وام های اعطایی به اعضای صندوق 143 درصد رشد کرد

موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه‌آهن از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۸ تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۹ نسبت به پرداخت وام ضروری به ۳۶۸۰ نفر از اعضا اقدام کرده که این تعداد نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴۳ درصد افزایش داشته است. بعلاوه، مبلغ این وام از ۱۰ به ۵۰ میلیون تومان افزایش و کارمزد آن از ۱۴ به ۴ درصد کاهش یافته است. همچنین تعداد ۷۵۶ وام اضطراری به مبلغ ۳ میلیون تومان و بدون کارمزدپرداخت شده است. لازم به ذکر است که در مجموع، تعداد کل وام های پرداختی از ۱۵۱۷ نفر در سال  ۱۳۹۷ به ۳۶۸۰ نفر و مبلغ آن از ۱۵۷.۰۰۰ به ۹۸۹.۳۳۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. ضمنا علاوه بر پرداخت ۳۵ درصد حق السهم اندوخته (سود) به اندوخته (سپرده) اعضا برای اولین بار در این موسسه، هدیه ای به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان  نیز به مناسبت میلاد امام زمان (عج) پرداخت شده است. سایر دستاوردهای کلیدی موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه‌آهن و شرکت های تابعه در سال مورد گزارش شامل ورود ۷۵ دستگاه واگن لبه کوتاه و خرید ۱۲۰دستگاه کانتینر بوسیله شرکت ترکیب حمل و نقل، احداث ۱۴واحد اقامتی در ایستگاه راه آهن مشهد به متراژ ۹۰۰ مترمربع و خرید یک دستگاه درزین توسط شرکت خط و ابنیه فلق، خرید یک دستگاه CNC دروازه‌ای برای ماشینکاری سوزن توسط شرکت ایرید، خرید ۲ واحد اداری توسط شرکت بیمه ای همراه اندیشان فرتاک، یک واحد اداری توسط شرکت بیمه ای پوشش جاده ابریشم، ۲ واحد در مجتمع اداری شرکتهای حمل و نقل ریلی اسکله شهید رجایی توسط شرکتهای راه آهن حمل و نقل و ترکیب حمل و نقل و نیز بازسازی اقامتگاه تیمهای ورزشی و تعویض و بهره برداری از زمین چمن استادیوم مجتمع فرهنگی ورزشی اکباتان بوده است. این در حالی است که موسسه، رشد ۶۱ درصدی درآمد و  ۹۴ درصدی سود خالص نسبت به سال مالی گذشته و رشد ۲ برابری درآمد و ۳ برابری سود نسبت به ۲سال گذشته را نیز در کارنامه خود داشته و موفق گردیده سود سرمایه گذاری در بازار سرمایه را ۱۳ برابر نسبت به سود سال قبل افزایش دهد.  

اهم فعالیت‌های مؤسسه و شرکت‌های تابعه

گزارش عملکرد شرکت های تابعه موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن در سال مالی ۱۳۹۸ نشان دهنده تحقق اهداف تعیین شده این موسسه به شرح ذیل است. این مجموعه با هدف توسعه ناوگان، تجهیزات و ماشین آلات ریلی در سال مذکور توانسته است «۷۵ دستگاه واگن لبه کوتاه»، « ۱۲۰دستگاه کانتینر جهت حضور در بازارهای ترانزیتی»، « یک دستگاه درزین» و « ۲۱ دستگاه واگن پست (توشه) به منظور توسعه حمل خرده بار» به دارایی های خود اضافه کند. همچنین این موسسه جهت توسعه فعالیتهای شرکتهای خود اقدام به خرید دو واحد اداری توسط شرکت بیمه ای همراه اندیشان فرتاک، یک واحد اداری توسط شرکت بیمه ای پوشش جاده ابریشم» و دو واحد اداری توسط شرکت‌های راه آهن حمل و نقل و ترکیب حمل و نقل در مجتمع اداری شرکت های حمل و نقل ریلی اسکله شهید رجایی کرده است. این موسسه در راستای خودکفایی و ساخت داخل قطعات و مجموعه های مورد نیاز به ویژه سوزن، اقدام به طراحی و تولید سوزن ۳۷ تنی، نصب دو تکه مرکزی ساخت داخل و کسب اطمینان از کیفیت آنها با عبور بیش از ده میلیون تن بار و بیش از ۶۰۰۰ قطار باری و مسافری از روی آنها، بازسازی اولین نمونه های زبانه و ریل پهلویی با تایید اداره کل سازه های فنی راه آهن و خرید یک دستگاه CNC دروازه ای برای ماشین کاری سوزن، کرده است. برای اجرای پروژه های جدید نیز این موسسه اقدام به حمل ریلی محمولات کانتینری از اروپا به ایران، حمل ریلی محموله های کشاورزی با کانتینرهای یخچالی، حمل ریلی محموله کود مایع با استفاده از فلکسی تانک های ساخت داخل، تغییر ماموریت شرکت پیشتاز راه و شهر با تمرکز بر حمل توشه و خرده بار و راه‌اندازی کارگاه تعمیر و نگهداری واگن های باری در سیرجان و نگهداری و تعمیرات خط ناحیه همدان و احداث بوستان خضر نبی در قم کرده است. همچنین این موسسه در راستای توسعه خدمات رفاهی از نظر کمی و کیفی و رفع نیازهای اقتصادی و معیشتی و توسعه خدمات رفاهی به اعضاء، تصمیم گرفت تا با استفاده حداکثری از توان مالی خود و تلاش برای تامین منابع از سایر مراکز مالی، پرداخت وام به کلیه اعضا در کمترین زمان ممکن را در دستور کار خود قرار دهد. در نتیجه موسسه از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۸ تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۹ نسبت به پرداخت وام به ۳۶۸۰ نفر از اعضا اقدام کرده است. لازم به ذکر است که موسسه با این اقدام، در مجموع به میزان تقریبی ۹۹ میلیارد تومان وام به اعضا پرداخت کرده که رشد ۵۳۰ درصدی این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل، نمایانگر تلاش موسسه جهت کسب رضایت حداکثری اعضای صندوق است. همچنین پرداخت هدیه نقدی به ۶۹۰۳ نفر از اعضاء به مناسبت نیمه شعبان از جمله فعالیت های موسسه بوده است.

