ثبت رکوردهای تاریخی فروش و تولید در صبا فولاد خلیج ‏فارس

لطفاً در خصوص آخرین دستاوردهای مجموعه صبا فولاد خلیج‌فارس پس از روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید توضیح دهید.

با حضور تیم مدیریتی جدید در پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ و پایان ۶ ماهه اول سال مالی در شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس، کارخانه در شرایطی تحویل تیم جدید شد که به دلیل در اختیار نداشتن گندله، کارخانه برای مدت بیش از یک ماه در تعطیلی و اورهال به سر برد. در ۶ ماهه ابتدای سال مالی، با تولید ۲۵۷ هزار تن، شرکت توانسته بود تنها ۶۰ درصد از بودجه ۶ ماهه را محقق کند و در حوزه فروش نیز تنها ۲۶ درصد از بودجه ۶ ماهه محقق شده بود و بالطبع در حوزه سودآوری تنها ۲۸ درصد از سود ۶ ماهه بودجه محقق شده بود. پس از استقرار تیم مدیریتی جدید در شرکت، تحولاتی آغاز شد و در ۶ ماهه دوم سال مالی که به ۳۰ دی‌ماه منتهی می‌شد، آمار قابل‌توجهی در حوزه‌های مختلف به ثبت رسید.

در حوزه تولید با افزایش قابل‌توجه متوسط تولید ماهیانه از ۴۲ هزار تن در ماه، به بیش از ۹۰ هزار تن جهش تولید به معنای واقعی در مجموعه صبا فولاد خلیج‌فارس صورت پذیرفت. در حوزه سودآوری نیز با اختلاف فاحش و قابل‌توجهی، میزان سودآوری شرکت نسبت به ۶ ماهه نخست، نزدیک به ۱۰ برابرافزایش پیدا کرد و نسبت به سال مالی قبل، بیش از ۴ برابر سود استحصالی شرکت در ۶ ماهه دوم رقم خورد.

برای اولین بار در تاریخ صبا فولاد، علاوه بر دستیابی به ارقام بودجه در حوزه سودآوری، از این ارقام عبور کرده و بافاصله معناداری سود استحصالی شرکت، رقمی بالاتر از پیش‌بینی‌های بودجه بود. تیم جدید مدیریتی که خدمت به جامعه فرهیخته بازنشستگی کشوری را سرلوحه عملکرد و اهداف خود قرار داده بود، جهش تولید را به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین آرمان خود در مجموعه صبا فولاد پیگیری نمود.

در این مدت با ثبت ۶ رکورد متوالی در تولید، رکورد روزانه تولید ۳ بار و رکورد تولید ماهیانه ۲ بار در شرکت صبا فولاد تجدید شد. این رکوردها بافاصله معناداری با رکوردهای قبلی یعنی بیش از ۱۰ درصد به ثبت رسید. همچنین رکورد تداوم تولید نیز در مجموعه صبا فولاد خلیج‌فارس به ثبت رسید تا افتخار دیگری برای این مجموعه ارزشمند باشد. سیستم توقفات مداوم و همیشگی در خط تولید صبا فولاد، با بهره‌گیری از توان مجرب‌ترین کارشناسان حوزه تولید میدرکس، کنترل شد و هم‌اکنون با تولید به شکل منطقی و نرمال در مجموعه صبا فولاد روبه‌رو هستیم.

این مجموعه توانست در ۶ ماهه دوم مالی سال ۹۹ با پایدارسازی تولید و افزایش میزان تاب‌آوری در شرکت، وضعیت تداوم تولید را به شکلی بهبود ببخشد که خوشبختانه در ۶ ماه گذشته تا به امروز، شرکت توقف خارج از کنترل نداشته است.

البته شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس موفقیت‌های دیگری داشته است. به‌طوری‌که همزمان با ولادت حضرت زینب و در شب یلدا، مجموعه صبا فولاد خلیج‌فارس موفق شد تا با تولید ۹۰ هزار تن محصول بریکت، رکورد تولید در این کارخانه را با اختلاف بسیار محسوسی ارتقا بدهد که درواقع یک جهش تولید بسیار چشمگیر در این شرکت اتفاق افتاد.

همزمان با افزایش تولیدات انجام‌شده در این مجموعه، علاوه بر کیفیت ظاهری محصول که البته در شکل محصول ما بسیار مهم محسوب می‌شود، با افزایش کیفیت فلزی محصولات تولیدشده، توانستیم محصولاتی کیفی‌تر با حجم بالا و با پایداری بیشتر را به بازار عرضه کنیم.

