قدردانی صنعت سیمان کشور از اقدامات مؤثر معاون اول رئیس جمهور

صنعت سیمان رشد و توسعه خود را برابر مصوبات دولت و سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ عملیاتی کرد و کشور به چهارمین تولیدکننده دنیا مبدل شد. توسعه ای که به لطف خداوند حکیم از طریق حساب ذخیره ارزی و توان صنعتگران این مرزو بوم پروژه‌های عمرانی کشور و مردم را از تنگنای کمبود خمیرمایه توسعه نجات داد. متاسفانه صنایع وابسته و مرتبط با شرایط یاد شده بالا باقی ماندند. صنعت حمل و نقل، متناسب با دوبرابر شدن حجم تولید سیمان نتوانست ناوگان جاده ای را توسعه دهد، لذا حمل‌و‌نقل به‌دلیل کمبود کشنده جاده ای افزایش قیمت مداوم داشت. در حمل‌و‌نقل ریلی و دریایی هم شرایط مشابه در خصوص کمبود واگن و ریل و بالا بودن قیمت حمل دریایی مواجه هستیم و پایانه‌های مرزی و اسکله ها نیز محدودیت‌های زیادی برای صادرات این تولید پرحجم ایجاد کرد. در اواخر دوران توسعه صنعت سیمان از سوی دیگر نرخ انرژی نیز افزایش یافت و قیمت تمام شده متعاقب آن بالا رفت و حاشیه سود کارخانه‌ها کاهش یافت.

با کاهش میزان ساخت‌وساز و نقصان بودجه عمرانی، مصرف داخلی کشور کم شد، تا حدی که در دو سال گذشته مصرف داخلی سیمان بیش از ۱۵درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر با کاهش قیمت نفت کشورهای همسایه نفت‌خیز از اجرای پروژه‌های عمرانی منصرف شدند و تقاضا برای صادرات سیمان به آن کشورها با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شد. طبیعتاً صنعت سیمان در بازپرداخت وام‌های ارزی و ریالی با شرایط فوق عاجز ماند. متأسفانه همزمان فشار بانک‌ها برای بازپرداخت وام‌های سررسید گذشته که سه برابر شده، افزایش یافته و ارگان‌های دولتی به جهت دریافت بهای برق و گاز هر روز کارخانه‌ای را از مدار تولید خارج می‌کردند. به‌همین جهت انجمن صنفی صنعت سیمان طی نامه ای از معاون اول ریاست جمهور برای رفع مشکلات صنعت، استمداد کرد.

جلسه کارگروه در تاریخ ۱۰/ ۰۴/ ۹۵ با دستور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی، معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای حفظ و بقای صنعت سیمان تشکیل شد. اتابک ورود صنعت سیمان به کارگروه اقتصاد مقاومتی را بسیار مفید دانست و تأیید کرد که نتایج بسیار خوبی برای این صنعت داشته و در واقع صنعت سیمان را از برخی مشکلات نجات داده و خواهد داد. وی اظهار کرد: در جلسه اول کارگروه صنعت سیمان که در مرداد ماه سال جاری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان فوق و انجمن تشکیل شد، انجمن سیمان به بیان مشکلات خود پرداخت و مصوباتی در این زمینه بدین شرح، اخذ شد.

• تحریک تقاضا به میزان حداقل ۲ میلیون تن از طریق تأمین نیاز وزارت راه و شهرسازی با تشکیل مثلث پیمانکاران به عنوان مصرف کنندگان عمده سیمان، تولید کنندگان و بانک ها

• برنامه‌ریزی برای تولید و تحویل و صادرات کارخانه‌های سیمانی در مناطق هفت گانه کشور و کنترل و نظارت آن توسط انجمن صنفی کارفرمایان این صنعت

• برگزاری همایشی از سوی انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع جاده‌سازی و سازه‌های بتنی با تأکید بر ارجحیت آن در کشور و با هدف فرهنگ‌سازی و گسترش جاده‌ها و سازه‌های بتنی و همچنین برگزاری نمایشگاه تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای اجرا و توسعه آن

• ترویج و ایجاد مشوق‌هایی برای گسترش سازه‌های بتنی به جای سازه‌های فلزی در کشور و برگزاری سمینارهایی برای سازندگان به منظور کمک به فرهنگ سازی در این زمینه

• جایگزینی سیمان به جای قیر رایگان که دولت به وزارت راه و شهرسازی اختصاص می‌دهد و در عوض صادرات قیر که نسبت به سیمان با سهولت بیشتری امکان‌پذیر است و نیز ارزش افزوده بالاتری نصیب کشور خواهد کرد و هم مازاد تولید سیمان کارخانه‌های  مصرف خواهد شد بطوری‌که تحقق این امر، برداشتن گام در مسیر اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

• گشایش اعتبارات اسنادی LC داخلی توسط بانکهای کشور برای این صنعت

• تخصیص یارانه و تخفیفات ترجیحی در زمینه حمل و نقل و صادرات دریایی سیمان برای توسعه بازارهای صادراتی فرا منطقه‌ای

