بازگشت از بحران

در ادامه به بررسی مسیر صنعت بیمه در دوران پاندمی از نگاه موسسه سیگمای سوئیس پرداخته شده و در نهایت راهکارهای عملیاتی صنعت بیمه برای عبور از پاندمی کووید ۱۹ و میزان اثربخشی آنها از نگاه بخش بیمه فدرال‌رزرو بررسی می‌شود.

مسیر ریکاوری صنعت بیمه

با وجود همه عدم قطعیت‌ها و انقباض شدید صنعت بیمه در سال ۲۰۲۰، موسسه سیگما معتقد است که صنعت بیمه در سال ۲۰۲۱ برای بازگشت قوی آماده است. در واقع، بهبود Vشکلی را پیش‌بینی می‌کند که احتمالاً سریع‌تر از بهبود اقتصاد گسترده و بهبود این بخش پس از بحران مالی جهانی (GFC) در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است. یکی از دلایل این امر این است که کووید ۱۹ در زمانی اتفاق افتاده است که نرخ‌ها قبلاً در خطوط بیمه تجاری مانند اموال و خسارت محکم‌تر شده بود. بنابراین انتظار می‌رود با توجه به زیان‌های احتمالی ناشی از کووید ۱۹، کمبود سرمایه و کاهش عرضه بیمه، این روند ادامه یابد. این موضوع در تضاد شدید با وضعیت پیش از GFC است، زمانی که نرخ‌ها در حال کاهش بودند، به این معنی که سودآوری احتمالاً بالاتر از دوره پس از آن شوک خواهد بود.

عامل کلیدی دیگری که باعث بهبود قوی می‌شود، پتانسیل رشد بازارهای نوظهور در آسیاست. به عنوان مثال، چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازار بیمه جهان در دهه ۲۰۳۰ است (البته اگر از بیمه درمانی صرف نظر شود). علاوه بر این، دولت چین به سرعت برای اجرای سیاست‌های حمایتی در زمینه سرمایه‌گذاری و مصرف حرکت کرده است و تقاضا برای بیمه را افزایش داده است. افزایش آگاهی از ریسک نیز تقاضا برای بیمه درمانی را افزایش می‌دهد. همچنین بهبودی در فعالیت‌های اقتصادی رخ داده است که در طول بحران متوقف شده بود. در واقع، حق بیمه در چین برای سال منتهی به ماه می در مقایسه با سال قبل بیش از پنج درصد به صورت اسمی افزایش یافته است. چنین شواهدی باعث می‌شود که این موسسه پیش‌بینی کند رشد پریمیوم در بازارهای نوظهور در سال ۲۰۲۰ در محدوده مثبت باقی می‌ماند، البته قبل از اینکه رشد قوی هفت‌‌درصدی را در سال ۲۰۲۱ نشان دهد. در حالی که محیط کسب‌وکار در بازارهای پیشرفته سخت‌تر است -با توجه به اینکه برخی کشورها مانند ایتالیا انتظار راه طولانی‌تری برای بهبود دارند- کل حجم حق بیمه در بازارهای پیشرفته به رشد مثبت دودرصدی در سال ۲۰۲۱ باز خواهد گشت. با این حال، بیمه عمر با پیش‌بینی میانگین سالانه ۵/ ۱درصدی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، برای بهبودی کامل تلاش خواهد کرد.

دانیل استیب دانش‌آموخته اقتصاد در دانشگاه زوریخ است و در سال ۲۰۰۶ به موسسه سیگمای سوئیس پیوست. او نویسنده مجموعه سالانه سیگما در بیمه جهانی و چندین نشریه دیگر است. از جمله، کتاب «بیمه در بازارهای نوظهور، نمای کلی و چشم‌انداز بیمه اسلامی» را تالیف کرده است.