این موفقیت‌ها چه تأثیری برافزایش میزان سودآوری شرکت صبا فولاد داشته است؟

این موفقیت‌ها تأثیرات خود را به‌صورت مستقیم در افزایش میزان سودآوری شرکت گذاشته است. به شکلی که میزان سودآوری شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس در ۶ ماهه دوم سال مالی بیش از ۸ برابر ۶ ماهه اول بود و این مهم نیز رکورد قابل‌ملاحظه و چشمگیری بوده که بر بستر افزایش کمی و کیفی تولید به‌دست‌آمده است.

متوسط میزان تولید در شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس در ۶ ماهه دوم سال مالی بیش از ۲/ ۲ برابر نسبت به سال مالی قبل شده که این افزایش کلی تولید هم دستاورد بزرگی برای مجموعه ما بوده است. در سال ۹۹ به‌ویژه در ۶ ماهه دوم سال شاهد اتفاقات بسیار خوبی در مجموعه صبا فولاد خلیج‌فارس بوده‌ایم. به‌طوری‌که باوجود مشکلات بسیار که هم‌اکنون نیز وجود دارد، توانسته‌ایم با تأمین مناسب گندله موردنیاز کارخانه باوجود همه فراز و نشیب‌های پیرامون آن، زنجیره تأمین نسبتاً قابل‌اتکا و مناسبی را به وجود بیاوریم که تا به امروز روند تولید در این مجموعه ادامه پیداکرده است.

همچنین در آخرین مزایده صادراتی برگزارشده، قیمت بریکت صبا فولاد خلیج‌فارس ۳۰۶ دلار به فروش رسید که این رکورد باقیمت همزمان فروش بریکت ایتالیا برابری می‌کند. این نیز یک رکورد بی‌نظیر است، زیرا سابقه نداشته که محصول تولیدی ما با محصول ایتالیا هم قیمت باشد.

این رکوردها هدیه‌ای است به جامعه فرهیخته بازنشستگی کشوری از طرف کارگران و کارکنانی که به نمایندگی از آنها میراث دار زحماتی هستند که این عزیزان در طول سال‌ها کشیده‌اند.

به نظر شما عمده‌ترین عاملی که منجر به ثبت این رکوردها در مجموعه صبا فولاد شده است، چیست؟

در سال جهش تولید با تلاش فرزندان این مرزوبوم در شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس و به لطف خداوند توانستیم در تولید ماهیانه و در ماه‌های آذر و دی ۹۹ در شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس ثبت رکورد تولید داشته باشیم.

ثبت پیاپی دو رکورد تولید ماهیانه و سه رکورد تولید روزانه هدیه‌ای ارزشمند به جامعه تولیدی صنعتی و بازنشستگان عزیز و همه مردم ایران است. شکست ۵ رکورد پیاپی طی دو ماه، نشان از ایجاد ثبات و خودباوری در جمع کارگران و کارکنان صبا فولاد دارد و این خودباوری و ثبات حاصلی جز بالندگی، رشد و توسعه کشور در پی نخواهد داشت و امیدوارم باهمت تمامی کارکنان صبا فولاد مسیر جهش تولید در این شرکت ادامه پیدا کند به‌طورقطع ثبت ۵ رکورد تولید در کمتر از ۳ ماه در شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه و جدال تولید و شیوع ویروس کرونا، جز باهمت پولادین کارکنان صبا فولاد خلیج‌فارس رخ نمی‌داد.

چه اقداماتی درزمینه اصلاح خط تولید و افزایش میزان تولید و کیفیت محصولات تولیدی در این مجموعه انجام‌گرفته است؟

تقریباً در تمامی توقف‌های برنامه‌ریزی‌شده، زمان عملیات از زمان پیش‌بینی‌شده بسیار کوتاه‌تر بود و این امر باعث شد تا زمان در دسترس و فعال مجموعه خط تولید به‌شدت افزایش یابد. بازسازی بهسازی و بازمهندسی دستگاه‌ها، بخش از فعالیتی‌هایی است که در مسیر اصلاح خط تولید و با استفاده از توان داخلی انجام گرفت و همزمان افزایش میزان تولید گام‌به‌گام به‌پیش رفته و به یاری خداوند تلاش خواهیم کرد تا خط تولید را به سمت دستیابی به ظرفیت اسمی هدایت کنیم. البته در این زمینه با توجه به منحصربه‌فرد بودن کارخانه صبا فولاد در کشور، مشکلات فنی و پشتیبانی وجود دارد که با همکاری و باور به توان داخلی، از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

در طول این مدت، ضمن افزایش محسوس کیفیت محصول تولیدی شرکت، واحدهای جدیدی مانند دفتر فنی مهندسی صنایع واحد انرژی سیالات بومی‌سازی و... نیز به مجموعه اضافه شد تا ضمن افزایش توان تولیدی، کاهش میزان سیستم توقفات را داشته باشیم. این رویکرد باعث شد تا میزان خرابی و حجم تعمیرات به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد که همه این موارد نتایج خود را در افزایش چشمگیر شاخص‌های تولیدی و قابلیت دسترسی تجهیزات و درنتیجه، افزایش میزان سوددهی شرکت نشان داده است.

