بازار هوای تازه

تجهیزات کارآمد انرژی در سال‌های آینده شاهد دستاوردهای بزرگی خواهند بود. تغییر مداوم شرایط محیطی به دلیل فعالیت‌های مختلف انسانی مانند آلودگی‌ها یکی از دلایل عمده افزایش تقاضا برای سیستم‌های تهویه مطبوع است. این به دلیل اثرات گلخانه‌ای است که دمای کلی زمین را افزایش می‌دهد و بنابراین، برای مقابله با افزایش دما تقاضای AC بالا می‌رود.

افزایش روزافزون آلودگی هوا به دلیل انتشار گازهای مضر از واحدهای تولیدی، کارخانه‌ها و وسایل نقلیه، دمای زمین را افزایش داده و از این‌رو، چندین منطقه با شرایط آب‌و‌هوایی بد مواجه هستند. چنین تغییراتی در شرایط اقلیمی رشد بازار سیستم‌های تهویه مطبوع را در دوره پیش‌بینی سرعت می‌بخشد.

گرمایش جهانی همچنان یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضای بازار، به ویژه در بخش مسکونی است. بازار سیستم‌های تهویه همچنین از افزایش تقاضا برای محصولات صرفه‌جویی در انرژی سود خواهد برد. برخی از افراد موثر در این بازار به‌طور فزاینده‌ای در حال سرمایه‌گذاری در ارتقای فناوری‌های محصولات خود برای برآوردن نیازهای نوظهور مشتریان هستند. افزایش قیمت برق در کشورهای مختلف، مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند تا وسایلی را انتخاب کنند که قبض برق آنها را کاهش داده و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

در سال‌های اخیر، این صنعت شاهد دریایی از تغییرات در فناوری به کار گرفته شده عمدتاً به دلیل تمایل مصرف‌کنندگان به داشتن کنترل‌های میکروپیشرفته در سیستم‌های خود و همچنین به دلیل افزایش تقاضا برای سیستم‌های سازگار با محیط زیست بوده است. بنابراین، پیشرفت‌های فناوری در گذشته نه‌چندان دور به سمت دستیابی به سطوح بهره‌وری انرژی که توسط دولت‌ها در سرتاسر جهان الزامی شده که بتواند راحتی مورد انتظار مصرف‌کنندگان عادی را هم فراهم کند، انجام شده است.

شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ زنجیره عرضه و تقاضای جهانی را مختل کرده است. اعمال قرنطینه کامل یا جزئی در کشورهای مختلف در حال توسعه در جهان، به ویژه چین، تاثیر منفی بر رشد انواع لوازم الکترونیکی مصرفی داشته است. این به دلیل این واقعیت است که چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع است و همچنین طیف گسترده‌ای از AC را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. علاوه بر این، کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده برای محصولات مختلف لوکس به دلیل همه‌گیری، رشد بازار سیستم‌های تهویه مطبوع را مختل می‌کند. اگرچه تخمین زده می‌شود که در سال‌های آینده بازار به حالت عادی بازگردد که به دلیل تغییر شرایط آب‌وهوایی و رشد فعالیت‌های تجاری ساختمانی به رشد پایدار بازار کمک می‌کند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که تغییر تمایل مصرف‌کنندگان به سمت راحتی و آسایش تقاضا برای بازار سیستم‌های تهویه مطبوع را در طول دوره پیش‌بینی افزایش دهد. در بحبوحه بحران کووید ۱۹، بازار جهانی سیستم‌های تهویه مطبوع در سال ۲۰۲۲ حدود ۱/ ۱۱۸ میلیون واحد تخمین زده می‌شد، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶ به اندازه اصلاح‌شده ۷/ ۱۴۸ میلیون واحد برسد که با  CAGR ۶/ ۵ درصد در طول دوره تحلیل رشد می‌کند. بر اساس یکی از بخش‌هایی که در این مقاله تجزیه و تحلیل شده، پیش‌بینی می‌شود تهویه مطبوع اتاق  ۹/ ۵ درصد CAGR  را ثبت کند و تا پایان دوره تجزیه و تحلیل به ۴/ ۱۳۲ میلیون واحد برسد. پس از تجزیه و تحلیل کامل پیامدهای تجاری این بیماری همه‌گیر و بحران اقتصادی ناشی از آن، رشد در بخش تهویه مطبوع تجاری به CAGR بازنگری‌شده ۱/ ۳ درصد برای دوره هفت‌ساله آینده تنظیم می‌شود. گسترش کووید ۱۹ تقاضای بازار و زنجیره تامین جهانی را در سال ۲۰۲۰ مختل کرد. چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات تهویه مطبوع است، اما همچنین با صادرات چندین منبع ورودی که اساساً مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طیف گسترده‌ای از کشورها پاسخ می‌دهد. تولید کالاهای نهایی در چین، سایر تولیدکنندگان تهویه مطبوع مستقر در ایالات متحده و اروپا را مجبور به توقف موقت تولید کالاهای نهایی کرده است که این امر منجر به افزایش شکاف عرضه و تقاضا در بازار شد.

