بازار 67 میلیارد دلاری با نرخ رشد 7/ 5 درصدی

 بر اساس این گزارش، موسسه تحقیقاتی Trusted Business Insights، جدیدترین مطالعه خود در مورد بازار کاکائو و شکلات طی این دهه میلادی را به روز کرده است. این موسسه با برآورد بازار کاکائو و شکلات و اختلالات ناشی از کووید-۱۹، بازار محصولات یادشده را طی مدت مورد نظر مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده که بازار جهانی کاکائو و شکلات تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۶۷.۲۲ میلیارد دلار برسد.

اقتصادهای نوظهور مانند چین و هند طی سال‌های اخیر شاهد رشد استثنایی بوده‌اند که این امر به افزایش هزینه‌های مصرف کننده برای محصولات شیرینی به ویژه شیرینی‌های شکلاتی منجر خواهد شد. از سوی دیگر در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، فرانسه، بلژیک و آلمان تقاضا برای شکلات‌های لوکس یا خاص افزایش یافته است.

عوامل عمده صنعت

بازار جهانی شکلات به کمک شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و به لطف استراتژی‌ها و مدل‌های تجاری یکپارچگی عمودی، مشتریان عمده، وفاداری به برندهای قوی و شبکه توزیع موثر، کاملا یکپارچه شده است. بر اساس استراتژی یکپارچگی عمودی رو به بالا، شرکت با خرید و تملک شرکت‌های توزیع، پخش و فروش، می‌کوشد بر مراحل پس از تولید محصول، تسلط پیدا کند و کنترل خود را بر این قسمت، افزایش دهد. در استراتژی یکپارچگی عمودی رو به پایین از آنجا که تمامی شرکت‌ها برای تولید محصول، نیازمند مواد اولیه هستند، بنابراین شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه را خریداری و تحت مالکیت در می‌آورند.

اگرچه کل بازار کاکائو و شکلات، شامل تجارت کاکائو، فرآوری و تولید شکلات همیشه متمرکز باقی مانده است، اما میزان چنین یکپارچگی طی یک دهه گذشته شدت یافته است. بر اساس این گزارش، شرکت‌های «بری کالبه»، «کارگیل» و «اولام» بازیگران اصلی ساختار یکپارچگی بازار هستند. به طور خاص، بری کالبه همچنان یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها از نظر تحولات کلیدی بازار است و شکلات Ruby این شرکت که از سپتامبر 2017 تولید شد، نقش اصلی را در این زمینه ایفا کرده است. شکلات مذکور دارای طعم تند و رنگ قرمز مشخصه آن است.

برخی از رویدادهای مهم دیگر که بخش شکلات را تحت تاثیر قرار داده عبارت است از:

1- در فوریه 2019، بخش کاکائو و شکلات شرکت کارگیل یک پودر کاکائوی جدید به نامGerkens CT70   را به نمونه کارها با نام تجاری پودر کاکائو Gerkens اضافه کرد.

 2- در مه 2019، شرکت بری کالبه، نخستین شکلات صورتی به رنگ یاقوت سرخ، ساخته شده از دانه‌های کاکائو خالص را تهیه کرد که به عنوان شکلات نوع چهارم در ایالات متحده و کانادا شناخته می‌شود.

 3- در ژوئن 2019، شرکت AAK به عنوان یک تامین کننده روغن و چربی، محصول جدید کره کاکائو را با هدف افزایش ماندگاری، راه اندازی کرد.

پایداری تولید

آگاهی محیطی عامل جالبی است که می‌تواند رشد طولانی مدت و انعطاف پذیر صنعت کاکائو و شکلات را تضمین کند. اتخاذ شیوه‌های گواهینامه تجارت جوانمردانه Fairtrade توسط کشاورزان کاکائو برای بهبود بهره‌وری محصول می‌تواند اختلال در عرضه و تقاضا را کاهش دهد. انتظار می‌رود، شکلات‌های تولیدی با گواهی Fairtrade به دلیل ضریب پایداری در دوره پیش‌بینی شده رشد کند.

گواهینامه تجارت جوانمردانه دیر زمانی است که توسط اتحادیه‌های صنفی و شغلی در برخی نقاط اجرا و حمایت می‌شود. سازمان‌های درخواست کننده این گواهی باید در تمام مراحل کاری خود اثبات کنند که هیچ‌گونه صدمه جدی به محیط زیست وارد نمی‌کنند، اصول بهداشت و‌ایمنی شغلی را بکار می‌گیرند و از هر گونه اعمال خلاف قانون بین المللی در به کار گیری نیروی کار پیشگیری می‌کنند. 

همچنین انتظار می‌رود که تقاضا برای پودر کاکائو افزایش یابد، زیرا شرکت‌های بیشتری از شکلات ترکیبی استفاده می‌کنند. در این گزارش آمده است:«روند قوی میان اسنک‌های غذایی سالم با تقاضای فزاینده برای عرضه محصولات برتر و طعم مناسب همراه است. این روند باعث افزایش فروش جهانی پودر کاکائو شده است که هم اکنون به عنوان یک ماده متنوع در غذاهای محصولات شده ظاهر شده است.»

شکلات صنعتی با محتوای کاکائوی بالا به طور فزاینده به عنوان یک تمایل سالم در بازار جهانی درک می‌شود. این روند به تقاضا در بازار شکلات‌های صنعتی دامن می‌زند. بر اساس گزارش بازار کاکائو و شکلات، تمایل مداوم به سمت محتوای بالای کاکائو، عامل افزایش رشد فروش شکلات تیره است. این عامل به نوبه خود، رشد جهانی کاکائو و شکلات را طی دوره پیش‌بینی تحریک خواهد کرد.

از نظر کاربرد، شیرینی‌های شکلاتی از نظر مصرف کلی کاکائو و شکلات یک لیدر برجسته در بخش فرآوری مواد غذایی است. با این وجود، صنعت نانوایی در میان محبوبیت روزافزون کالاهای پخته شده به عنوان یک بخش سودآور در حال ظهور است. مواد کاکائو به دلیل خصوصیات جذاب ارگانولپتیک آن در حال حاضر به طور فزاینده ای برای محصولات نانوایی لوکس استفاده می‌شود.

بازار منطقه ای

آمریکای شمالی و اروپا به طور سنتی به عنوان مناطق غالب بازار کاکائو و شکلات باقی مانده اند. پایگاه‌های بزرگ فرآوری کاکائو که در این دو منطقه وجود دارد، نیروی محرک اصلی برای تسلط بر بازار آنهاست. بازار جهانی کاکائو و شکلات شاهد تحولی بوده که طی پنج سال گذشته با افزایش فروش در بازارهای در حال توسعه آسیا- اقیانوسیه،خاورمیانه و آفریقا برجسته تر شده است.

مصرف سرانه محصولات شکلات همچنان متوسط است، اما با توجه پیشرفت در الگوی هزینه‌های اختیاری، قابلیت‌های امیدوار کننده ای دارد. بازار کاکائو و شکلات در آسیا- اقیانوسیه، مسوولیت اصلی افزایش فروش کاکائو و شکلات را بر عهده دارد. از این رو این منطقه نرخ رشد مرکب سالانه 8.13 درصدی از سال‌های 2018 تا 2025 را به نمایش می‌گذارد.