این بیماری همه‌گیر همچنین فرصت‌های جدیدی برای رشد حق بیمه ایجاد می‌کند. اگرچه این صنعت به تنهایی نمی‌تواند از جمعیت کل جهان در برابر چنین فاجعه گسترده‌ای محافظت کند، اما فرصتی برای همکاری با دولت‌ها برای یافتن محصولات بیمه‌ای نوآورانه را فراهم می‌کند که مبتنی بر مشارکت عمومی-خصوصی هستند، که از قبل وجود داشتند. افزایش آگاهی از ریسک نیز احتمالاً باعث افزایش نوآوری و افزایش تقاضا می‌شود. برای مثال، واقعیت جدید خطر سلامت ممکن است تقاضا برای بیمه پزشکی در کشورهای فاقد خدمات بهداشت ملی را افزایش دهد. دکتر استیب توضیح می‌دهد: «بحرانی به بزرگی و شدت کووید ۱۹ که کل کشورها در آن قرنطینه شدند به شما امکان می‌دهد چشم‌انداز ریسک را هم در سطح شخصی و هم در سطح شرکت ارزیابی کنید و مطمئن شوید که تمام شکاف‌ها پوشش داده شده است.» اختلال قابل توجه کسب‌وکار ایجادشده توسط این بیماری همه‌گیر و همچنین باز کردن شاه‌راه‌های جدید، به عنوان مثال در املاک و مهندسی با بازسازی و تنوع زنجیره‌های تامین جهانی برای جلوگیری از اتکای بیش از حد به یک منطقه واحد، کارخانه‌ها و زیرساخت‌های جدید در مکان‌های جدید ساخته خواهند شد. در حالی که مسیرهای کشتیرانی و تجاری جدید فرصت‌های بیشتری را فراهم می‌کنند. در نهایت، تسریع تراکنش‌های اینترنتی که به دلیل قرنطینه‌های اجباری و ضروری ایجاد شده است، حرکت آنلاین صنعت را نیز تسریع می‌کند، برای مثال در رسیدگی به دعاوی دیجیتال، ایجاد کارایی‌های جدید و ساده‌سازی فرآیندهای آن. این دیجیتالی شدن هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری ممکن است تحویل محصولات و خدمات بیمه را سرعت ببخشد. با انجام این کار، این بخش نیز خود را در موقعیت موفقیت قرار می‌دهد و همچنین به جهان کمک می‌کند در برابر شوک‌های آینده ایمن شود. این زمان مناسبی برای صنعت بیمه است تا محصولاتی را ارائه کند که نیازهای مردم و شرکت‌ها را برطرف کند تا به ایجاد جوامع انعطاف‌پذیرتر کمک کند.

گزارش سالانه فدرال‌رزرو از صنعت بیمه

این گزارش سالانه، در سپتامبر ۲۰۲۱، توسط دفتر بیمه فدرال، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده منتشر شده است. مسائل موضوعی، از دو بعد ملی و بین‌المللی یک نمای کلی روشن از تمام آنچه صنعت بیمه در سال ۲۰۲۰ با آن مواجه شده است ارائه می‌کند. این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که در سال آینده (۲۰۲۲)، اداره بیمه فدرال به رسیدگی به ریسک‌های مالی مرتبط با آب‌وهوا، مقرون‌به‌صرفه بودن و در دسترس بودن محصولات بیمه برای جوامع و مصرف‌کنندگانِ به‌طور سنتی محروم و نقش صنعت بیمه در کمک به بهبود وضعیت ایالات متحده می‌پردازد و امنیت سایبری و سایر تحولات مرتبط که بر صنعت بیمه ایالات متحده، بیمه‌شدگان و مصرف‌کنندگان تاثیر می‌گذارد را نیز شامل خواهد شد. در ادامه به بیان مختصری در این بخش با به‌روزرسانی‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها و همچنین فعالیت‌های FIO در زمینه‌هایی که طی سال گذشته تحلیل کرده است، پرداخته می‌شود.

