانسته‌‌‌اند مشکلاتشان را به‌خوبی درک کنند، یعنی فکر می‌کنند با تامین نقدینگی یا رفع مشکل بیمه مسائلشان حل و فصل می‌شود؛ اما تیم‌‌‌های عارضه‌‌‌یابی مسائل را به صورت جامع و کامل در نظر می‌‌‌گیرند و نسخه جامع‌‌‌تری برای رفع مشکلاتشان می‌‌‌پیچند. وی به فرسودگی ماشین‌‌‌آلات و خطوط تولید به عنوان یکی از دلایل مهم راکد ماندن بسیاری از واحدها، هم در بخش معدن و هم در بخش تولید و صنعت اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد ماشین‌‌‌آلات موردنیاز از خارج کشور تامین شوند، همچنان با مشکلاتی نظیر تحریم‌‌‌ها و دشواری نقل و انتقال پول مواجه‌‌‌ایم، اما تامین آنها از داخل بسته به سطح تکنولوژی راحت‌‌‌تر است.

قائم‌‌‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد:‌‌‌ با وجود همه مسائل یادشده، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش، عمده مشکلات واحدها را تشکیل می‌دهد و انتظار می‌رود دولت نیز برنامه‌‌‌های خود را در این زمینه و سایر زمینه‌‌‌ها به‌‌‌طور مشخص ارائه کند. وی یادآوری‌‌‌کرد: یکی از مشکلات، موضوع بازار و بازاریابی محصولات است، اما عمده واحدها با بازار محدود داخلی مواجه‌اند که پاسخگوی میزان تولیدشان نیست و تحریم‌‌‌ مانعی بر سر راه رفع این مشکل است. به گفته خالقی، واحدها در عین حال با دستیابی به بازارهای خارجی، با قیمت تمام‌شده رقابتی و بهبود کیفیت تولیدات می‌‌‌توانند بخشی از مشکلاتشان را کاهش دهند.