راه اندازی اولین سامانه خدمات پس از فروش پارکت در ایران

این نوع از خدمات می‌تواند مزایای بیشماری مثل تبلیغات دهان به دهان، بهبود جایگاه برند در جامعه، به دست آوردن رضایت مشتریان و ... به همراه داشته باشد. در حقیقت مشتریان با دریافت این گونه خدمات و یا اطمینان به وجود آن‌ها پس از خرید محصولات مورد نیازشان، ارتباط طولانی مدت و سازنده ای با یک کسب و کار برقرار می‌کنند که نتیجه آن بهبود کیفیت است.

در صنعت ساختمان کمتر شاهد ارائه خدمات پس از فروش به صورت واقعی از طرف تولید کننده هستیم و اغلب شاهد ارائه خدمات ناقص توسط فروشندگان هستیم که دردسرهای زیادی را برای خریدار به همراه دارد. با این وجود شرکت هایی که به اهمیت رضایت مشتری در توسعه کسب و کار باور دارند، بدون بهانه جویی سعی در ارائه بهترین خدمات دارند.

از جمله این شرکت ها می توان به شرکت های گروه مصیبی و در راس آنها پارکت امیران  اشاره کرد که توانسته در این زمینه اقدامات ارزنده ای در دستور کار قرار دهد. این شرکت که سهم بالایی از تولید پارکت کشور را با نام تجاری «امیران» به خود اختصاص داده به درستی اهمیت ایجاد زنجیره  کارآمد فروش و پشتیبانی را در کنار تولید با کیفیت همگام با استانداردها درک کرده و اقدامات چشمگیری در این زمینه انجام داده که از جمله آنها می توان به برگزاری همایش ملی نصابان پارکت ایران توسط این شرکت در هتل هما تهران اشاره کرد.

مدیرعامل «گروه مصیبی» معتقد است: یکی از دغدغه های ما آشنا کردن نصابان پارکت های ما با آخرین روش ها و فن آوری روز بود و به همین منظور شبکه منسجم نصابان را ایجاد کردیم. امروز سامانه خدمات پس از فروش پارکت امیران که تاکنون در کشور بی سابقه بوده، برای اولین بار راه اندازی شده و کارشناسان ما تمامی موضوعاتی مانند گارانتی، ایرادها و ... را ظرف ۲۴ ساعت با حضور در محل پروژه رفع رجوع می کنند.

وی می افزاید: علیرغم وارد نشدن حتی یک متر پارکت به کشور، برخی با سوء استفاده، پارکت های داخلی را تحت عنوان وارداتی به فروش می رسانند که امیدوارم مصرف کنندگان این نکته را مد نظر قرار دهند.

آنچه می خوانید ماحصل گفت و گوی «دنیای اقتصــاد» با جواد مصیبی، مدیرعامل «گروه مصیبی» در مورد خدمات و زنجیره فروش و پشتیبانی، میزان کیفیت محصولات و همچنین بررسی چالش های و مشکلات پیش رو برای توسعه فعالیت های این شرکت است.

   به طور خاص در مورد تولید پارکت با نام تجاری «امیران» توضیح دهید.

بعد از اینکه «گروه مصیبی» از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد، در سال ۱۳۹۰ نخستین شرکت گروه با عنوان «امیران تجارت سهند» واردات پارکت از ترکیه و چین را آغاز کرد. در ادامه  و سال ۱۳۹۲ دومین شرکت تحت عنوان «امیران ملامینه سهند» را تاسیس کردیم و این مسیر را از بازرگانی و واردات به سمت تولید سوق دادیم. معمولا شرکت ها فعالیت شان را از تولید آغاز می کنند و در ادامه موضوعات بازرگانی و فروش مطرح می شود اما این روند در گروه مصیبی متفاوت طی شده است. مهم ترین نکته این بود که شبکه توزیع و بازاریابی ایجاد شده بود و با تولید پارکت صرفا محصولات خودمان را با محصولات وارداتی جایگزین کردیم.

مصیبی ادامه داد: شرکت ما بزرگ ترین تولید کننده پارکت با شش خط کامل پرس شورت سایکل و دو خط کلیک با ظرفیت بالای ۵ میلیون متر مربع در سال به شمار می رود. یکی از دغدغه های ما آشنا کردن نصابان پارکت های ما با آخرین روش ها و فنآوری روز بود و به همین منظور شبکه منسجم نصابان را ایجاد کردیم. امروز سامانه خدمات پس از فروش پارکت امیران که تاکنون در کشور بی سابقه بوده، برای اولین بار راه اندازی شده و کارشناسان ما تمامی موضوعاتی مانند گارانتی، ایرادات و ... را ظرف ۲۴ ساعت با حضور در محل پروژه رفع رجوع می کنند. این در حالی است که در گذشته پارکت های وارداتی فاقد خدمات پس از فروش بود و گارانتی ها به طور واقعی ارائه نمی شد.  هم اکنون محصولات ما ۱۲، ۲۰ و ۲۵ سال گارنتی می شوند و مصرف کننده با اطمینان خاطر می تواند از ما خرید کند.

