دبیرخانه زاینده‌رود و مطالبه احیا

به گزارش دنیای اقتصاد «دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود» هم‌زمان با آغاز هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد. رسالت اصلی این دبیرخانه چنانکه از نام آن پیداست پیگیری مطالبات مربوط به احیای زاینده‌رود از مسیر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است. اینکه این دبیرخانه از ابتدای راه‌اندازی تاکنون چه فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است، سوالی است که معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به آن پاسخ داد.

سعید امامی دراین‌باره گفت: در حال حاضر همگرایی در حوزه‌های تخصصی آب زاینده‌رود در سطوح استانی و ملی وجود ندارد و مباحث کارشناسی و علمی درباره زاینده‌رود فراوان است که به مانعی بزرگ برای حل بحران زاینده‌رود تبدیل‌شده است.

او افزود: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان سعی کردیم کلیدواژه‌ها و عوامل اصلی ایجاد بحران زاینده‌رود را در تابلوهای شهری یادآور شویم تا به اطلاع هیات همراه رئیس‌جمهور برسد و انگیزه بیشتری برای حل این بحران ایجاد کند، چنانکه یکی از موانع، همین نظرات غیر کارشناسی است که مسئله زاینده‌رود را به بحرانی پیچیده و آشفته تبدیل کرده که حل آن از توان بسیاری افراد خارج است.

امامی با تاکید بر نقش گفت‌وگو در لایه‌های مختلف مردم، متخصصان و مدیران درباره زاینده‌رود ادامه داد: باهدف همگرایی میان نظرات تخصصی، افزایش سواد مردم در خصوص آب و زاینده‌رود، اجماع بین کارشناسان، حساس سازی جامعه و ترویج فرهنگ گفت‌وگو برنامه‌های شاخصی طراحی‌شده است.

اجلاس «بدون تأخیر» با موضوع «مدیریت منابع آب در فلات مرکزی ایران»

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، اجلاس «بدون تاخیر» را ازجمله این برنامه‌ها دانست و اظهار کرد: این اجلاس که دبیری آن را دکتر صفوی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی و از فعالان حوزه آب و محیط‌زیست بر عهده دارد با موضوع مدیریت منابع آب در فلات مرکزی ایران» با رویکردی کاملاً علمی برگزار می‌شود. او افزود: چهار محور اصلی این اجلاس که از موضوعات چالش‌برانگیز این حوزه بوده‌اند عبارت‌اند از محیط‌زیست تالاب و رودخانه، فرونشست، فقه و حقوق آب و مصارف، منابع و دستاوردهای آتی. او از اعلام تاریخ برگزاری اجلاس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مدعوین اجلاس از اساتید دانشگاه، متخصصان و مدیران در سطح استانی و ملی هستند.

برپایی سلسله گفت‌وگوهای «آری یا نه» در ۱۲ جلسه

امامی خبر داد: طراحی سلسله گفت‌وگوهای آبی با عنوان آری یا نه» از دیگر برنامه‌هایی است که با همکاری کنسرسیوم محیط‌زیست برگزار می‌شود. او افزود: این برنامه که در لایه‌های نخبگانی طراحی‌شده از اوایل مهرماه تا پایان سال در قالب ۱۲ جلسه برگزار و ۱۲ موضوع مهم به‌صورت مناظره توسط اساتید متخصص بررسی می‌شود.

برگزاری رویدادهای هنری با محوریت بحران زاینده‌رود

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: رویدادهای هنری با محوریت زاینده‌رود حساسیت مردم را نسبت به مسئله بالا می‌برد و فضای گفتگو را در میان آن‌ها ایجاد می‌کند. او دوازدهمین سالانه عکس که توسط کانون عکس انجمن سینمای جوان برگزار می‌شود را ازجمله این رویدادها دانست و گفت: امسال بخش ویژه زاینده‌رود به این رویداد اضافه‌شده که جزئیات آن از طریق صفحات مجازی قابل‌پیگیری است. امامی ادامه داد: جشنواره ملی خندستان نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین جشنواره تئاتر کمدی در کشور به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود و هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش در آن شرکت می‌کنند. او خبر داد: بخش ویژه زاینده‌رود به این جشنواره اضافه‌شده و علاقه‌مندان می‌توانند جزئیات این جشنواره را از طریق صفحه مجازی تالار هنر پیگیری کنند. او خاطرنشان کرد: همچنین با همکاری مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک فراخوانی را برای تولیدات کاربردی و هدایا از زیورآلات گرفته تا صنایع‌دستی با موضوع زاینده‌رود اعلام می‌کنیم، چراکه معتقدیم یکی از بهترین کارها در ترویج مساله زاینده‌رود ایجاد المان‌های مختلف دخیل در زندگی روزمره مردم با موضوع زاینده‌رود است.