علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با رادیوم فولاد در خصوص وظایف و عملکرد امور تحت مدیریت خود این‌چنین گفت:واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه تمامی امور متالورژیکی و روش‌های تولید مناسب را در این شرکت به عهده دارد. واحد «تروپروسس» و «کنترل استاندارد و مقادیر فنی» دو واحد زیرمجموعه است. تروپروسس درواقع دفتر فنی بهره‌برداری تلقی می‌شود و فعالیت‌های متعددی در این واحد انجام می‌شود که در رأس آن طراحی و توسعه محصولات جدید، متناسب با نیازهای بازار و سفارش مشتریان است.

وظیفه پذیرش و پیرایش سفارش‌ها نیز بر عهده این واحد است. در این مرحله درخواست مشتریان با استانداردهای فولاد مبارکه مطابقت داده می‌شود و ثبت سفارش انجام می‌گردد. علاوه بر این، پیرایش سفارش یعنی تبدیل و تکمیل پارامترهای درخواستی مشتری به زبان قابل‌درک برای خطوط تولید از وظایف دیگر این واحد است.

این واحد، به‌خصوص در مأموریت‌های کاری، متالورژی و روش‌های تولید، با نواحی مختلف تولیدی ارتباط گسترده‌ای دارد و یکی از رسالت‌هایش تولید با بهترین روش و کیفیت است. علاوه بر این، در طرح‌های توسعه‌ای نیز به دنبال آن است که میزان مصارف انرژی، به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز برای تولید محصولات جدید و دیگر پارامترها با شناسایی تکنولوژی‌های جدید به‌درستی انجام شود.

بررسی ۱۱ هزار استاندارد پایه برای تولید محصول در فولاد مبارکه

این واحد همچنین از بروز هرگونه اختلال در نواحی مختلف که ممکن است به‌دلیل تنوع دستورالعمل‌های کاری به وجود آید پیشگیری می‌کند. در این واحد ۳۰ نفر از کارشناسان مجرب در حال فعالیت هستند که ۱۱ هزار استاندارد پایه را برای تولید محصول در فولاد مبارکه بررسی می‌کنند. همچنین سیستم کنترل مدارک و سیستم تعیین ظرفیت عملیاتی تولید نیز در این واحد وجود دارد. در این زمینه فعالیت‌های مهمی ازجمله محاسبه قیمت تمام‌شده محصولات نیز انجام می‌شود.

تولید ۴۰۰ هزار تن تختال برای جلوگیری از خروج ارز

کار شبکه‌ای یکی از نکات مهمی است که توانمندی فولاد مبارکه را افزایش می‌دهد. به‌طور مثال، در موضوع تولید لوله‌های موردنیاز در خط لوله انتقال نفت و گاز ترش که خورندگی بالایی دارد، فولاد مبارکه با همکاری شرکت‌های دیگر موفق شد ۴۰۰ هزار تن تختال ویژه تولید کند و به شرکت اکسین تحویل دهد. این پروژه به‌دلیل حساسیت‌های آن، یکی از پروژه‌های مهم انجام‌شده در فولاد مبارکه است که پس از تست‌های صورت‌گرفته مورد تأیید شرکت نفت قرار گرفت. اجرای پروژه تولید لوله‌های ویژه خط انتقال نفت از گوره به جاسک که فولاد مبارکه در آن همکاری داشت، به ازای هر تن ورق، ۱۲۰۰ دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل کرد که این موضوع دستاورد بزرگی برای کشور است.

توجه داشته باشیم که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز همیشه بر این موضوع تأکید دارد که از توانمندی کل صنعت کشور برای چنین پروژه‌هایی استفاده شود تا فولاد مبارکه بتواند به تولید محصولاتی با ظرفیت خاص و ویژه بپردازد و در نهایت این موضوع به افزایش کمی و کیفی محصولات فولادی در کشور منجر شود.

با همکاری شرکت ورق خودرو در این سال‌ها توانسته‌ایم بسیاری از گریدهای موردنظر خودروسازان را روانه بازار کنیم که با توجه به تجربیات این سال‌ها، همکاری خوبی با استفاده از ظرفیت فولاد کشور برای رفع نیاز بازار انجام می‌شود.

تولید؛ همگام با استانداردهای بین‌المللی

در زمینه صادرات، موضوع انتقال تختال به کشورهای اروپایی یکی از نکات مهم در سال‌های اخیر بوده است که البته محصولات صادرشده تنها به تختال محدود نیست و شامل کلاف گرم، گالوانیزه و... نیز می‌شود. با توجه به اینکه مأموریت فولاد مبارکه رفع نیاز داخلی است، صادرات کلاف گرم و سرد همواره محدودیت‌های زیادی داشته، ولی محصولات صادرشده به کشورهای اروپایی که دارای کیفیت بالایی است، از سوی این خریداران مورد استقبال قرار گرفته است. فولاد مبارکه کیفیت محصولات تولیدشده را در اولویت کاری خود قرار داده و به همین دلیل توانسته محصولات خوبی را به کشورهای پیشرفته دنیا صادر کند و البته بنا را بر آن گذاشته است که گریدهای خاصی را در آینده صادر نماید. این موضوع به دلیل این است که فولاد مبارکه تولید خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا انجام می‌دهد.

تضمین کیفیت به‌جای کنترل کیفیت

فولاد مبارکه بسیار چابک است، چراکه پس از ثبت درخواست توسط مشتریان، فورا جلسات هماهنگی برای مشخص شدن نیاز دقیق مشتری برگزار شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این محصولات با استفاده از تجهیزات مربوطه تولید می‌شود. علاوه بر استانداردها که حداقل‌های موردنظر را مشخص می‌کند، شرکت به سمت شخصی‌سازی محصولات سفارش داده‌شده در حال حرکت است. به‌طور مثال، در ورق‌های تولیدشده برای خودروسازان و در بسیاری از موارد پس از تست‌های موردنیاز از سوی مشتری، در حضور کارشناسان محصولات تأیید می‌شوند.