بازار ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به ۸/ ۱۴ میلیون واحد تخمین زده می‌شود، در حالی که پیش‌بینی می‌شود چین تا سال ۲۰۲۶ به ۹/ ۶۵ میلیون واحد برسد.

 - بازار سیستم‌های تهویه مطبوع در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۸/ ۱۴ میلیون واحد تخمین زده می‌شود. در مورد چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶ به اندازه بازار پیش‌بینی‌شده ۹/ ۶۵ میلیون واحد برسد، پس از CAGR  ۷/ ۶ درصد در طول دوره تحلیل در میان دیگر بازارهای جغرافیایی قابل توجه ژاپن و کانادا قرار دارند که هر کدام به ترتیب ۹/ ۲ درصد و ۴/ ۳ درصد را در دوره تحلیل پیش‌بینی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود در اروپا، آلمان تقریباً ۵/ ۳ درصد CAGR  رشد کند. مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند از طریق هوای مشترک پخش شود. طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه اورگان انجام شد، ویروس کرونا در حدود ۲۵ درصد از سیستم‌های HVAC بیمارستان‌هایی که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را درمان می‌کردند، یافت شد. بنابراین، آنها دریافتند که استفاده از فضای هوایی مشابه با بیماران مبتلا به کرونا می‌تواند منجر به گسترش عفونت شود. در نتیجه، سیستم‌های تهویه مطبوع، تهویه و سیستم‌های گرمایشی قبل از بازگشایی ساختمان‌ها در حال ارتقا هستند. چنین ارتقاهای گران‌قیمتی منجر به افزایش تقاضا برای ماشین‌های فیلتر قابل حمل و سیستم‌های نظارت بر هوا می‌شود.

بازار بخش تهویه مطبوع اتاق تا سال ۲۰۲۶ به ۴/ ۱۳۲ میلیون واحد می‌رسد.

 - کولرهای اتاق که اغلب مترادف آن کولر گازی پنجره‌ای نامیده می‌شود، بیشتر در بخش مسکونی استفاده می‌شود. این نوع از کولرها بسیار محبوب هستند زیرا هزینه‌های نگهداری و جایگزینی آنها پایین است. بازار جهانی برای بخش تهویه مطبوع اتاق در سال ۲۰۲۲، ۱۰۴ میلیون واحد تخمین زده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ به ۴/ ۱۳۲ میلیون واحد برسد که نشان‌دهنده نرخ رشد ترکیبی سالانه ۹/ ۵ درصد در دوره تجزیه و تحلیل است. چین بزرگ‌ترین بازار منطقه‌ای بخش تهویه مطبوع اتاق را تشکیل می‌دهد و ۳/ ۴۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. چین در آستانه ثبت سریع‌ترین نرخ رشد مرکب سالانه ۸/ ۶‌درصدی در دوره تحلیلی است و تا سال ۲۰۲۶ به ۹/ ۶۲ میلیون واحد می‌رسد.

