سایپا، به‏ دنبال حفظ و ارتقای ارزش برند در خارج از کشور

گروه خودروسازی سایپا فعالیت خود را بر دو محور بازار و محصول و رابطه پویای این دو متمرکز کرده است؛ به‌عبارت دیگر، برای کسب موفقیت می‌بایست از یک طرف بازار مناسب را برای محصول پیدا کرد و از طرف دیگر، محصول را بر نیاز بازار منطبق ساخت. در زمینه بازار، بر اساس مطالعات و اولویت‌بندی انجام شده، مناطق صادراتی دارای اولویت برای محصولات سایپا مشخص شده که عبارتند از خاورمیانه، آفریقا، کشورهای CIS و آمریکای لاتین؛ و در زمینه محصول، خودروهای ساینا و کوییک اتوماتیک به نیاز مشتریان درخصوص خودروهای با طراحی جدید و مجهز به دنده اتوماتیک پاسخ می‌دهند؛ همچنین محصول رهام از پلت‌فرم جدید سایپا با توجه به استاندارد یورو ۵ امکان ورود به بازارهای جدید از جمله روسیه و قزاقستان را فراهم می‌کند. شرکت سایپا در اولین تجربه صادراتی خود با طراحی محصولی منطبق بر خواست مشتریان و متناسب با شرایط بازار موفق به نفوذ به بازار رقابتی سوریه شد. پس از آن سایپا بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو را در این بازار به فروش رساند و علیرغم بروز جنگ در این کشور، تا امروز به ارائه محصول و خدمت به مشتریان مشغول بوده است. از دیگر بازارهای مهم صادراتی سایپا می‌توان به بازار عراق اشاره کرد که بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه از محصولات سایپا به این کشور صادر شده است.

سایپا همچنین به بازارهای لبنان، سودان، مصر، ونزوئلا، الجزایر، آذربایجان، ترکمنستان، بلاروس ارمنستان، افغانستان، اوکراین، سنگال، نیجر، نیجریه، کامرون، ساحل عاج و غنا نیز صادرات داشته است. با توجه به استقبالی که از محصولات سایپا در بازارهای عراق و سوریه به‌عمل آمد، شرکت سایپا با هدف افزایش میزان صادرات و به‌منظور برخورداری از حمایت‌های تعرفه‌ای ناشی از تولید، اقدام به تأسیس خط تولید در هر دو بازار کرد زیرا صادرات قطعات منفصله که پس از راه‌اندازی خطوط تولید شکل می‌گیرد از ثبات و استمرار بیشتری نسبت به صادرات خودروی کامل برخوردار است. خط تولید شرکت سایپا در کشور سوریه در سال ۱۳۸۶ و خط تولید شرکت سایپا در عراق در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. خط تولید سوریه در تمامی سال‌های جنگ توانایی تولید خود را با تولیدی ولو اندک حفظ کرد و خط تولید عراق حتی در زمان حمله داعش با تمام ظرفیت مشغول کار بود. به‌واسطه راه‌اندازی خطوط تولید، در کنار صادرات قطعات منفصله، صادرات خدمات فنی و مهندسی به‌عنوان مقوله متفاوتی در صادرات شکل می‌گیرد که زمینه جدیدی از فعالیت‌های صادراتی را با ارزش افزوده فوق‌العاده بالا مهیا می‌کند.

در نتیجه این فعالیت‌ها، سایپا موفق شده تاکنون هشت بار عنوان صادرکننده نمونه و دو بار به‌عنوان صادرکننده ممتاز کشوری انتخاب شود و در هشت سال اخیر رتبه اول فروش خودرو سواری در بازار عراق را از آن خود کند. شرکت سایپا در شش‌ماهه سال جاری نیز علیرغم تلاطمات اقتصادی و محدودیت‌های بین‌المللی رشد ۵۰ درصدی را در صادرات خود تجربه کرده و به‌رغم وجود محدودیت‌های فزاینده امیدوار است برنامه‌های صادراتی خود را تا پایان سال جاری محقق کند. تحریم‌های ظالمانه جدید اگرچه محدودیت‌هایی برای صادرات خودرو و قطعات ایجاد کرده است، اما این گروه مصمم است با حفظ بازارهای صادراتی، از ارزش‌های ایجاد شده توسط برند سایپا حفاظت کند.