بحران نقدینگی

این شرکت در حال حاضر جزو شرکت‌های فرعی گاز لوله و واحد نهایی گروه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی است. از مهم‌ترین مزیت‌های شرکت شیمیایی فرآورد قشم، در اختیار داشتن دستگاه‌های ویندمولر آلمان و واقع بودن در منطقه اقتصادی پتروشیمی‌های بزرگ کشور است.

افق شرکت در سال ۱۴۰۱

شرکت شیمیایی فرآورد قشم برای ایجاد تحول در سال ۱۴۰۱ در تمام حوزه‌های عملکردی مثل افزایش تولید و فروش و کاهش هزینه‌ها چند برنامه مهم در دستور کار دارد. در مورد تحول در حوزه‌های عملکردی به‌خصوص افزایش تولید، فروش و کاهش هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین موارد اورهال اساسی و تعمیر و نگهداری مناسب خط تولید است. مدیریت تعمیرات اساسی و توقفات تولید در فضای رقابتی امروز، اهمیت دوچندانی دارد.

بنابراین تعیین زمان اجرا، مشخص کردن فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی دقیق، بودجه‌ریزی اصولی، مدیریت پیمانکاران و مدیریت ریسک عوامل بسیار مهم در یک پروژه تعمیرات اساسی هستند.

انجام فعالیت‌های غیرضروری و ضعف در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تعمیرات اساسی، به راحتی زیان‌های هنگفتی به سازمان‌ها تحمیل می‌کند و متاسفانه با چنین تاثیر عظیمی که تعمیرات اساسی (اورهال) بر تولید دارد، هنوز به‌طور جدی در کانون توجه نیست.

با توجه به اینکه خطوط تولید شرکت ما طی چندین سال متوالی اورهال نشده و به‌خصوص در زمان تحریم این مشکل دوچندان شده است از راه‌های مختلف به دنبال تامین قطعات یدکی از کشور آلمان هستیم.

در این میان، در برخی موارد از توانمندی داخلی و بومی‌سازی برخی قطعات استفاده شده است ولی قطعاتی وجود دارند که می‌بایست سازنده آنها را تامین کند. همین مهم در کاهش توقفات تولید، افزایش کیفیت و کاهش ضایعات موثر است. مضافاً آنکه با برخی از پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال مذاکره برای بهینه‌سازی مصرف مواد اولیه و جایگزینی مواد اولیه داخلی با مواد اولیه وارداتی هستیم.

علاوه بر موارد فوق‌الذکر در راه تعالی مدیریت تعمیرات اساسی (مدیریت اورهال)، عوامل و نکات مهم دیگری چون برنامه‌ریزی و آماده‌سازی تعمیرات اساسی (برنامه‌ریزی اورهال)، همسوسازی برنامه‌های سرمایه‌ای، چکش‌کاری دامنه کار، بررسی و ارزیابی میزان استهلاک کارخانه و تاثیرات احتمالی آن بر قطعات و مواد و همچنین توانمندی و تخصص پیمانکاران نیز در میزان موفقیت موثر هستند.

گام‌به‌گام صادرات

از سوی دیگر شرکت شیمیایی فرآورد قشم برای توسعه کسب‌وکار خود ضمن توجه به نیاز پتروشیمی‌های داخلی و تامین نیاز بازار داخل، نیم‌نگاهی هم به بازار کشورهای همسایه و منطقه‌ای مانند کشورهای عراق و افغانستان و پاکستان که فاقد صنعت پتروشیمی بوده و کشورهایی مانند عمان و ترکیه که در حال احداث پتروشیمی هستند دارد.

همچنین شرکت ما در زمینه ایجاد بسترهای مساعد همکاری با واحدهای پتروشیمی با عنایت به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌خصوص در جهت تکمیل زنجیره ارزش اهدافی را دنبال می‌کند.

این شرکت با تمام امکانات خود در زنجیره تامین پتروشیمی‌های معظمی چون بندر امام خمینی، امیرکبیر، مارون، لاله و... قرارداد دارد و به‌صورت شبانه‌روزی در حال تولید فیلم سه‌لایه FFS و شیرینک جهت انجام تعهدات و جلوگیری از توقف خطوط پتروشیمی است.

چالش نقدینگی

یکی از مشکلات مهم صنعت در چند سال اخیر کمبود و تامین منابع لازم برای سرمایه در گردش است که باعث شده قدرت برنامه‌ریزی و شکوفایی در این بخش را کاهش دهد و رکود حاکم بر این بخش را عمیق‌تر کند. کاهش درآمدهای نفتی، اعمال سیاست‌های تعدیل اقتصادی، عدم رشد متناسب بخش مالی و کاهش قدرت خرید از جمله دلایلی هستند که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم باعث تداوم و تشدید رکود حاکم بر بخش‌های اقتصادی شده‌اند. این در حالی است که توسعه بخش مالی همگام با توسعه بخش صنعت امکان رقابت را به این بخش می‌دهد. زیرا هنگامی که بخش مالی به‌عنوان تجهیزکننده منابع توسعه یابد، همه شرکت‌ها (بزرگ و کوچک یا مسلط یا در حال رقابت) به‌طور مساوی و البته بر اساس کارایی به وجوه دسترسی خواهند داشت و امکان وجود هرگونه سود انحصاری ناشی از ابزارهای تصنعی انحصار از بین می‌رود.

در این میان شرکت شیمیایی فرآورد قشم نیز در زمینه تخصیص بودجه با توجه به نیاز مبرم این شرکت جهت خرید مواد اولیه داخلی، مواد اولیه وارداتی و قطعات یدکی خطوط تولید با مشکل نقدینگی مواجه است. با توجه به اینکه کلیه خریدهای این شرکت به صورت نقدی است ولی فروش‌ها با دوره وصول حداقل دو ماه است شرکت برای رفع این موانع به دنبال اخذ وام از موسسات بانکی است.

تنوع در تولید محصولات

سازمان‌ها با استفاده از تعریف استراتژی به دنبال راهی برای ایجاد ارزش هستند. تنوع‌بخشی یک استراتژی است که به‌عنوان روشی برای رشد و تغییر محسوب می‌شود. شرکت‌های بزرگ نقش مهمی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند که این شرکت‌ها معمولاً از تنوع بالایی در کسب‌وکار برخوردارند همچنین نیاز به بهبود عملکرد و بقای مداوم ساختار شرکت‌ها باعث شده است که شرکت‌ها دست به تنوع کسب‌وکارشان و محصولات تولیدشده بزنند.

تاثیر تنوع به‌عنوان یک ابزار استراتژیک به وسیله بسیاری از محققان و استفاده‌کنندگان از آن مورد سوال است، زیرا چندان واضح نیست که تنوع‌بخشی باعث ایجاد ارزش و بهبود عملکرد مالی برای سازمان‌های به‌کارگیرنده این استراتژی خواهد شد یا نه. با این حال ارزیابی‌ها حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین تنوع محصولات و ارزش شرکت است.

در این میان یکی از اهدافی که شرکت شیمیایی فرآورد قشم دنبال می‌کند در زمینه تنوع‌بخشی و خروج از تولیدات تک‌محصولی است. با توجه به تنوع کم محصولات این شرکت به دلیل طراحی و ساخت خطوط تولید که مختص بسته‌بندی صنایع پتروشیمی است، شرکت در حال بررسی طرح‌ها و پروژه‌های جدید برای تولید محصولات دیگر در حوزه صنایع پتروشیمی و... است.