به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از شهر جدید هشتگرد اعلام کرد: پروژه متروی شهر جدید هشتگرد از پیشرفت خوبی برخوردار است و تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: برای بهره‌برداری از این خط، دو رام قطار نیز خریداری شده است.

اسلامی گفت: راه‌اندازی مترو تهران- هشتگرد یکی از مطالبات جدی مردم هشتگرد است. با هماهنگی انجام شده با شرکت بهره‌برداری متروی تهران همزمان با افتتاح متروی هشتگرد، بهره‌برداری از آن نیز آغاز می‌شود. این در حالی است که بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین پیمانکار این پروژه شرط تکمیل و افتتاح این پروژه، تامین اعتبار و منابع مالی مورد نیاز برای آن است. دیروز و در جریان بازدید معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از شهر جدید هشتگرد،حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی این میزان اعتبار را حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. این در حالی است که پیمانکار این پروژه نیز اعلام کرد: برای تکمیل این پروژه ۱۶۰ میلیارد تومان نیاز داریم. هر چند بنا بر اعلام پیمانکار پروژه و همچنین مسوولان وزارت راه و شهرسازی، تلاش‌ می‌شود پروژه ایستگاه برقی شهر جدید هشتگرد تا پایان شهریور ماه به پایان برسد، اما این اقدام منوط به تامین منابع مالی است.  هم اکنون و براساس اعلام پیمانکار پروژه، تکمیل بخشی از تجهیزات و عموما بخش سیگنالینگ و پله برقی و ... نیازمند تامین منابع مالی است که در صورت تامین این منابع پروژه تا پایان شهریور به پایان می‌رسد.

این در حالی است که بنا بر اعلام مسوولان، تکمیل این خط ریلی و ایستگاه موجب تسهیل تردد ساکنان هشتگرد و حومه کرج و تهران می‌شود، ضمن آنکه ترافیک سنگین مسیر هشتگرد- کرج- تهران را کاهش می‌دهد. همچنین با تکمیل این مسیر ریلی و ایستگاه، شهر قدیم هشتگرد و حتی شهرهایی نظیر قزوین نیز از این خط آهن منتفع می‌شوند. پیش بینی می‌شود مسافران سایر شهرهای اطراف تهران همچون قزوین نیز از این خط ریلی برای سفر به تهران استفاده کنند. پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد با تکمیل این خط ریلی و ایستگاه، وضعیت شهر جدید هشتگرد از نظر قیمت زمین و مسکن بهبود پیدا می‌کند و واحدهای مسکونی و اراضی این شهر جدید از ارزش افزوده برخوردار خواهند شد؛ این موضوع برای ساکنان این شهر جدید به خصوص افرادی که جزو اقشار ضعیف محسوب می‌شوند می‌تواند منافع اقتصادی به همراه داشته باشد و وضعیت اقتصادی آنها را بهبود دهد. بنا بر اعلام پیمانکار این پروژه، ۲۵۰ هزار نفر سفر با افتتاح این خط مسافرگیری می‌شود. در این پروژه تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ همچنین طول این خط ریلی ۲۶ کیلومتر است که ۵ کیلومتر آن زیر زمین است و بقیه روی زمین قرار دارد.