در بعضی تحقیقات در مورد این بازار پیش‌بینی می‌شود که بازار تهویه مطبوع در دوره ۲۰۲۶-۲۰۲۱ CAGR بیش از پنج درصد را ثبت کند. انتظار می‌رود صنعت تهویه مطبوع (AC) به دلیل افزایش دما و رطوبت در سراسر جهان، همراه با افزایش پذیرش تهویه مطبوع به عنوان یک محصول کاربردی و نه یک محصول لوکس، شاهد رشد عظیمی باشد و ظهور دستگاه‌های تهویه مطبوع از نظر فناوری پیشرفته، مانند دستگاه‌های تهویه مطبوع با فناوری‌های اینورتر و تصفیه هوا، تاثیر مثبتی بر بازار تهویه مطبوع در طول دوره پیش‌بینی داشته باشد.

 بخش‌های متعددی در صنعت تهویه مطبوع ممکن است در سال‌های آینده به اندازه بازار افزایش یابد، به ویژه بازار تهویه مطبوع هوشمند. افزایش محبوبیت گجت‌های هوشمندی که می‌توانند تهویه مطبوع معمولی با کنترل از راه دور را به دستگاه‌های هوشمند تبدیل کنند، احتمالاً محرک اصلی رشد است که بازار کولر گازی هوشمند را رهبری می‌کند. بهبود استانداردهای مسکن باعث افزایش تقاضا برای تهویه مطبوع اتاق می‌شود، در حالی که تخمین زده می‌شود تهویه مطبوع بسته‌بندی‌شده با نرخ متوسط با افزایش نرخ مجوز برای ساخت‌وساز مراکز خرید، ادارات و صنایع رشد کند.

 مقررات دولتی در مورد مبردها، تولیدکنندگان را مجبور به تولید محصولاتی با انرژی کارآمد و سازگار با محیط زیست می‌کند. به دلیل حذف تدریجی مبردهای کلیدی، پیشرفت‌های تکنولوژیک زیادی در بازار مشاهده شده است. زمانی که ترجیح داده‌شده‌ترین مبردها، CFC‌ها، احتمالاً در چند سال آینده به‌طور کامل با مبردهای دیگر جایگزین می‌شوند.

 بر اساس گزارش NOAA، اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (ایالات متحده آمریکا) میانگین دمای سیاره در جولای ۲۰۱۹ حدود یک درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بود. این باعث می‌شود که این ماه گرم‌ترین ماه ثبت‌شده باشد. در واقع، پنج سال گذشته پنج سال از گرم‌ترین زمان‌های کره زمین بوده است. بزرگ‌ترین بازار، چین، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تهویه مطبوع اتاق (RAC) و همچنین بیشترین تقاضا از نظر تعداد AC با ۶۳/ ۴۴ میلیون دستگاه بود. دومین بازار بزرگ آسیا، به استثنای ژاپن و چین، با تقاضای بازار ۸۲/ ۱۷ میلیون دستگاه بود. سومین بازار بزرگ ژاپن بود که تقاضای آن به ۵۲/ ۱۰ میلیون دستگاه رسید. آمریکای شمالی با ۵۹/ ۱۵ میلیون دستگاه به تقاضای بازار رسید و پس از آن اروپا با ۹۱/ ۶ میلیون دستگاه و آمریکای لاتین با ۸۳/ ۶ میلیون دستگاه قرار گرفتند.

