سید رضا فاطمی‌امین در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در بحث صادرات تنها مبلغ آن مهم نیست، بلکه ترکیب مهم است؛ اینکه در صادراتمان چقدر فناوری صادر می‌کنیم و چقدر صادرات‌مان اشتغال‌زا است، بنابراین در صادرات تراز مالی، سرمایه‌گذاری، میزان مصرف آب، اشتغال و انرژی قابل طرح است.

وی تاکید کرد: ایران باید صادرکننده کالاهایی باشد که فناوری و اشتغال بالایی دارد و آب کمتری مصرف می‌کند. معیار ما ارتقا کیفیت صادرات است.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تداوم صادرات نیازمند ارتقا کسب و کار است، اظهار کرد: دولت ایران با کشورهای مختلفی ارتباط دارد و کارهای مختلفی همچون مراکز تجاری انجام شده است، بنابراین در صادرات ارتباط بین کسب و کارها و نه ارتباط بین دولت‌ها اهمیت دارد و نباید با آمدن دولتی کاری از بین رود.

وی با بیان اینکه ایران در جایگاه مناسبی در زنجیره‌های تامین بین‌المللی قرار دارد، تصریح کرد: نباید در تجارت خارجی دو جانبه فکر کنیم و باید از سطح کالا فراتر رفته و به سمت سرمایه گذاری‌های مشترک برویم و باید در حلقه‌های تاثیرگذار زنجیره‌های بین المللی قرار گیریم.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه روابط تجاری باید نقطه قوت ما باشد، ابرازامیدواری کرد که در دولت همچون واگذاری اختیارات و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی که به نوعی ایده دولت است پیش رویم و دولت باید نظارت کند.

وی گفت: اگر دولت مداخله بدون حساب و کتاب باشد، ثبات را از اقتصاد از بین می‌برد، در حالیکه ثبات موجب رشد و پیشرفت اقتصاد می‌شود.

وزیر صنعت با بیان اینکه آمار و ارقام حاکی از جهش صادرات ایران است، ابراز امیدواری کرد امسال در مبالغ صادراتی و همچنین در کیفیت صادرات جهش داشته باشیم.

در همین رویداد رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: توقع صادرکنندگان از دولت برندسازی است.

 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این رویداد گفت: موضوع برند ملی موضوعی مهم است و توقع صادرکنندگان از دولت، برندسازی است و این باید در کنار برنامه های اصلاح ساختاری در وزارت صمت قرار گیرد.

مسعود گلشیرازی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان که با حضور وزیر صنعت در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با تاکید بر ضرورت استفاده از پاندمی کرونا جهت فتح بازارهای صادراتی، اظهار کرد: با تصمیمات احساسی و تغییرات قیمتی بازارها را نمی توان ادامه داد و با تصمیمات خلق الساعه شرایط تولید را مخدوش می کنیم.

وی درباره نظام قیمت گذاری گفت: کارهای بزرگی در وزارت صمت انجام شده و صدور فاکتور مکانیزه یعنی اقتصاد شفاف است و از این سیاست حمایت می کنیم، اما از حوزه قیمت گذاری نقد داریم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: بحث اصلی امروز، روز صادرات است ما نیاز به آبرو و نام و برند در بازارهای جهانی داریم و اکسپو دوبی برگزار شد، اما ما فرصت بزرگی را از دست دادیم.

او با بیان اینکه ارزش گذاری برند ایران از رتبه ۳۸ به ۴۸ افت کرده است، تصریح کرد: موضوع برند ملی موضوعی مهم است و توقع صادرکنندگان از دولت، برندسازی است و این باید در کنار برنامه های اصلاح ساختاری در وزارت صمت قرار گیرد، اعمال تعرفه بر واردات ماشین آلات محدودیت سرمایه گذاری است، بنابراین و خواستار رفع این محدودیت هستیم.

همچنین رئیس انجمن صادرکنندگان استان اصفهان نیز در این رویداد که با حضور وزیر صمت برگزار شد گفت: کسانی برای صادرات تصمیم‌گیرنده‌اند که یک دلار صادر نکرده‌اند، همین امر سبب تصمیمات لحظه‌ای و کارشناسی نشده زیادی در حوزه صادرات شده است.

امینی گفت: نمی‌توان مشتریان صادراتی را درگیر تصمیمات و تصویبات لحظه‌ای و کارشناسی نشده خود کنیم. باید از نظرات صادرکنندگان غیردولتی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شده و با عزم جدی مسائل ساده درون استانی را حل کنیم.

وی افزود: بارها خواهش کردیم برای هر تصمیم حداقل چند صادرکننده غیردولتی مشورت گرفته شود، زیرا بخش خصوصی می‌تواند در حوزه تصمیم‌گیری کمک کرده و باید از پتانسیل آن‌ها استفاده شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان استان اصفهان با تاکید بر اینکه با هر اتفاق کوچکی مانند نوسان قیمت نباید صادرات را دستکاری کنید، گفت: بازرگانی بین‌الملل، یک موجود زنده است که خود را بالانس می‌کند، اما متاسفانه تاکنون فرصت این اتفاق ایجاد نشده است.

او تصریح کرد: پیدا کردن یک مشتری صادراتی کار سختی است و نمی‌توانیم آن‌ها را دستخوش تغییرات قرار دهیم. پس باید به آن‌ها فرصت دهیم و در تغییرات و تصویبات احساسی عمل نکنیم.

امینی خاطر نشان کرد: امروز به واسطه کمبودهایی که در جهان با جنگ‌ها ایجاد شده و بازارهای منطقه و فرامنطقه جذاب شده‌اند. در این فرصت می‌توان علاوه بر بازگرداندن مشتریان قبل، مقصدهای صادراتی جدیدی کشف کنیم.

رئیس انجمن صادرکنندگان اصفهان، دغدغه فعلی صادرکنندگان را نیازهای اولیه اعلام کرد و گفت: هرم مازلو صنعت آب، برق، گاز و حقوق کارگران است. در حالیکه مناطق صنعتی از این خدمات برخوردار نیستند. هر تابستان با معضل برق مواجهیم و مدیران به جای فکر کردن به موارد مهم صادراتی و توسعه تجارت، به فکر رفع نیازهای ساده اولیه‌ای مانند فراهم کردن آب و برق هستند. این مسائل ربطی به تحریم و دشمنان ندارد.

وی ادامه داد: اگر نیازهای اولیه و ساده استانی برطرف شود، صادرکنندگان آماده ورود به بازارهای جذاب منطقه و فرامنطقه هستند.

امینی تاکید کرد: این مشکلات به راحتی می‌تواند بر طرف شود. حل این مسائل پیش پا افتاده و ساده تنها به عزم جزم شده و گوش شنوا احتیاج دارد.