از سوی دیگر موسسه با پرداخت سود ۳۵ درصدی به حق السهم اندوخته اعضا در سال مالی اخیر تلاش کرد تا با ارائه سود بالاتر نسبت به ۲۵ سال گذشته و همچنین نرخ سود بیشتر نسبت به بانک‌ها و سایر موسسات مالی، رضایت اعضا را در پایان سال مالی خود به همراه داشته باشد. همچنین در این سال نرخ انصراف از عضویت اعضا ۵۰ درصد کاهش و نرخ درخواست افراد برای عضویت ۲۵ درصد افزایش یافته است. به موازات بهبود عملکرد مالی، اقتصادی و عملیاتی، موسسه و شرکتهای تابعه آن موفق به کسب رتبه اول از نظر بهره وری کل عوامل در گروه حمل و نقل و خدمات وابسته، کسب جایزه دو شرکت تابعه در نخستین دوره ملی لجستیک و زنجیره تامین، دریافت لوح اهتمام به کیفیت از سازمان ملی استاندارد توسط شرکت راه آهن کشش و انتخاب شرکت فرتاک به عنوان نماینده برتر حقوقی بیمه ملت شده اند. موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن در راستای بهبود و توسعه شاخص های کلیدی عملکرد نیز «بیشترین رشد در میزان تن کیلومتر بار حمل شده توسط شرکت راه آهن حمل و نقل و فولاد ریل توس در حمل بار داخلی» و «افزایش بهره وری واگن های ملکی شرکت های راه آهن حمل و نقل و ترکیب حمل و نقل» را داشته است. همچنین روابط عمومی این موسسه اقدام به «راه اندازی ماهنامه داخلی با عنوان «ره آورد صندوق» و پادکست صوتی «صدای صندوق» با هدف اطلاع رسانی و باز نشر اقدامات و فعالیت های موسسه و شرکت های تابعه»، «ارتباط موثر با اعضای صندوق از طریق کانال تلگرامی و ارجاع مطالبات به بخش های مختلف موسسه» و «حضور یکپارچه موسسه و شرکت های تابعه در چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته» نموده است. بعلاوه این موسسه اقدام به برگزاری هشت دوره آموزشی با هدف توسعه دانش سرمایه انسانی کرده است.

گزارش عملکرد خدمات رفاهی

موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه‌آهن با توجه به رویکرد اصلی خود تلاش نموده تا شرایط رفاهی مناسبی برای اعضای صندوق فراهم کند. در این راستا، بر اساس ماده ۴۳ اساسنامه به مناسبت نیمه شعبان به میزان پنج میلیون ریال به ۶۹۰۳ نفر، هدیه نقدی پرداخت شده است. همچنین تعداد وام‌های پرداختی از ۱۵۱۷ نفر در سال ۹۷ به ۳۶۸۰ نفر در سال ۹۸ افزایش یافته است. «تبدیل وام های پرداختی به اعضاء از کارمزد ۱۴درصد به وام های با کارمزد ۴ درصد و از مبلغ ۱۰میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان و آغاز پرداخت وام اضطراری به مبلغ ۳میلیون تومان و بدون کارمزد»، « پرداخت حق السهم به میزان ۳۵ درصد به اندوخته اعضاء برای اولین بار در موسسه به میزان ۵۹۹.۰۲۶ میلیون ریال که افزایشی ۷۴درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد»، «احداث ۱۴واحد اقامتی در ایستگاه مشهد به متراژ ۹۰۰مترمربع و محوطه سازی»، «بازسازی مهمانسرای مجتمع اکباتان، تعویض و بهره برداری از زمین چمن استادیوم»، «افزایش تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه ملت از ۱۶۸۹به ۲۰۳۵ مرکز» و «حمایت از مرکز نیکوکاری راه آهن با تخصیص تدریجی مبلغ یک میلیارد تومان» از جمله اقدامات رفاهی یک سال گذشته موسسه بوده است.

برنامه های آتی

موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه‌آهن در نظر دارد تا در سال پیش رو با برنامه ریزی مناسب نسبت به «ایجاد بستر لازم برای تداوم تخصیص حق السهم بیش از ۳۰ درصد»، « استمرار پرداخت وام تا سقف ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد»، «بهره برداری از ۱۴ سوئیت اقامتی در شهر مشهد مقدس بعد از پایان بیماری کرونا»، «تداوم حضور فعال در پشتیبانی از مرکز نیکوکاری راه آهن »، «حضور فعال در بازار سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری در بورس »، «ورود شرکت های تابعه موسسه به فرابورس»، «برنامه ریزی جهت ورود به پروژه های مدیریت لجستیک»، «فعال سازی پروژه اپراتوری ریلی بندر شهید رجایی»، «فعال سازی پروژه بندر خشک آپرین»، «راه اندازی سیستم مدیریت دانش در موسسه و شرکت های تابعه» و «توسعه و به روزآوری پرتال اعضای صندوق» اقدام نماید.