بخش بازار داخلی بیمه ایالات متحده

کار از راه دور

مانند سایر حوزه‌های اقتصادی، همه‌گیری کووید ۱۹ به پذیرش و استفاده گسترده از گزینه‌های کار دیجیتال و از راه دور توسط صنعت بیمه ایالات متحده منجر شده است. برای مثال، پس از شروع همه‌گیری، بیمه‌گران پذیرش فرآیندهای خسارت از راه دور را تسریع کردند. در نتیجه مسائل لجستیک ارائه‌شده توسط همه‌گیری، تنظیم‌کننده‌های بیمه ایالتی به‌طور فزاینده‌ای استفاده از امضای دیجیتال را برای اجرای اسناد، مجاز یا تایید کردند. تنظیم‌کننده‌ها همچنین به جای نیازهای شخصی اجازه معاینه و بازرسی مجازی را داده‌اند. فرآیندهای نظارتی ایالتی مستلزم تولید بسیاری از پرونده‌ها برای پشتیبانی از الزامات نرخ‌ها و فرم‌ها و همچنین گزارش داده‌ها برای اجازه نظارت موثر بر نظارت بر بیمه‌گران است. با توجه به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، بسیاری از ایالت‌ها اجازه بایگانی دیجیتال را به‌جای بایگانی‌های نسخه چاپی یا تاخیر در ارائه پرونده‌های نسخه چاپی مجاز کردند.

امداد بیمه‌گذار و بیمه‌گر

تنظیم‌کننده‌های بیمه دولتی طی سال گذشته اقدامات مختلفی برای ارائه تسهیلات به بیمه‌گذاران به دلیل نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری انجام دادند. برای مثال، با توجه به اینکه برخی از بیمه‌گذاران ممکن است پرداخت به‌موقع حق بیمه را دشوار بدانند، تنظیم‌کننده‌ها بیمه‌گران را ملزم یا تشویق کردند که انعطاف‌پذیری در زمان پرداخت حق بیمه را حفظ کنند و مهلت تمدیدشده برای پرداخت‌ها در نظر بگیرند. و افزایش نرخ بیمه به تعویق افتاد و تنظیم‌کننده‌های بیمه دولتی در برخی موارد، اقدامات قابل‌توجهی برای کاهش نرخ بیمه خودروهای شخصی را اجباری کردند (یا تشویق کردند)، در حالی که برخی از بیمه‌گران داوطلبانه تخفیف‌های نرخ بیمه را ارائه کردند. تخفیف یا اعتبارات دیگر نیز در ردیف‌های دیگری مانند غرامت کارگران، که دفعات مطالبات به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کاهش یافته بود، مورد نیاز یا ارائه شد. ارسال‌ها، و تجزیه و تحلیل و ارزیابی تاثیرات همه‌گیری بر محصولات بیمه خاص و رسیدگی به نحوه درج این موارد در پرونده‌ها در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به پیشینه همه‌گیری کووید ۱۹ و اقدامات انجام‌شده برای ارائه تسهیلات به بیمه‌گذاران، تنظیم‌کننده‌های بیمه دولتی نیز اقداماتی را برای رهایی بیمه‌گران از عواقب ناخواسته بالقوه قوانین و الزامات مالی موجود انجام داده‌اند که ممکن است به‌طور نامناسبی بر بیمه‌گران فشار وارد کند. در زمینه استانداردهای حسابداری بیمه، در آوریل ۲۰۲۰، NAIC سه تفسیر استاندارد حسابداری را برای استفاده در ارتباط با الزامات گزارشگری که ممکن است تحت تاثیر نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر باشد، اتخاذ کرد. بیمه‌گذار به تاخیر در پرداخت حق بیمه و رسیدگی به درخواست‌های اصلاح وام مسکن و رفع نگرانی‌های واحد گزارش‌دهنده بیمه در مورد تاثیر صورت‌های مالی قانونی نیاز دارد. از این‌رو زمان بیشتری برای جمع‌آوری حق بیمه در نظر گرفته شد.

