محتوای دستورالعمل‌ها و برنامه‌های جدید از دو جنبه قابل بررسی است، اول شفاف‌سازی مالکیت و طبقه‌بندی داده‌ها و دوم ایجاد مکانیزمی برای تجارت داده‌ها. شفافیت و مشخص شدن سازوکار مالکیت داده‌ها و حقوق و تکالیف مربوط به آن در ایجاد مبانی قانونی برای معاملات داده‌ها بسیار مهم است. البته طرح جدید هنوز این موضوع را روشن نکرده، اما امیدواری را برای ایجاد سیستم مالکیت مشخص ایجاد می‌کند تا بتوان در آینده امکاناتی بهتر برای تراکنش داده‌ها فراهم کرد. اگرچه شهرهای بزرگی مانند شانگهای، پکن، هاینان و برخی جاهای دیگر تلاش برای تبادل و تراکنش داده را آغاز کرده‌اند، اما از نظر مقیاس و تداوم هنوز در مرحله‌ آزمایش‌های اولیه است. محققان اندیشکده «ANBOUND» معتقدند که مرکز و کانون توسعه منابع داده و کاربردهای دیجیتالی شدن از سمت مصرف‌کننده به سمت تولید‌کننده تغییر خواهد کرد.  آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، گستردگی اقتصاد دیجیتال چین به ۴/ ۵ تریلیون دلار رسیده است که ۶/ ۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی‌(GDP) این کشور را تشکیل می‌دهد و در عین حفظ نرخ رشد بالای ۷/ ۹درصدی، به نیروی محرکه اصلی برای رشد اقتصاد تبدیل شده است.

محققان اندیشکده ‌«ANBOUND»، معتقدند که مانع اصلی سر راه توسعه‌ اقتصاد دیجیتال چین، نبود چارچوبی مشخص در مالکیت منابع داده است. مناقشاتی که در چین وجود دارد و باعث محدودیت برخی پلتفرم‌های اینترنتی می‌شود، اکثرا بر سر این است که صاحبان پلتفرم‌ها تا چه اندازه حق استفاده از داده‌های کاربران را دارند. در اقتصاد دیجیتال و اینترنتی، زمانی که گسترش و رشد بازار با موانعی مواجه می‌شود و هزینه‌های اکتساب داده‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود، پلتفرم‌های اینترنتی که به داده‌های متراکم و کلان مشتری‌های خود متکی هستند به دنبال جبران این هزینه‌ها می‌روند. این روند تاثیرات منفی در اقتصاد دیجیتال چین داشته و به همین دلیل مقامات به دنبال اصلاح پلتفرم‌های اینترنتی و ایجاد چارچوب‌های مشخص مالکیت داده هستند. همان‌طور که «ABOUND» اشاره کرد، شفافیت مساله‌ مالکیت داده در حال عملی شدن است. 

توسعه‌ صنعت دیجیتال در حال حاضر نیازمند این است که علاوه بر زدودن موانع ناشی از عدم وجود زیرساخت‌های مناسب دیجیتال، در حوزه‌های کلان صنعتی در مسیر پیشرفت‌های تکنولوژیک حرکت کنند. از آنجا که عمده تولیدکنندگان به مقادیر مناسبی از داده دسترسی ندارند، تقاضای داده از طرف تولید‌کنندگان، می‌تواند در فضای طی کردن مراحل رشد دیجیتال به انگیزه‌ای کلیدی برای ایجاد ساختار اساسی داده و پایه‌گذاری مکانیسم تراکنش تبدیل شود. کمیسیون مرکزی اصلاحات بنیادی چین، قصد دارد تا از یکسو مسائل مبهم حوزه‌ زیرساخت‌های صنعت و مالکیت داده و از سوی دیگر، تجارت‌پذیر کردن و فهم بیشتر تبادل داده را حل کند تا زیربنای تجاری برای توسعه‌ صنعت کلان‌داده‌ها در مقیاس کلان فراهم شود.