شرکت صنایع پتروشیمی سبلان تجلی اقتصاد مقاومتی

 تولید سالانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن متانول گریدAA

شرکت صنایع پتروشیمی سبلان زیر مجموعه هلدینگ انرژی سپهر در مهرماه سال ۱۳۸۹ و با هدف احداث یک واحد تولیدی متانول گریدAA به ظرفیت تولید یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن در سال، تاسیس شد. نظام اجرایی این پروژه  به صورتEP+C  بوده و لیسانس تولید متانول نیز از شرکت «هالدر تاپسویی» دانمارک اخذ شده است. همچنین شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) مهندسی تفصیلی و خرید تجهیزات پروژه را بر عهده داشته و عملیات سیویل و نصب نیز توسط شرکت کیسون انجام شده است. در عین حال، بر اساس مصوبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران کلیه سرویس‌های جانبی از جمله موضوع بسیار مهم و کلیدی تامین خوراک و اکسیژن نیز به عهده شرکت پتروشیمی دماوند انرژی عسلویه گذاشته شد. پروژه پتروشیمی سبلان از بسیاری جهات، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشور به خصوص در دوران تحریم به شمار می‌رود.

کاهش ۲۰ میلیون دلاری هزینه‌ تمام شده

تأمین مالی پروژه از محل خط اعتباری چین، در کنار تسهیلات کوتاه مدت و آورده نقدی سهامداران، سبب شد تا این پروژه علی‌رغم همه دشواری‌های ناشی از تحریم بتواند به اتمام رسیده و وارد مرحله بهره برداری شود. علاوه بر این،  پتروشیمی سبلان تهدیدهای ناشی از تحریم را تبدیل به فرصت کرده و با بهره‌گیری از کارشناسان و شرکت‌های کیفی داخلی موفق شد پروژه را با هزینه تمام‌شده ۴۶۰ میلیون دلار به انجام برساند که ۲۰ میلیون‌ دلار از بودجه اولیه و همچنین از هزینه تمام‌شده واحدهای مشابه کمتر است که این مهم با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه قطعا دستاوردی قابل توجه و نمونه درخشانی از تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 تامین کاتالیست راکتورهای متانول از شرکت‌های داخلی برای اولین بار

رویکرد شرکت صنایع پتروشیمی سبلان در تحقق اقتصاد مقاومتی محدود به موارد ذکر شده بالا نیست. اتکا به توان داخلی، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و اعتماد به دانش متخصصان داخلی از جمله سیاست‌هایی است که این شرکت در مسیر خود در پیش گرفته است. پتروشیمی سبلان در تمامی مراحل با نگاه به داخل و اعتماد به دانش داخلی فرصتی را برای متخصصان و شرکت‌های توانمند داخلی فراهم کرد. سیاستی که سبب شد تا برای نخستین بار در کشور قرارداد تأمین کاتالیست راکتورهای متانول میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی سبلان به امضا برسد.

براین اساس کاتالیست سنتز متانول از خانواده کاتالیست‌های همرسوبی بوده و در فرآیند سنتز متانول قابل استفاده است. این کاتالیست از لحاظ فنی با کاتالیست‌های وارداتی قابل رقابت است و می‌تواند در تمامی واحدهای تولیدی فرآیند تاپسویی، کازاله و لورگی برای تولید متانول مورد استفاده قرار بگیرد. از مزیت‌های دیگر آن می توان به قیمت تمام شده به مراتب پایین‌تر، ضایعات کمتر در مراحل ساخت و مهمتر از همه دانش فنی بومی اشاره نمود و با تولید داخلی آن سالانه حدود ۱۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل خواهد شد و با توجه به امکانات شرکت پژوهش و فناوری و شرکت های همکار توسعه‌دهنده در سال های آتی کشور از ورود این کاتالیست بی‌نیاز خواهد شد که این امر نیز گام مهم دیگری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بود.

آنچه امروز تحت عنوان شرکت صنایع پتروشیمی سبلان بر ساحل نیلگون خلیج فارس و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه به عنوان پایتخت انرژی جهان قرار گرفته؛ تصویری از توانمندی داخلی، مدیریت کارآمد و آینده روشن صنعت پتروشیمی کشور است.

 اهداف پتروشیمی سبلان

اکنون پتروشیمی سبلان با به یاد سپردن مسیر خود در سال‌های گذشته و قدردانی از تلاش همه کسانی که سهمی هرچند کوچک در تکمیل این پروژه داشتند، اکنون نگاه خود را به آینده دوخته و آماده است تا نقش خود را در صنعت پتروشیمی، اقتصاد و اشتغال کشور ایفا کند.

ارزآوری سالانه ۵۰۰ میلیون دلار، اشتغالزایی برای ۱۲۰۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم، و تولید سالانه ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول گرید AA از جمله اهدافی است که این شرکت برای خود ترسیم کرده و به تحقق آن متعهد است.

 نقش‌آفرینی جهانی

نگاه این شرکت نگاهی جهانی با توجه به ظرفیت‌های بومی و داخلی است. پتروشیمی سبلان آینده خود را فراتر از مرزهای کشور تعریف کرده و ایفای نقش در عرصه جهانی را برای خود ترسیم کرده است. این شرکت با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و نیروهای متخصص بومی و استفاده از رویکردی نوآورانه برای ایجاد سود پایدار و تولید محصولی مرغوب و باکیفیت در عرصه جهانی تلاش می‌کند.

همچنین به عنوان بخشی از راه‌حل بحران زیست‌محیطی جهانی در زمینه تولید سوخت پاک ایفای نقش خواهد کرد. به این ترتیب، تولید متانول با کیفیت برای عرضه به بازارهای جهانی مهم ترین و اصلی ترین هدف سبلان است، تا این شرکت با اتکا به توان داخلی، نقشی جهانی را ایفا کند.  این ترکیبی شگفت‌انگیز از فرهنگ و اقتصاد است و پتروشیمی سبلان به عنوان یکی از نمایندگان صنعت پتروشیمی کشور در عرصه جهانی تحقق اهداف و سیاست‌های ذکر شده را در دستور کار خود قرار داده و به تحقق آنها متعهد است.

sabalan 1