تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور با ایجاد آزاد راه شرق سپاهان

آزادراه کنار گذر شرق شهر سپاهان با هدف تکمیل کریدور شمال – جنوب کشور و کوتاه‌ کردن مسیر تردد خودروهای عبوری از شهر اصفهان که از نیمه شمالی کشور به سمت استان‌های فارس و بوشهر عبور می‌کنند، طراحی شده است.

مشارکت در ساخت، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه کنار گذر شرقی سپاهان از سوی وزارت راه و شهرسازی طی قراردادی در تاریخ ۱۳/ ۰۴/ ۱۳۹۵ به شرکت آزادراه شرق سپاهان، تاسیس شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا ابلاغ شد.

مطابق این قرارداد، درصد مشارکت به نسبت ۷۰ درصد سرمایه‌گذار – ۳۰ درصد وزارت راه و شهرسازی، مدت زمان ساخت و بهره‌برداری ۱۰ سال و با نرخ سود سالانه ۱۹ درصد پیش‌بینی و فرآیند سرمایه‌گذاری و احداث آن آغاز شد.

این پروژه آزادراهی به مسافت ۶۳ کیلومتر که قطعه اول آن ۶/ ۲۹ کیلومتر حدفاصل آزادراه کاشان – اصفهان تا جاده اردستان و قطعه دوم آن به طول ۳۴ کیلومتر، حدفاصل جاده اردستان تا جاده اصفهان – نائین است.

هدف از احداث آزادراه کنار گذر شرق سپاهان

پروژه آزاد راهی شرق سپاهان یکی از پروژه های عظیم آزاد راهی کشور است که برای تکمیل کریدور شمال – جنوب کشور در حال اجرا است و هدف از اجرای این پروژه تسهیل در حمل و نقل بار و مسافر استان‌های شمالی تهران، اصفهان، فارس و بوشهر است.

همچنین از مزیت های این طرح می توان به افزایش بهره‌وری آزادراه اصفهان، نطنز، کاشان و تسریع در سرویس‌دهی در حوادث غیرمترقبه و ایجاد محور جایگزین با موضوع پدافند غیرعامل و کوتاه‌کردن مسیر تردد خودروهای عبوری از شهر اصفهان که از نیمه شمالی کشور به سمت استان‌های جنوبی و بالعکس در تردد هستند، اشاره کرد.

همچنین از دیگر مزیت‌های این پروژه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با راه‌اندازی و بهره‌برداری از آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان، استان‌های شمالی ۳۵ کیلومتر به بخش‌جنوبی اصفهان نزدیک‌تر می‌شوند و زمان سفر بالغ بر ۸۰ دقیقه کاهش می‌یابد.

همچنین کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان، کاهش مصرف سوخت به میزان ۷۳۰ میلیون لیتر و کاهش تلفات جاده‌ای، سالانه ۲۵۰ نفر است و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی طی دوره ۲۰ ساله، معادل ۲ میلیون تن دی‌اکسید کربن کمتر خواهد بود.

براساس پیش‌بینی‌های اولیه در زمان انعقاد قرارداد مشارکت، هزینه ساخت آزادراه بالغ بر ۳۳۸ میلیارد تومان با مدت زمان ساخت ۲ سال، مدت زمان بهره‌برداری ۱۰ سال و نرخ سود مورد انتظار سالانه ۱۹ درصد در نظر گرفته شده است.

براساس مطالعات انجام شده ترافیکی برآورد شده در سال شروع بهره‌برداری (سال ۱۳۹۹) آزادراه کنارگذر شرق سپاهان سالانه بالغ بر ۱۳ میلیون انواع خودروهای سبک و سنگین از این آزادراه گذر خواهند کرد.

مدت زمان احداث مطابق قرارداد ۲ سال پیش‌بینی شده بود که در عمل به دلایل مختلف از جمله شرایط تحریم کشور و تغییرات اقتصادی متاثر از شرایط سال‌های اخیر به ویژه نرخ تورم، لزوم تامین سرمایه‌گذاری بیشتر به دلایل افزایش هزینه‌های ساخت و تعدیل پروژه، تغییرات مدیریتی مجموعه شرکت سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر با تاخیر مواجه شد.

در حین اجرای پروژه نیز مسائلی پیش آمد که خارج از قصور سرمایه‌گذار بود که از جمله می توان به  مشکلات فرآیند تامین قیر در پروژه‌های راهسازی کشور، مشکلات سرمایه‌گذار قبلی پروژه، تاخیرات در تحویل زمین، مشکلات تامین سوخت کارخانه آسفالت، تاخیر در رفع معارض ملکی و تاسیساتی، صعوبت پل اردستان، تغییر مشخصات روسازی  مسیر و در نهایت تاخیرات قابل پذیرش شرایط جوی کارگاه‌ها در برخی از روزهای سال و نیز وقوع پاندمی کرونا در کشور در چند ماه اخیر اشاره کرد که باعث طولانی شدن زمان احداث به ۴ سال شده است.

براساس تقویم زمان ساخت و تغییرات فهرست بهای انجام شده کارهای عمرانی و زیرساختی کشور متاثر از شرایط اقتصادی و نرخ تورم، هزینه کلی پروژه تا زمان شروع بهره‌برداری به میزان ۱۰هزارمیلیارد ریال برآورد شده است که سهم شرکت آتیه صبا ۷۰درصد و سهم وزارت راه و شهرسازی ۳۰درصد خواهد بود.

پیمانکار قطعه اول آزادراه کنارگذر شرق اصفهان شرکت اسکان و بهره‌بردار آن شرکت احداث نگهداری و بهره‌برداری آزادراه شرق سپاهان و مشاور این پروژه شرکت مهندسین مشاور رهاب است.

همچنین پیمانکار قطعه دوم آزادراه کنار گذر شرق اصفهان نیز شرکت تیراژ و بهره‌بردار آن شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه شرق سپاهان و مشاور این پروژه نیز مهندسین مشاور رهاب است.