لوازم خانگی در برابر پاندمی‌کووید

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از وب‌سایت seekingalpha، ویرپول سابقه‌ای طولانی و ۱۱۰ ساله در صنعت کالاهای مصرفی دارد. شرکتی که با تجارت ماشین لباسشویی فعالیت‌های خود را آغاز کرد اکنون به یک تولیدکننده برجسته لوازم‌خانگی در سراسر جهان تبدیل شده است. بسیاری از محصولات آن شامل وسایل و لوازم الکترونیکی بزرگ مانند ماشین لباسشویی، خشک‌کن، یخچال، فر، ماشین ظرفشویی و تهویه مطبوع هستند. این محصولات نیازی به تعویض مکرر ندارند و اغلب با خرید یا نوسازی خانه، آنها نیز خریداری می‌شوند، به این معنی که عملکرد ویرپول و عملکرد کل بازار لوازم خانگی را می‌توان تا حدی توسط روند بازار مسکن پیش‌بینی کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، پاندمی‌ بازار مسکن را به شدت تحت تاثیر قرار داده و اثرات اقتصادی کلان متعددی را به همراه داشته است. همان‌طور که شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای به گزینه‌های کاری انعطاف‌پذیر و دورکاری روی می‌آورند، فضاهای اداری و خانه ادغام می‌شوند و این امر تقاضا برای خرید مسکن را افزایش می‌دهد. این در حالی است که همراه با افزایش تقاضا، عرضه مسکن کاهش یافته است. از آنجاکه نرخ وام مسکن پایین باقی مانده، این امر باعث می‌شود که صاحبان خانه از این مزیت استفاده کنند و بنابراین تقاضا برای خرید خانه افزایش یافته است.

اگرچه نرخ‌های وام مسکن تقریبا به پایین‌ترین حد خود رسیده است، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ نرخ وام افزایش یابد. این اتفاق خطر کاهش تقاضای خرید مسکن در سال ۲۰۲۲ را به همراه دارد که بر میزان فروش ویرپول تاثیر منفی می‌گذارد. همان‌طور که گفته شد، این اتفاق همچنین تقاضا را در کوتاه‌مدت افزایش می‌دهد؛ زیرا خریداران بالقوه می‌خواهند از نرخ‌های پایین فعلی استفاده کنند.

به ویژه با توجه به تغییر نسل مالکان خانه‌ها، انتظار می‌رود فروش خانه همچنان افزایش یابد. نسل هزاره کنونی عمدتا در سنی است که به دنبال خرید اولین خانه خود هستند. این نسل در ایالات متحده بالغ بر ۴۵ میلیون نفر را شامل می‌شود، بنابراین متقاضیان بسیاری برای فروش خانه وجود دارد و به طور کلی تقاضا برای لوازم خانگی ضروری مانند یخچال و فر افزایش خواهد یافت.  

خارج از خریدهای جدید بعد از نوسازی یا ساخت خانه، لوازم خانگی به طور متوسط ​​یک چرخه تعویض ۱۰ ساله دارند که در این روزها شرکت‌های فعال در این صنعت افزایش تقاضا برای جایگزینی لوازم و وسایل را گزارش کرده‌اند. آخرین باری که میزان تقاضا برای جایگزینی لوازم خانگی افزایش یافت بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بود و اکنون ویرپول انتظار دارد تقاضا برای جایگزینی لوازم خانگی از سال ۲۰۲۱ نیز فراتر رود. این افزایش نه تنها شامل وسایل خانگی بزرگ‌تر می‌شود، بلکه به لوازم خانگی کوچک‌تر مانند مایکروویو و میکسرهای آشپزخانه نیز مربوط می‌شود.

با نگاهی گسترده‌تر به اقتصاد ایالات متحده، نرخ بیکاری در این کشور در حال حاضر ۲/ ۴درصد است و از بالاترین سطح ۱۰ ساله خود، در آوریل ۲۰۲۰ که در نتیجه همه‌گیری کووید-۱۹ به ۸/ ۱۴درصد رسید، همچنان کمتر است. با توجه به شاغل بودن تعداد قابل توجهی از جمعیت ایالات متحده، افزایش درآمد نقش موثری را در خرید و بازسازی خانه توسط مردم این کشور دارد که وقتی با تقاضای زیاد همراه شود، منجر به افزایش فروش شرکت‌های لوازم خانگی می‌شود. آمار و ارقام نشان می‌دهند ارزش صنعت لوازم خانگی نسبت به سال گذشته ۵۳/ ۶۵درصد کاهش یافته است. اما بازده ویرپول در یک دوره بلندمدت ۵ ساله با افزایش ۳۹/ ۴۲درصدی قیمت سهام، مثبت باقی مانده است، این رقم به طور قابل توجهی بالاتر از بازده کل این صنعت است که در همان بازه زمانی بالغ بر ۷۰/ ۵۹درصد کاهش یافته است.

این شرکت در آخرین گزارش درآمد خود برای سه ماه سوم ۲۰۲۱، درآمد ۶۸/ ۶دلاری را گزارش کرد که ۶۴/ ۸درصد بیشتر از ارقام پیش‌بینی شده بود. در نتیجه آن، ویرپول رشد درآمد پیش‌بینی شده خود در سال ۲۰۲۱ را از ۳ درصد به ۵ تا ۶درصد افزایش داد. بازارهای عمومی‌ واکنشی نسبتا منفی به این تصمیم نشان داد و به‌رغم اخبار خوب، سهام آن ۳۸/ ۲درصد سقوط کرد. نسبت قیمت به ارزش سهام (P/ E) ویرپول نیز ۳۳/ ۷ است که کمتر از نسبت میانگین P/ E کل صنعت لوازم خانگی است که ۴۳/ ۷ است. این امر می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که ارزش سهام آن در بازار کمتر از قیمت آن است و اطلاعات مالی داخلی این شرکت نیز تاییدکننده این کاهش ارزش‌گذاری است. قابل ذکر است که بازده سهام (ROE) ویرپول ۸۴/ ۴۲ درصد است که بالاتر از ROE میانگین ۳۷/ ۳۲درصدی کل صنعت لوازم خانگی است. این نشان می‌دهد که شرکت به طور متوسط​​سودآورتر از صنعت خود است.

 ریسک زنجیره تامین

با توجه به پاندمی ‌کووید-۱۹، مشکلات بسیاری در زنجیره تامین جهانی ایجاد شده است که عمدتا روی همه صنایع از جمله کالاهای مصرفی تاثیر می‌گذارد. با شروع پاندمی‌ جهانی، شرکت‌ها تعطیل شدند و همان‌طور که مردم به خرید محصولات، به ویژه لوازم‌خانگی ادامه دادند، منابع تامین کاهش یافت. در نهایت به تدریج ظرفیت تولید کارخانه‌ها دوباره احیا شد، اما از آنجاکه تقاضای عقب‌مانده برای کالاهای مصرفی وجود داشت، همچنان تقاضای بالایی برای این محصولات وجود داشت. علاوه بر این، آسیا که مرکز حمل و نقل حجیم در دنیا است، با کمبود کانتینر مواجه شد که هزینه حمل‌ونقل کالا را بسیار بیشتر کرد.