  با توجه به اینکه شما فعالیت تان را از واردات پارکت آغاز کرده اید، کیفیت تولیدات شما تا چه اندازه با برندهای ترک قابل رقابت است؟

با اطمینان می توانم ادعا کنم از تمامی برندهای ترک از هر نظر اعم از کیفیت و تنوع رنگ جلوتر هستیم و از سال ۱۳۹۷ که پارکت جزء کالاهای ممنوعه وارداتی قرار گرفت، شرکت ما توانست با سرعت و با بالاترین کیفیت جایگزین پارکت های ترکیه  ای در بازار ایران شود. نکته مهم اینکه علیرغم وارد نشدن حتی یک متر پارکت به کشور، برخی با سوء استفاده، پارکت های داخلی را تحت عنوان وارداتی به فروش می رسانند که امیدوارم مصرف کنندگان این نکته را مد نظر قرار دهند. نکته مهم دیگری که لازم می دانم به آن اشاره کنم، این است که چنانچه دفاتر فروش ما به هر دلیلی تعطیل شود، با توجه به اینکه خدمات گارانتی ها به کارخانه متصل است، به سرعت خدمات به خریدار ارائه می شود. این در حالی است که بسیاری از پارکت های تولیدی داخلی فاقد گارنتی هستند.

  آیا نشان استاندارد را در تولید پارکت دریافت کرده اید؟

استاندارد ملی پارکت تدوین شده و ما جزء معدود شرکت هایی هستیم که این استاندارد را اخذ کرده ایم و خریداران می توانند نشان استاندارد را روی محصولات ما مشاهده کنند. متاسفانه برخی شرکت ها که از آنها به زیر پله ای یاد می شود، به جای HDF ازMDF  استفاده می کنند که این اتفاق به خاطر دانسیته پایین موجب مشکلاتی مانند طبله کردن پارکت و تضعیف استفاده از پارکت در بازار می شود. ما حتی نمی گوییم که صرفا محصول ما را خریداری کنند؛ مردم باید ازجاهایی خرید کنند که گارانتی معتبر کارخانه داشته باشد.

برخی فروشگاه ها گارانتی خودشان را روی محصول درج می کنند که خیلی از آنها فاقد اعتبار است. به جرات می گویم که  تاکنون شکایتی از کارخانه ما به اتحادیه های دکوراسیون ارائه نشده چرا که در درجه اول به گونه ای تولید کرده ایم که مشکلی پیش نیاید و از طرفی اگر در حین نصب مشکلی برای مصرف کننده پیش آمده کارشناسان ما به سرعت و بدون دریافت هزینه مشکل را بررسی و رفع کرده اند. حتی مصرف کننده در سامانه جامع خدمات پس از فروش ما می تواند با ثبت نام میزان مانده گارانتی محصول خریداری شده خود را هم مشاهده کند.

  چه برنامه ای برای سال جاری و سال آینده دارید؟

عمده برنامه ما تکمیل زنجیره تولید است. خوشبختانه عمده مراحل و زنجیره های تولید توسط خودمان انجام می شود اما در نظر داریم تولید تخته هم توسط گروه مصیبی اوایل سال بعد محقق شود تا علاوه بر ارتقای کیفیت زنجیره تولید، تنوع محصولات بیش از پیش افزایش یابد.

  چه مشکلاتی سر راه توسعه شرکت قرار دارد؟

در گذشته مشکلاتی در تامین ارز داشتیم اما با راه اندازی سامانه نیما این مشکل رفع شد اما مشکل عمده ما در موضوع توسعه، تامین برق است. به طور نمونه خط تولید جدیدی که برای راه اندازی نیازمند ۱۰ مگاوات است، عملا به خاطر تامین نشدن برق مورد استفاده قرار نگرفته است. این در حالی است که ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم در مجموعه ما شاغل هستند و با راه اندازی خط جدید می توانیم برای ۱۵۰ نفر دیگر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کنیم.

  در زمینه خرید و تامین اولیه وارداتی چه مشکلاتی دارید؟

برخی مواد اولیه مورد نیازاز آلمان و شرکت های اروپایی خریداری می شود و ما برای رفع مشکل با تاسیس یک شرکت در ترکیه، توانسته ایم تحریم ها را دور بزنیم. مصرف کنندگان بابت کیفیت، خدمات پس ازفروش و تنوع محصول خیالشان راحت باشد. ما در حال حاضر ۲۶ دفتر فروش برای محصولات گروه مصیبی داریم و همواره در تلاشیم که ضمن ارتقای مداوم کیفیت و تنوع محصول، فاصله بین قیمت کارخانه و مصرف را کاهش دهیم.

1