مدیرعامل موسسه برسام و مدیر برگزاری این جشنواره با اشاره به مسائل و مشکلاتی که صنعت نمایشگاهی در طول سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده است، در نشستی خبری گفت:‌ تجربه برگزاری جشنواره‌ خودروهای کلاسیک به سال ۹۸ برمی‌گردد که در محل نمایشگاه برج میلاد برگزار شد، اما در سال گذشته به دلیل تبعات بیماری کرونا این رویداد برگزار نشد.

علیرضا چیذری افزود: طی نشست‌ها و جلساتی که با مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب انجام شده است، مقرر شده که این جشنواره در تیرماه امسال در محل این نمایشگاه برگزار شود. این جشنواره مجموعه‌ای از چند نمایشگاه است و شهرداری تهران نیز همکاری مناسبی را برای برگزاری آن انجام داده است. شرکت‌های خودروسازی مانند سایپا و پرشین‌خودرو تاکنون برای شرکت در جشنواره اعلام حضور کرده‌اند و ۱۸۰۰ مترمربع نیز برای برگزاری نهایی شده است.

مدیرعامل موسسه برسام، از رونمایی سیستم‌های صوتی خودرو به‌عنوان بخش جانبی این جشنواره خبر داد و افزود:‌ ۱۵ برند برتر دنیا در حوزه صوت و سیستم‌‌های صوتی خودرو، آخرین دستاوردهای خود را در طول روزهای برگزاری جشنواره در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

وی با اشاره به جذابیت جشنواره پیش‌رو از جمله نمایش خودروهای کلاسیک برای مردم به‌ویژه جوانان و خانواده آنها، ادامه داد: بخش مهم این جشنواره نمایش خودروهای کلاسیک است که باید بتوانیم با انجام خدمات بیمه و فراهم‌آوردن شرایط حمل و نقل مناسب، برگزاری مطلوب این بخش را در طول روزهای برگزاری جشنواره فراهم کنیم.

چیذری با اشاره به بخش خودروهای سفارشی در این جشنواره، اظهار کرد: قابلیت‌های زیادی در این بخش وجود دارد به‌طور مثال ممکن است شخصی داخل یک اتوبوس را به گونه‌ای طراحی کرده باشد که در قالب یک منزل، امکان سفر و سکونت با شرایط مناسب را فراهم کند و روزهای برگزاری جشنواره فرصت خوبی برای عرضه این خلاقیت‌ها و ایده‌ها است.

وی با اشاره به نمایش دستاوردهای صنایعی مانند کمپینگ و آفرود در این جشنواره به عنوان بخش‌های مهم صنعت گردشگری، گفت: این بخش نیز یکی از قسمت‌های مهم این جشنواره است، اما به دلیل تاثیرات نامناسب صنعت گردشگری از کرونا تاکنون استقبال فعالان این بخش، از شرکت در این جشنواره مناسب نبوده است.

چیذری عنوان کرد: برای فعالیت در بخش بین‌المللی جشنواره فرصت چندانی وجود ندارد اما برنامه‌ریزی برای برگزاری مجازی جشنواره نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد:‌ مراکز معاینه‌فنی، مراکز لیزینگ و معاملات، مجلات و نشریات تخصصی، شرکت‌های مشاور تبلیغات و اطلاع‌رسانی، آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای،‌ موسسات فعال در زمینه استانداردهای داخلی و بین‌المللی، بانک‌ها، بیمه‌ها و موسسات اعتباری، تجار و بازرگانان، ترخیص‌کاران معتبر و دست‌اندرکاران امور گمرکی، موسسات ثبتی و حقوقی، خودرو و موتورسیکلت‌های آفرود و کلاسیک، وسایل کمپینگ و کوهنوردی و وسایل نقلیه امدادی و تجهیزشده برای مصارف خاص از جمله مشارکت‌کنندگان در این جشنواره هستند.

چیذری تصریح کرد: نمایش سیستم‌های صوت و تصویر اتومبیل،‌ ردیاب و دزدگیر، سیستم‌های راهبردی و نظارت تصویری، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مرتبط، کلاچ اتوماتیک و کروز کنترل،‌ بدنه و رنگ،‌ باتری و منبع تغذیه، رینگ و لاستیک اسپرت، کلاه و البسه ایمنی، کفپوش و روکش صندلی، مکمل سوخت و روغن موتور، خوشبوکننده‌ها و سیستم تهویه، پارکینگ مکانیزه از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

 ایده‌ای مناسب برای رونق‌بخشی

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه شهر‌آفتاب نیز در ادامه این نشست، برگزاری این جشنواره را ایده‌ای مناسب برای رونق‌بخشی به کسب و کارهای وابسته عنوان کرد و افزود: این جشنواره قابلیت برگزاری در سطح بین‌المللی نیز دارد که باید برای دوره‌های بعدی برگزاری آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.

جمشید فلاحی، به برخی از نگرانی‌ها برای رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با بیماری کرونا در برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب با برخورداری از یک فضای استاندارد نمایشگاهی و با سالن‌های وسیع، تهویه مناسب و دستگاه‌های مکنده، نگرانی‌های بهداشتی را به حداقل کاهش داده است و معاون وزیر بهداشت نیز به‌تاز‌گی بازدیدی از این نمایشگاه داشته است.

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، از پیشنهاد برگزاری مدل هیبریدی نمایشگاهی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشنهاد‌ها در مدل برگزاری نمایشگاهی در سطح منطقه خبر داد وگفت: در این مدل غرفه در نمایشگاه وجود دارد اما، غرفه‌دار در کشور مبدا است و با مشتریانی که از نمایشگاه بازدید می‌کنند به‌صورت اینترنتی وارد مذاکره، ‌گفت‌وگو و انجام امور نمایشگاهی می‌شود.

فلاحی اظهارکرد: صنعت نمایشگاهی از تعطیلی نمایشگاه‌ها ناشی از بیماری کرونا آسیب جدی را در سال ۹۹ متحمل شد که البته تنها مختص به ایران نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت نمایشگاهی در جهان اکنون به شرایط عادی بازگشته است، عنوان کرد:‌ حرکت به سمت برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح درون‌کشوری آغاز شده است، به‌طور مثال نمایشگاه خودرو در چین درحال برگزاری است و امارات و ترکیه نیز برگزاری نمایشگاه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند.

 جشنواره‌ای جامع و کامل

در ادامه این نشست، قائم‌مقام ستاد برگزاری جشنواره تیونینگ، کمپینگ، آپشن، مجموعه خودروهای کلاسیک و آفرود، لوازم‌جانبی و مصرفی، گفت: ما افتخار برگزاری این جشنواره را در مجموعه شهرآفتاب داریم و امیدوارم بتوانیم گام بلندی در این زمینه برداریم. البته سعی داریم در سال‌های بعد نیز بتوانیم در مدل‌های بالاتر آن را انجام دهیم.

یونسی افزود: این جشنواره در نوع خود جامع و کامل است و تایتل‌های زیادی دارد که از همه جهات جامعیت در آن وجود دارد.  ما بنا داریم که همه ساله در این تاریخ این جشنواره را برگزار کنیم تا همه بتوانند برنامه‌ریزی‌هایشان را به‌طور منظم انجام دهند و ان‌شالله یک جشنواره زبانزد خواهیم داشت.