 پیش‌بینی می‌شود منطقه آسیا و اقیانوسیه با سریع‌ترین نرخ رشد کند و تقاضای عمده برای تهویه مطبوع از آسیا و اقیانوسیه به دلیل توسعه سریع زیرساخت‌ها و افزایش تمایل مردم به محصولات سبک زندگی در سراسر منطقه است. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، در مقایسه با سایر انواع تهویه مطبوع، تهویه مطبوع بسته‌بندی‌شده (PAC) و تهویه مطبوع اتاق (RAC) بر بازار تسلط دارند. چین بزرگ‌ترین بازار سیستم‌های تهویه مطبوع در جهان است. در چین، سیستم‌های تهویه مطبوع اتاق بر بازار مسلط هستند. ژاپن و هند از دیگر بازارهای مهم تهویه مطبوع برای تولیدکنندگان جهانی تهویه مطبوع هستند. نباید قیمت بالای این سیستم‌ها نسبت به بقیه لوازم الکترونیکی را نیز فراموش کرد که ممکن است بر آینده این بازار اثر بگذارد. قیمت سیستم‌های تهویه مطبوع نسبت به سایر اقلام الکترونیکی بسیار بالاست که بسیاری از مصرف‌کنندگان را برای انتخاب این سیستم‌های AC محدود می‌کند و در نتیجه مانع از رشد بازار سیستم‌های تهویه مطبوع می‌شود. علاوه بر این، پشتیبانی فنی بالا و فناوری‌های پیشرفته مورد استفاده در ساخت این لوازم منجر به هزینه بالای سیستم‌های AC می‌شود که ممکن است مانع رشد بازار شود. در کنار آن، عواملی مانند نوسان قیمت سیستم‌های AC نیز تخمین زده می‌شود که مانع رشد بازار سیستم‌های تهویه مطبوع در طول دوره پیش‌بینی شود.

بر اساس نوع، بازار سیستم‌های تهویه مطبوع به Unitary، Rooftop  و PTAC طبقه‌بندی می‌شود. در این میان، بخش Unitary AC بالاترین سهم درآمد را در بازار در سال ۲۰۲۰ به دست آورد و برآورد می‌شود که بالاترین نرخ رشد را در طول دوره پیش‌بینی نشان دهد. این دستگاه‌های تهویه مطبوع عمدتاً در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

‌ بر اساس فناوری، بازار سیستم‌های تهویه مطبوع به دو دسته اینورتر (inverter) و غیراینورتر تقسیم می‌شود. در این میان، برای بخش اینورتر تخمین زده می‌شود که نرخ رشد امیدوارکننده‌ای را در طول دوره پیش‌بینی نشان دهد. این به دلیل این واقعیت است که اینورتر AC می‌تواند سرعت موتور کمپرسور را مدیریت کند که به تنظیم ثابت دما کمک می‌کند. علاوه بر این، با استفاده از کمپرسور با سرعت متغیر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

‌ بر اساس استفاده نهایی توسط مشتری، بازار سیستم‌های تهویه مطبوع به مسکونی، تجاری و صنعتی تقسیم می‌شود. تخمین زده می‌شود که بخش تجاری نرخ رشد قابل توجهی را در طول دوره پیش‌بینی نشان دهد. عواملی مانند شهرنشینی سریع و تقاضای فزاینده برای فضای تجاری عامل رشد این بخش است.

‌ از نظر منطقه‌ای، بازار سیستم‌های تهویه مطبوع در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، آسیا اقیانوسیه و LAMEA تجزیه و تحلیل می‌شود. آمریکای شمالی به عنوان یکی از مناطق پیشرو در بازار سیستم‌های تهویه مطبوع در سال ۲۰۲۰ ظاهر شد. این رشد به افزایش ابتکارات تبلیغاتی توسط دولت‌ها برای تقویت پذیرش سیستم‌های تهویه مطبوع کارآمد برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و افزایش فروش جایگزین در سراسر این منطقه نسبت داده می‌شود.

‌ استراتژی‌های اصلی که توسط فعالان بازار دنبال می‌شود، راه‌اندازی محصول است. بر اساس تجزیه و تحلیل ارائه‌شده در ماتریس کاردینال، Hitachi.Ltd. پیشرو اصلی در بازار سیستم‌های تهویه مطبوع است.

شرکت‌هایی مانند Whirlpool Corporation، Mitsubishi Electric Corporation، Trane Technologies PLC برخی از نوآوران کلیدی در بازار هستند.

Untitled-1