مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه گفت: ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه، در راستای اهداف کلیدی شرکت فولاد مبارکه و کشور و همگام با سایر نواحی، پس از توفیق ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه در فروردین سال جاری، موفق شد با تولید ۵۰۶ هزار و ۳۹۵ تن کلاف گرم در اردیبهشت‌۱۴۰۱، برای دومین بار پیاپی در سال جاری، رکورد تولید ماهانه جدیدی به ثبت برساند.

عبور از مرز نیم میلیون تن تولید کلاف گرم در دو ماه پی‌درپی

علی حاجیان‌نژاد  افزود: با شروع سال جدید ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه طی یک کار گروهی توانست در دو ماه پی‌درپی از مرز نیم میلیون تن تولید کلاف گرم در ماه عبور کند.

وی خاطرنشان کرد: ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته به دنبال اعمال تحریم‌ها و تغییر اوضاع بازار ورق‌های فولادی کشور، با انعطاف‌پذیری خود توانست نیاز بازار داخل را پاسخگو باشد و با تولید میکس ابعادی سخت‌تر مطابق نیاز واحد فروش نه‌تنها تولید خود را کاهش نداد، بلکه کیفیت تولید را نیز سرلوحه کار خود قرار داده و در این زمینه هم پیشرو می‌شود.

مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه بیش از ۷۰درصد کلاف گرم موردنیاز کشور در خط تولید ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود، تصریح کرد: این خط با مدیریت فرآیندهای تولید و تعمیرات و اقدامات کارشناسی مؤثر، چند سال است که با حداکثر توان خود در راستای اهداف استراتژیک کشور تولید داشته و از ظرفیت‌های تولید اسمی خود عبور کرده است.

وی تاکید کرد: خط تولید نورد گرم به‌دلیل دارا بودن ویژگی تنوع بالای تولید ابعادی (ضخامت و عرض) و امکان تولید گریدهای مختلف، از خطوط منحصربه‌فرد نورد گرم در کشور و منطقه است؛ مهم‌ترین مصارف محصولات نورد گرم در ساخت لوله‌های انتقال سیالات (آب، نفت و گاز)، پروفیل و لوله‌های ساختمانی و صنایع است.

به گفته حاجیان‌نژاد، کاربرد ورق گرم در خودروسازی، تولید لوازم‌خانگی و صنعتی، تولید مخازن تحت‌فشار، تولید اسکلت فلزی و سوله‌سازی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی، صنایع فلزی سبک و سنگین، تولیدکنندگان ورق‌های گالوانیزه و رنگی است.

وی افزود: میزان تولید این خط نورد گرم مشابه سایر خطوط، کاملا به ترکیب ابعادی و گریدی برنامه‌ریزی تولید وابسته بوده و در سال‌های اخیر به دلیل گرایش سفارش‌های ورق‌های گرم فولادی به سمت تولید ابعاد و گریدهای بحرانی (ضخامت‌ها و عرض‌های پایین یا ضخامت‌های بالا با کیفیت سخت) دستیابی به رکوردهای تولید در خط نورد گرم فولاد مبارکه، بسیار سخت و حتی غیرممکن شده بود.

مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: همچنین در این رابطه مشکلاتی نظیر تعویق اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی خط نورد گرم به‌دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌های انرژی و بیماری همه‌گیر کرونا مزید علت شده بود.

انگیزه نیروی انسانی مهم‌ترین عامل ثبت رکوردها در ناحیه نورد گرم

وی با اشاره به مهم‌ترین عواملی که در کسب این موفقیت‌ها مؤثر بوده است، تاکید کرد: انگیزه نیروی انسانی در درجه اول، برنامه‌ریزی مناسب و دقیق تولید، انجام عملیات تعمیراتی با دقت حداکثری در حداقل زمان ممکن، افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات، پشتیبانی حداکثری واحدهای پشتیبانی تولید و برنامه‌ریزی و آماده‌سازی بهینه تعمیرات در توقف‌های هفتگی ازجمله عوامل دستیابی به این رکورد ارزشمند بوده است.

حاجیان‌نژاد گفت: این موفقیت در ناحیه نورد گرم اعم از امانی و پیمانکار‌، در حالی محقق شد که شاخص‌های مهم دیگر، ازجمله ایمنی و کیفیت محصولات ناحیه نورد گرم نیز در بهترین وضعیت خود قرار دارند؛ کسب مقام نخست عملکرد ایمنی ناحیه نورد گرم در فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ و اهتمام ناحیه در تولید کلاف‌های کیفی موردنیاز واحدهای استراتژیک کشور، مصداق‌هایی از این امر هستند.