در حال حاضر چه مشکلات و موانع عمده و اساسی در مسیر فعالیت مجموعه صبا فولاد وجود دارد؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت از ابتدا تاکنون، تأمین ‌مواد اولیه برای خط تولید بوده که البته این مشکل برای اکثر صنایع فولادی کشور وجود دارد. هرچند در هنگام تحویل کارخانه به تیم مدیریتی جدید، متأسفانه تولید کارخانه به دلیل در اختیار نداشتن گندله متوقف شد؛ اما با اقدامات انجام‌شده ضمن تأمین نیاز روزانه خط تولید، در حال حاضر میزان موجودی پشتیبان خط تولید به بیش از مصرف ۲۰ روز رسیده است که باید بر اساس استاندارهای موجود ایران، این عدد افزایش یابد تا پایداری خط تولید تضمین شود و هزینه فرصت ازدست‌رفته کاهش یابد.

صبا فولاد خلیج‌فارس درزمینه صادرات چه موفقیت‌هایی را کسب کرده است؟

امروز مفتخرم اعلام کنم که بر اساس گزارش‌های موجود در بخش صادرات، در سال جاری شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با رشد ۲۲۳ درصدی صادرات محصولات خود، در صدر تولیدکنندگان فولاد ایران قرارگرفته و بافاصله زیادی، از تمام همکاران خود پیشی گرفته است. در این گزارش همه بزرگان صنعت فولاد (از قبیل کارخانه‌های ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و...) حضور دارند و خوشبختانه این صدرنشینی صبا فولاد در کنار حضور بزرگان حاصل‌شده است.

درزمینه فروش محصولات خود از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید و در این زمینه برای جذب مخاطب تا چه حد از روش‌های نوین بازاریابی بهره می‌گیرید؟

طی ۶ ماه گذشته اقدامات اصلاحی فراوانی در روش‌های فروش محصول نیز انجام‌گرفته است. تمامی روش‌های نوین بازرگانی را که در اندوخته تجربی خود داشته‌ایم، به کار گرفته‌ایم تا حداکثر منافع ممکن را برای بازنشستگان استحصال کنیم و با هرگونه انحصار مقابله کنیم. تفکیک میان فروش داخلی و صادراتی، با شفافیت کامل صورت پذیرفته است. استفاده از روش‌های نوین بازاریابی و جذب مخاطب باعث شد تا جامعه خریداران محصولات شرکت صبا فولاد توسعه بی‌سابقه‌ای یافته و فضا برای فعالیت برابر و عادلانه تمامی بازیگران مطرح این عرصه باز شود. تمامی فروش‌ها در این دوره در قالب مزایده و بر اساس شرایط قانونی صورت پذیرفت و در برگزاری مزایده‌ها بسیار سختگیرانه تر از چهارچوب‌های قانونی عمل کردیم. فروش کارمزدی متوقف شد و با افزایش ضرایب و اصلاح قراردادهای فروش و روش‌های کنترل بازار، موفق شدیم در شرایط کرونا که نرخ جهانی فولاد کاهش‌یافته بود، نزدیک به ۴۰ درصد نرخ فروش محصولات شرکت را افزایش دهیم و با بی‌سابقه‌ترین رقم‌های فروش، محصولات صبا فولاد را به بازار عرضه کنیم. همان‌طور که اشاره شد، در آخرین مزایده نرخ فروش محصولات صبا فولاد از نرخ فروش محصول مشابه خود در ایتالیا نیز بیشتر بود که این‌یک رکورد بی‌سابقه است.

رمز اصلی موفقیت خود را در چه مواردی می‌بینید؟

رمز اصلی موفقیت‌های استحصال‌شده توسط اینجانب طی سال‌های گذشته، صرفاً دقت نظر به مقوله پراهمیت و اساسی منابع انسانی بوده است. در حوزه منابع انسانی با پاسداشت ارزشمندترین دارایی شرکت و مشارکت تک‌تک کارکنان در چرخه تولید و منافع حاصل از آن تحول عظیمی در حوزه منابع انسانی صورت پذیرفت. ما با ایجاد فرهنگی جدید در حوزه منابع انسانی، توانستیم تحولات شگرفی در مجموعه صبا فولاد خلیج‌فارس ایجاد کنیم. هرچند برای همراه کردن برخی از عزیزان، صرف انرژی و توان بسیاری نیاز بود.

DJI_0961