Untitled-1

در بدو تاسیس، سرمایه این شرکت به میزان 3 میلیون ریال بود که طی چند مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی، سرمایه این شرکت در سال 86  به2 هزار و 400 میلیارد ریال رسید که تا به امروز سرمایه  شرکت در همین میزان باقی مانده است. طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با حدود 40 درصد، گروه پتروشیمی ‌تابان فردا با 16/ 19درصد، گروه صنعتی شیمی ‌پوشینه با 78/ 17درصد و شرکت صادر‌فر با 13/ 16درصد از سهامداران عمده این شرکت است.

درآمدهای عملیاتی شرکت پتروشیمی زاگرس در دوره منتهی به شهریورماه سال‌جاری حدود 109هزار میلیارد ریال بوده‌ که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (حدود 46 هزار میلیارد ریال)  136درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی این شرکت نیز در همین مدت 48هزار و 703 میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (‌حدود 19هزار میلیارد)  153 درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه در بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی این است که خوراک گاز که به عنوان اصلی‌ترین منبع هزینه‌ای این سرفصل شناخته می‌شود، در شش ماه نخست سال جاری با نرخ مصوب سال 99 خریداری شده است، در صورتی که نرخ خوراک معمولا بر مبنای میانگین ارز نیمایی تسعیر می‌شود. شرکت دلیل این امر را عدم تعیین نرخ‌های جدید اعلام کرده است.

بر این اساس سود ناخالص این شرکت در شش ماه نخست سال جاری به 16 هزار و 147 میلیارد ‌ریال رسید. همچنین هزینه اداری عمومی ‌و فروش این شرکت در مدت مورد بررسی 17 هزار و 708 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 35 درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزایش در حقوق و دستمزد و استهلاک از جمله مهم‌ترین عوامل افزایش دهنده این عنوان بوده‌اند.  همچنین سایر درآمد‌های عملیاتی این شرکت در شش ماه نخست با کاهش 99 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده، شرکت پیش‌بینی می‌کند با افزایش نرخ ارز که مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار بر این درآمد‌ها است این عنوان در شش ماهه دوم افزایش یابد. در بخش در‌آمد‌های غیر‌عملیاتی، این شرکت حدود هزار و 744 میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده است که 468 میلیارد ریال آن ناشی از سود سهام و هزار و 305 میلیارد ریال آن ناشی از سود سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها است. طبق برآورد شرکت، در شش ماه دوم سال نیز هزار و 200 میلیارد ریال از مجموع این منابع درآمد حاصل خواهد شد. با توجه به این موارد، سود خالص پتروشیمی‌ زاگرس به حدود 44 هزار و 213 میلیارد ریال می‌رسد که 70درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه نشان می‌دهد. با اضافه کردن این رقم به سود انباشته پایان سال 99 مجموع سود انباشته این شرکت تا شهریور ماه سال جاری به 53 هزار و 230 میلیارد ریال رسیده است.

 بررسی نسبت‌های  مالی

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی‌ زاگرس آورده شده است (اطلاعات جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است).  طبق ارقام جدول، نسبت سود خالص به فروش شرکت افزایش یافته و حاشیه سود عملیاتی شرکت حدود 39درصد بوده است. همچنین نسبت آنی برای زاگرس در شش ماهه اول سال‌جاری 26/ 2 بوده که نشان از توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از منبع درآمد‌های جاری آن دارد. دوره وصول مطالبات این شرکت نیز از حدود 92 روز در سال 98 به 53 روز در شش ماه سال جاری رسیده و بهبود یافته است. در مورد حاشیه سود عملیاتی این شرکت باید خاطر نشان کرد بخشی از آن به دلیل تخفیف‌های منظور شده در خوراک پتروشیمی ‌است.

 افزایش دارایی‌های ارزی زاگرس

با توجه به صورت‌های مالی منتشر شده، مجموع دارایی‌های ارزی پتروشیمی ‌زاگرس  تا انتهای سال مالی 99، 177 میلیون و 337 هزار دلار بوده که در شش ماه نخست سال جاری به 179 میلیون و 47 هزار دلار رسیده است. همچنین منابع دلاری این شرکت در سال 99 مقدار 473 میلیون و 73 هزار دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان  سال‌جاری به حدود 974 میلیون و 462 هزار دلار افزایش یابد. البته باید توجه داشت طبق گزارش حسابرس، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی امکان استفاده از منافع بخشی از مطالبات و حساب‌های بانکی ارزی سنواتی جمعا به مبلغ 8591 میلیارد ریال تاکنون میسر نشده است.