مرجان صفدریان، دانشجوی دپارتمان مهارت‌های فکری RJ جهاددانشگاهی اصفهان در هشتمین ژورنال کلاب دانش‌روز خلاقیت که به همت جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، با بررسی مقاله‌ای تحت عنوان «آشپزی، خلاقیت و سلامت روان: ادغام روش‌های کمی و کیفی» خلاقیت و آشپزی را بررسی و توضیحاتی در خصوص این مقاله ارائه و نتایج حاصل از آن را تشریح کرد. او افزود: این مقاله در بخش آموزش پزشکی با سطح Q۱ و اچ ایندکس ۵۵ توسط جاناتان موسکو و مادلین دلاک در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است.

دانشجوی دپارتمان مهارت‌های فکری RJ جهاددانشگاهی اصفهان با بیان اینکه در این مقاله فواید و مزایای آشپزی بر روی سلامت روانی افراد بررسی شده است، توضیح داد: این مقاله به دنبال این است که آیا آشپزی به‌عنوان امری خلاق موجب بهبود سلامت روانی افراد می‌شود یا خیر؟

صفدریان افزود: این پژوهش در دو فاز انجام شد؛ در فاز نخست که در یک دانشگاه خصوصی در شرق آمریکا انجام شد، هشت نفر انتخاب و از طریق مصاحبه حضوری ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای بررسی‌ها انجام شد. در مرحله مصاحبه از طرح پدیدارشناختی استفاده شد. افراد شرکت کننده بین ۲۰ تا ۶۱ سال سن داشتند و حداقل سه بار در هفته آشپزی می‌کردند. او اضافه کرد: در فاز اول چهار موضوع اصلی شامل، نگرش، راهی برای پرورش و ابراز خلاقیت، اینکه آشپزی فرصتی برای پیوند با دیگران است و اینکه آیا بعد از آشپزی بهبود خلق و خو به وجود می‌آید؟ بررسی شد. در فاز دوم داده‌های نظر سنجی بررسی شد و متوجه شدند که دفعات آشپزی با جنبه‌های خاصی از سلامت روانی مرتبط است.

صفدریان با تاکید براینکه مقالات مرتبط با این حوزه بسیار اندک هستند، ادامه داد: در این مقاله چهار حوزه، اینکه آیا آشپزی خروجی برای خلاقیت است؟، نگرش مثبت به آشپزی، آشپزی به عنوان فرصت باارزش اجتماعی و آشپزی راهی برای بهبود خلق و خو بررسی شد و نتایج حاکی از این است که آشپزی به‌عنوان یک مداخله خلاق به بهتر شدن خلق و خو، روابط اجتماعی مثبت‌تر و پذیرش شخصی منجر می‌شود و در نهایت باعث سلامت روانی افراد است.

این محقق فعالیت‌های آشپزی‌محور را راهی برای بهبود سلامت روحی افراد دانست و گفت: محققان معتقدند که اگر آشپزی در گروه‌هایی انجام شود که تغذیه سالم، پیوند اجتماعی و احساس تسلط شخصی و احساس ارتباط اجتماعی افراد را ترویج کند، منجر به سلامتی زیاد می‌شود. به گفته صفدریان، خلاقیت یک تکه کلیدی در پازل سلامت است و تحقیقات نشان داده هرکس برای آشپزی زمان صرف کند، آشپزی خلاق را تجربه می‌کند و نیاز نیست سرآشپز حرفه‌ای باشد. صفدریان با بیان اینکه آشپزی ممکن است با استقلال شخصی همراه باشد، در توضیح محدودیت‌های این پژوهش، گفت: این تحقیق تعداد کمی از افراد جامعه را در برمی‌گرفت و عادات غذایی افراد در نظر گرفته نشده است، همچنین ممکن است پاسخ به سوالات تحت تاثیر علاقه بوده باشد، ضمن اینکه نیمی از افراد به‌عنوان شغل آشپزی می‌کرده‌اند. ۷۳ درصد زن بودند و امکان سوگیری جنسیتی وجود داشته است. اینها محدودیت‌های پژوهش است و باید در آینده مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.