غرامت کارگران

همان‌طور که در گزارش سالانه ۲۰۲۰ FIO ذکر شده است، بسیاری از ایالت‌ها قوانین یا مقررات را تغییر دادند تا کووید ۱۹  را یک بیماری شغلی در نظر بگیرند که مشمول غرامت تحت قوانین غرامت کارگران برای حداقل دسته‌های خاصی از کارمندان است. اگرچه در آن زمان امکان پیش‌بینی خسارات احتمالی ناشی از کووید ۱۹ در بخش غرامت کارگران وجود نداشت و برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش زیان‌ها در پاسخ به ابتکارات قانونی و نظارتی جدید بود، اطلاعات جدیدتر نشان می‌دهد که این خسارات قابل مدیریت بوده‌اند و اکثر ادعاها برای مبالغ نسبتاً کمی حل شده‌اند. بر این اساس، اگرچه حق بیمه‌های غرامت کارگران در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است، به دلیل ترکیبی از کاهش نرخ و کاهش حقوق و دستمزد تحت پوشش (که حق بیمه‌های جبرانی کارگران بر اساس آن است). این بخش همچنان سودآور است و زیان‌های غیرقابل مدیریت مرتبط با همه‌گیری کووید ۱۹ را متحمل نشده است.

مسائل وقفه کسب‌وکار

پوشش خسارات ناشی از وقفه کسب‌وکار همچنان یک موضوع مهم در صنعت بیمه است. همان‌طور که در گزارش سالانه ۲۰۲۰ به آن اشاره شد، بسیاری از مشاغل ایالات متحده به دلیل تعطیلی‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر و کاهش کلی تقاضا متحمل ضرر شدند و ادعاهایی را برای پوشش وقفه کسب‌وکار تحت بیمه‌نامه‌های دارایی ارائه کردند. همه‌گیری صدها میلیارددلاری (مبالغی که تحت سیاست‌های پاسخگو پوشش داده می‌شوند) می‌تواند به سرعت کل مازاد صنعت P&C را از بین ببرد.

بیمه‌گران دو مفاد سیاست اصلی را شناسایی کرده‌اند که به گفته آنها معمولاً از پوشش خسارات ناشی از وقفه کسب‌وکار مرتبط با یک بیماری همه‌گیر جلوگیری می‌کند: ۱- مقررات خسارت مالی که مستلزم زیان فیزیکی در ارتباط با وقفه کسب‌وکار ادعاشده است، و ۲- محرومیت‌های ناشی از ویروس. در یک برآورد داده‌ای که توسط NAIC انجام شد (بر اساس اطلاعات خط‌مشی ۲۰۲۰) نشان داده شد که ۹۸ درصد از همه خط‌مشی‌های وقفه کسب‌وکار به ضرر فیزیکی در ارتباط با ادعا نیاز دارند و ۸۳ درصد از همه خط‌مشی‌های وقفه کسب‌وکار دارای استثناهایی برای ویروس‌ها، باکتری‌ها و... هستند. تا نوامبر ۲۰۲۰، بیمه‌گران P&C در مجموع ۱/ ۴۱۹ میلیون دلار برای خسارات ناشی از وقفه در کسب‌وکار پرداخت کرده‌اند- کمتر از یک‌سوم از ۳/ ۱ میلیارد دلار، در صورت خسارات متحمل شده و بخش کوچکی از خسارات اقتصادی تخمینی مرتبط با کووید ۱۹ که توسط مشاغل ایالات متحده متحمل شده است.

بخش بین‌المللی

گزارش سالانه ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که چگونه واکنش‌های نظارتی بین‌المللی نشان می‌دهد که تاثیرات مرتبط با کووید ۱۹ به اشکال مختلف در حوزه‌های قضایی مختلف به دلیل تفاوت در جمعیت‌شناسی، اقتصاد، بازارها و ساختارهای نظارتی تجلی یافته است. این بخش به‌روزرسانی‌هایی درباره واکنش‌های دو نهاد تنظیم استاندارد بین‌المللی (IAIS) و هیات ثبات مالی (FSB) و نهاد نظارتی بیمه اتحادیه اروپا، سازمان بیمه و بازنشستگی شغلی اروپا (EIOPA) ارائه می‌کند.

