Untitled-1

 در مورد بهای تمام شده فعالیت‌های عملیاتی این شرکت در شش ماه نخست سال جاری باید بیان کرد که این عنوان برابر با 7 هزار و 714 میلیارد ریال بوده  که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته ( 3 هزار و 882 میلیارد ریال ) 99 درصد افزایش یافته است و همچنین شرکت پیش‌بینی می‌کند بهاى تمام شده درآمدهای عملیاتی‌اش در شش ماهه دوم سال جاری با افزایش 23درصدی نسبت به بازه شش ماهه نخست سال روبه‌رو شود.  با توجه به موارد ذکر شده در بالا، سود ناخالص این شرکت در شش ماه نخست سال برابر 9 هزار و 362 میلیارد ریال بوده است که این میزان در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش 174 درصدی داشته است و با اضافه کردن سایر درآمد‌های عملیاتی (499 میلیارد ریال)  و غیر عملیاتی (266 میلیارد ریال)  به این عنوان و کسر هزینه‌‌هاى فروش، ادارى و عمومى ( 250 میلیارد ریال) و   سایر هزینه‌های عملیاتی ( 173 میلیارد ریال) سود خالص این شرکت محاسبه می‌شود که این عنوان برای شش ماه نخست سال جاری برابر 8 هزار و 868 میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 208 درصد افزایش داشته است.

    عملکرد تولید و فروش پتروشیمی ‌غدیر  

شرکت پتروشیمی‌غدیر در شش ماه نخست سال جاری 52609 تن PVC تولید کرده که این میزان با 4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است.  خرید مواد اولیه مستقیم مصرفی برای تولید در این بازه زمانی 6 هزار و 85 میلیارد ریال برای این شرکت هزینه داشته است که  شامل 263 میلیارد ریال برای اتیلن، 3 هزار  و 130 میلیارد ریال برای کلر  و 2 هزار و 691 میلیارد ریال اتیلن دی کلراید است که تمامی‌این موارد از داخل کشور تهیه شده اند. لازم به ذکر است که برای فعالیت تولیدی پتروشیمی ‌غدیر در این بازه زمانی 138 نفر در بخش تولید و 288 نفر در بخش خدمات تولید فعالیت داشته‌اند.  از سوی دیگر میزان فروش این شرکت در بازه زمانی شش ماه نخست امسال برابر با 17 هزار و 77 میلیارد ریال بوده که  این مبلغ تنها از فروش داخلی و خارجی PVC  حاصل شده است که میزان فروش داخلی این محصول 10 هزار و 418 میلیارد ریال و میزان فروش صادراتی این محصول (به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هندوستان، ترکیه و... )  6 هزار و 658 میلیارد ریال بوده است.  در مورد عملکرد تولید و فروش پتروشیمی‌غدیر در بازه زمانی شش ماه نخست امسال باید بیان کرد که فعالیت این شرکت نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل با کاهش 4 درصدی مقدار تولید و کاهش 3 درصدی مقدار فروش همراه بوده که در این مورد شرکت بیان کرده است که  در شش ماهه ابتدای سال 1400 با توجه به گرمای بیشتر هوا نسبت به سال گذشته و قطعی برق و مسائل مربوط به بیماری کرونا تا حدی روند تامین موجودی و تحویل کالا با مشکل مواجه بوده است.

    بررسی نسبت‌های مالی

در جدول  بالا برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی‌ غدیر آورده شده است. این نسبت‌ها از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است.  طبق اعداد موجود در جدول ، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در شش ماه نخست سال جاری نسبت به سال مالی 99 افزایش داشته که این موضوع نشان‌دهنده افزایش سوددهی فعالیت‌های این شرکت است. نسبت آنی برای این شرکت در بازه شش ماهه سال جاری نسبت به سال مالی 99 کاهش داشته است که این موضوع نشان‌دهنده کاهش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از طریق دارایی‌های جاری است، اما در مجموع باید اشاره کرد که این نسبت برای این شرکت در وضعیت مناسبی قرار دارد. نکته قابل توجه در مورد نسبت‌های مالی شش ماهه منتهی به شهریور سال جاری افزایش دوره وصول مطالبات نسبت به سال مالی 99 است . این نسبت بیانگر مدت زمانی است که به طور متوسط طول می‌کشد تا شرکت، مطالبات خود را از مشتریان دریافت کند. دوره وصول مطالبات پتروشیمی ‌غدیر در شش ماه نخست امسال برابر 73 روز بوده که این میزان نسبت به سال مالی 99  افزایش یافته و این موضوع نشان دهنده افزایش ریسک نقدینگی است. پتروشیمی‌غدیر در شهریور ماه سال 1378 با عنوان شرکت بازرگانی فرآورد کارون جنوب به صورت شرکت سهامی‌خاص تاسیس شد و در مرداد ماه سال 1379 به شرکت فرآورد کارون جنوب و در سال 1380 به   پتروشیمی‌غدیر (سهامی‌خاص) تغییر یافت. در خرداد ماه سال 1392 ماهیت حقوقی این شرکت از سهامی‌خاص به سهامی ‌عام تبدیل شد و این شرکت در سال 1396 در فرابورس ایران و در سال  1399 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در حال حاضـر شرکت پتروشیمی‌غدیر جزو شرکت‌های فرعی شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ‌نفت وگاز تامین بوده و واحد تجاری نهایی گروه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است. مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ‌بندر امام خمینی (ره) واقع شده است. موضوع فعالیت اصلی این شرکت  ایجاد و اداره واحدهای تولیدی در زمینه‌های صنایع شیمیایی، نفت و پتروشیمی‌، مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل یا خارج از کشور ، انجام عملیات تدارکاتی و بازرگانی در ارتباط با موضوع شرکت، انجام کلیه عملیاتی که به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای تحقق اهداف شرکت لازم و مفید بوده یا در جهت اجرای موضوع شرکت ضرورت داشته است.  

از دیگر اقدامات این شرکت ایجاد واحدهای آزمایشی و تحقیقاتی برای کسب دانش فنی و تحصیل و خرید هر گونه دانش فنی، امتیاز و عقد قراردادهای مربوطه ، انجام امور بررسی و ارائه خدمات مشاوره ای و مهندسی و مدیریت اجرا، بهره‌برداری از کارخانه تولید  VCM ( به ظرفیت سالانه 150 هزار تن )  و PVC به (ظرفیت سالانه 120 هزار تن ) در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی‌بندر امام خمینی (ره) بوده است. شایان ذکر است که با توجه به ظرفیت تولید شـرکت‌های تولیدکننده پودر PVC در خاورمیانه و ایران، سـهم ظرفیت اسـمی‌تولید پتروشـیمی‌غدیر در خاورمیانه 9درصد و در ایران 16 درصد است.  سرمایه این شرکت در بدو تاسیس مبلغ یک میلیارد ریال بوده که تا سال 1393 این مبلغ از محل مطالبات و آورده‌های نقدی به 400 میلیارد ریال افزایش یافته است.  طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین با 9/ 36درصد، سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین بخش1 با 7/ 30درصد و پتروشیمی بندرامام با 2/ 7درصد از عمده ترین سهامداران پتروشیمی ‌غدیر هستند.  در نتیجه پتروشیمی ‌تامین (تاپیکو) در مجموع 7/ 67درصد مالکیت سهام مدیریتی این شرکت را برعهده دارد.