محصولات بهمن دیزل به آن سوی مرزها می‌رود

شرکت بهمن‌دیزل فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ با همکاری شرکت ایسوزو ژاپن آغاز کرد و با شروع تحریم‌ها و قطع ارتباط شریک تجاری، متوقف شد و همزمان بهمن دیزل تولید کامیونت و مینی بوس تحت عنوان برندی داخلی به نام شیلر را آغاز کرد که با تولید انبوه محصولات بومی‌سازی شده، خودباوری و تلاش متخصصان خود را اثبات کرد. مالکیت برند ایسوزو متعلق به بهمن دیزل نبود و مربوط به شرکت ایسوزو، شریک تجاری ژاپنی است که به همین دلیل درگذشته اجازه صادرات محصولات داده نمی‌شد، اما برند شیلر متفاوت و مالکیت معنوی و ثبت آن متعلق به بهمن دیزل است و در این زمینه برنامه صادرات دارد. امسال با دو کشور همسایه، سوریه و عراق که بازار مناسبی برای محصولات این شرکت هستند و اشتیاق فراوانی برای استفاده محصولات بهمن دیزل در ناوگان حمل‌ونقل خود دارند، مذاکراتی انجام شده تا صادرات دو پلت‌فرم کامیونت و مینی بوس جدید شیلر با نام پگاسوس انجام شود که هنوز منتج به قرارداد نشده است و به زودی نمونه اولیه ارسال می‌شود. همچنین کشور قزاقستان از شرکت بهمن دیزل درخواست ارسال مینی بوس داشته و با توجه به اینکه بهمن دیزل قصد بهبود کیفیت و تولید مینی‌بوس جدید شیلر با موتور و سیستم تعلیق جدید به صورت ۱+۱۸ و ۱+۲۳ نفره با نام مینی بوس پگاسوس جهت عرضه به بازار دارد، تاییدات لازم اخذ و نمونه اولیه آن تولید شده است و با شروع تولید انبوه این محصول از آذر ماه، نمونه اولیه به قزاقستان معرفی و ارسال می‌شود.

علاوه بر آن بهمن دیزل در اوایل مهر ماه با هدف همکاری با شهرداری‌های کلان شهرهای افغانستان، در اولین نمایشگاه خدمات شهری و حمل و نقل در کابل شرکت و نسل جدید مینی‌بوس و کامیونت شیلر ۶ تن را به بازدیدکنندگان معرفی کرد که خوشبختانه با استقبال خوب مردم افغانستان روبه‌رو و از شهردار کابل دعوت شد تا از شرکت بهمن دیزل بازدیدی داشته باشد. همچنین هماهنگی‌های لازم انجام شده تا با حضور تیمی ‌برای ادامه مسیر و مذاکرات انجام شده در افغانستان، صادرات بهمن دیزل آغاز شود.

مذاکرات انجام شده برای صادرات محصولات به صورت ارسال تعداد محدودی خودرو به عنوان نمونه اولیه است، اما به دلیل بحث جاده‌ای و آب و هوایی هر کشور نیاز به ایجاد تغییراتی به لحاظ راحتی و سهولت استفاده مسافران و مشتریان است که در حال مذاکره و تصمیم‌گیری درباره سبک و سیاق آن هستند.

صادرات بهمن دیزل محدود محصولات شیلر نمی‌شود و شامل محصولات کاربری‌سازی هم است که از مرحله مذاکرات گذشته و در حال عقد قرارداد نهایی است. واﺣﺪ ﮐﺎرﺑﺮی ﺳﺎزی در اواﺧﺮ ﺳﺎل ۹۶ به بهمن دیزل افزوده شد و با تجهیز سالن تولید و تامین ابزار و تجهیزات مورد نیاز به طراحی و ساخت انواع کاربری‌های عمومی ‌و خاص پرداخته است ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺮوش ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺗﺠﺎری، ﻧﯿﺎز ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮی‌ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺖ این ﺷﺮﮐﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﻮاع ﮐﺎرﺑﺮی ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺣﺪود ۲۰۰۰ دﺳﺘﮕﺎه در ﺳﺎل، ﻓﻀﺎی ﮐﺎری و ﺗﻌﺪاد ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﯾﻦ ﺣﺠﻢ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ نبود و ﻓﻀﺎی ﺳﺎﻟﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪ ۵۰۰۰ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻌﯽ مجاور کارخانه بهمن دیزل خریداری و به آن افزوده شد و اکنون درﺣﺎل ﺗﺠﻬﯿﺰ اﯾﻦ ﺳﺎﻟﻦ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗاﻣﯿﻦ ﻣﺎﺷﯿﻦ‌آﻻت ﺟﺪﯾﺪ در راﺳﺘﺎی اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی است. در بخش ساخت کاربری با رعایت استانداردها و متناسب با نوع آن، انواع کاربری‌های خاص خدمات شهری، اتاق بارهای پنلی، کاربری‌های عمومی‌ و خاص فلزی مطابق نیاز مشتری ساخته می‌شود. به طور کلی در ساخت همه کاربری‌های بهمن دیزل، استقرار صحیح اتاق بار روی کامیونت، عایق زیر اتاق بار، استفاده ازمواد اولیه استاندارد مرغوب، PT و آسترED، استفاده از چراغ‌ها و شبرنگ‌های E-MARK دار مورد توجه قرار می‌گیرد.

داخلی‌سازی خودروی شیلر

در سال ۹۲ طراحی شیلر آغاز شد و پس از تحریم‌ها و قطع ارتباط با شریک تجاری ژاپنی، تولید دو پلت‌فرم شیلر (کامیونت و مینی باس) سرعت بخشیده شد و سرانجام در مهر سال ۹۸ به تولید انبوه رسید. در همین راستا در شش ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته این شرکت رشد تولید بیش از پنجاه درصد را داشته است. شرکت بهمن‌دیزل در سال‌جاری در زمینه دو محصول مینی‌باس و کامیونت ۸ تن شیلر طرح توسعه دارد. موتور مینی‌‌باس‌های جدید با نام تجاری سحر پلاس (پگاسوس) ۱۶۳ اسب‌بخار و فیس آن نسبت به مینی‌‌باس قبلی تغییر کرده است. از آنجا که بهره‌وری و راندمان مینی‌باس به تعداد صندلی است، بنابراین به‌گونه‌ای طراحی شده که با دو آپشن ۱۸ و ۲۳ نفره تحویل داده می‌شود.

همچنین کامیونت ۶ تن جدید شیلر که تغییراتی در موتور و گیربکس آن ایجاد شده است و با داشبورد، چراغ‌ها و صندلی جدید و برای اولین بار مجهز به سیستم HVAC و ریموت کنترل از نیمه دوم سال‌جاری به بازار عرضه خواهد شد. بیش از ۵۰ درصد از محصولات خانواده شیلر داخلی‌سازی شده و طراحی و مالکیت معنوی آن متعلق به شرکت بهمن دیزل است و به همین دلیل توانایی تغییر ظاهری مانند چیدمان صندلی، نوع درب خودرو و... بنا بر نیاز مشتری وجود دارد. در سال جهش تولید، بهمن دیزل رشد ۲۰۰ درصدی برای تولید محصولات خود را برنامه‌ریزی کرده که از این میزان حدود ۸۰ درصد به محصولات شیلر اختصاص یافته است. میزان تولید طی سال گذشته ۸۱۵ دستگاه بود که امسال به ۱۷۲۶ دستگاه می‌رسد و رشد تولید در سنوات آتی نیز ادامه‌دار خواهد بود.