واکنش IAIS

IAIS ابتکارات متعددی را در پاسخ به همه‌گیری به پایان رساند. این ابتکارات شامل راه‌اندازی یک پایگاه داده غیرعمومی کووید ۱۹ پیشرفته IAIS بود که اقدامات نظارتی و نظارت بیمه را در پاسخ به همه‌گیری کووید ۱۹ نشان می‌دهد. برای ارزیابی اثرات همه‌گیری بر بخش بیمه، IAIS تمرین نظارت جهانی (GME) را در سال ۲۰۲۰ با درخواست گزارش‌دهی GME هدفمند کووید ۱۹ به صورت سه‌ماهه، شامل مجموعه‌های داده‌های فردی بیمه‌گر و مجموعه‌های اطلاعاتی در سطح بخش، تغییر داد.

IAIS نتایج GME را در گزارش بازار جهانی بیمه ۲۰۲۰ مربوط به خود (GIMAR) گزارش کرد که حاوی تحلیلی از تاثیر همه‌گیری کووید ۱۹ بر بخش بیمه جهانی بود. علاوه بر این، IAIS یادداشت مشترکی با موسسه ثبات مالی صادر کرد که در آن اقدامات ناظران بیمه برای کمک به آنها برای انطباق با کار از راه دور و تقاضاهای دیجیتالی‌سازی سریع در طول همه‌گیری کووید ۱۹ را بررسی می‌کرد. IAIS اکنون پروژه‌ای را آغاز کرده است تا به اعضای خود کمک کند شکاف محافظت از بیماری همه‌گیری ناشی از کووید ۱۹ را برطرف کنند.

واکنش FSB

FSB به ارائه رهنمودهایی برای پاسخ‌های ملی به همه‌گیری کووید ۱۹ ادامه داده است و اقدامات یکجانبه‌ای را که می‌تواند به از هم پاشیدن بازار منجر شود، منع کرده است. FSB گزارشی را به G۲۰ ارائه کرد که بر پاسخ سیاست‌های بین‌المللی، از جمله نظارت بیمه‌ای و پاسخ به همه‌گیری کووید ۱۹، و همچنین ارزیابی اثربخشی اصلاحات مالی G۲۰ در دهه گذشته، نسبت به تاثیر همه‌گیری تمرکز دارد.

واکنش EIOPA

 EIOPA یک مشاوره در مورد بیانیه نظارتی در مورد ارزیابی ریسک پرداختی خود (ORSA) در زمینه همه‌گیری کووید ۱۹ در تلاش برای ارتقای همگرایی با هدایت بیمه‌گران (که «تعهدات» نیز نامیده می‌شوند) از طریق انتظارات نظارتی مشترک ارائه کرد، با این باور که وضعیت فعلی مستلزم یک ORSA موقت و غیرمنظم است.  EIOPA با تکیه بر مقاله قبلی در مورد راه‌حل‌های تاب‌آوری مشترک برای همه‌گیری‌ها، مقاله‌ای را در مورد اقداماتی برای بهبود بیمه‌پذیری وقفه کسب‌وکار منتشر کرد.

 EIOPA با استفاده از اختیارات جدید یک مقررات بازنگری‌شده (ماده ۲۹ (الف))، پایداری مدل کسب‌وکار و طراحی محصول مناسب را در زمینه همه‌گیری کووید ۱۹ و محیط طولانی‌مدت کم‌بازده، به عنوان دو نظارت راهبردی در سراسر اتحادیه اروپا شناسایی کرد و اولویت‌های مربوط به مقامات ذی‌صلاح ملی هنگام توسعه برنامه‌های کاری آنها را در نظر گرفت. علاوه بر این، EIOPA و سایر مقامات نظارتی اروپا گزارش ارزیابی ریسک مشترک را منتشر کردند که در آن نسبت به وخامت انتظاری کیفیت دارایی به دلیل همه‌گیری کووید هشدار داد.  EIOPA همچنین تست استرس ۲۰۲۱ خود را با تمرکز بر سناریوی طولانی‌مدت همه‌گیر کووید ۱۹ راه‌اندازی کرد و تابلوی ریسک را منتشر کرد که در آن به این نتیجه رسید که سطح ریسک بیمه‌گذاران اروپایی به‌طور کلی ثابت است.

Image122954 copy
 دانیل استیب دانش‌آموخته اقتصاد از دانشگاه زوریخ