ریاست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: امروز بعد از گذشت سه ماه اعلام می‌کنم که با توجه به تشکیل کارگروه، وضعیت صنعت سیمان بهبود پیدا کرده و سهام این صنعت در بورس شرایط بهتری نسبت به گذشته دارد. اتابک افزود: اگر شرکت‌های سیمانی، وحدت صنفی‌شان را در اجرای این دستورالعمل‌ها به‌کار بندند قطعا روند بهبود ادامه‌دار خواهد بود و شرایط نامساعد صنعت سیمان و مشکلات مربوط به آن مرتفع خواهد شد.وی اظهار کرد: صنعت سیمان، صنعتی است که به اهداف تدوین شده در افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ دست یافته و سیاست‌گذاری دولت در توسعه را با موفقیت به انجام رسانده است. اتابک با اشاره به اینکه در هیچ منطقه دنیا یک صنعت را که صنعت زیربنایی و مزیت‌دار کشور است بابت توسعه جریمه نمی‌کنند، گفت: تعبیر صنعتگران سیمان از شرایط وام‌های ارزی این است که کسانی‌که کشور را از کمبود خمیرمایه توسعه نجات دادند، امروز از بابت این کار بزرگ مقروض و عملاً توسط بانکها متضرر شده اند.

وی با بیان اینکه نرخ‌های ناعادلانه وام‌های ارزی سبب شده که کارخانه‌ها در معرض خطر توقف قرار بگیرند، گفت: از هیات دولت و معاون اول رئیس جمهور درخواست داریم که در این مورد قدم‌های مهمی را برداشته و یاری کنند تا کارخانه‌ها به ایجاد اشتغال و استمرار تولید با تعیین تکلیف عادلانه این وام‌ها، ادامه دهند. اتابک همچنین تصریح کرد: تغییر پایه پولی کشور در مقابل ارز در سال‌های گذشته، ناشی از عملکرد کارخانه‌ها نبوده که امروز جریمه آن را از کارخانه‌ها طلب می‌کنند. بنابراین استدعا دارم که در کارگروه بعدی به این مسئله توجه ویژه داشته باشند. وی به ورود سیمان به بورس کالا اشاره کرد و افزود: در آخرین جلسه‌ای که با وزیر صنعت و معدن و تجارت تشکیل شد، وزیر صنعت با ورود سیمان به بورس کالا به ‌صورت پلکانی و ایجاد رینگ صادراتی موافقت کرد و مقرر شد که این امر برای شفاف‌سازی توسط انجمن صنفی سیمان مورد پایش قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: امیدوارم با اقداماتی که با حمایت دولت و تلاش انجمن صنفی انجام شده موجبات بازگشت رونق به این صنعت را فراهم کنیم. ریاست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به بهای تمام شده سیمان در ایران نسبت به کل دنیا اشاره کرد و گفت: از آنجا که قابلیت تولید سیمان به قیمت متعارف و قابل رقابت کیفی را داریم، صنعت سیمان کشور از لحاظ قیمت قابل رقابت با کل دنیا است و ایران اولین صادرکننده سیمان در دنیا طی سال‌های متوالی بوده است. اتابک بیان کرد: بخشی از این قیمت قابل رقابت مربوط به شرایط و فراوانی سوخت در کشور است، بخشی دیگر نیز مربوط به در دسترس بودن معادن، بهره‌وری و توان بالای تولید صنعت است؛ همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا توان تولید در کشور بالا رود و از لحاظ قیمت تمام شده قابل رقابت با تمام دنیا باشد. وی به کیفی بودن محصولات سیمانی اشاره کرد و گفت: سیمان ایران از سیمان‌های با کیفیت دنیاست اما متاسفانه تنوع سیمان در کشور کم است که باید بر روی ایجاد مولتی چمبر در کارخانه‌ها برنامه‌ریزی کرد و بدین طریق به تنوع محصولات سیمانی کمک کرد. در این امر نیز اگر بانک‌ها با صنعت همراه شود، صنعت قابلیت ارتقای تکنولوژی و حفظ سطح تولید و نگهداری خود را دارد اما متاسفانه فشار بانک‌ها به‌نوعی این اجازه را از این صنعت گرفته است.

اتابک بیان کرد: کارخانه‌های جدید سیمانی در این صنعت به تکنولوژی روز دنیا مجهز شده‌اند که این امر در کاهش میزان آلودگی و کاهش مصرف انرژی بسیار اثربخش بوده است. ریاست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه در گذشته رتبه چهارم تولید سیمان را در دنیا داشتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش تولید به رتبه هفت نزول پیدا کرده‌ایم، اما امیدواریم با اقدامات دولت و انجمن، در صادرات به کشور عراق گشایش داشته باشیم و به جایگاه سابق برگردیم. اتابک با اشاره به اینکه در هفت ماهه اول سال جاری صنعت سیمان با کاهش حدود ۳۶ درصدی صادرات به بازار عراق مواجه بوده است، اظهار کرد: کشور عراق به واسطه نزدیک بودن و در دسترس بودن و هزینه حمل‌و‌نقل پایین‌تر نسبت به بازارهای هدف دیگر از شرایط بهتری برخوردار است؛ به همین منظور در حال حاضر مذاکراتی برای گشایش صادرات به کشور عراق هستیم، اما با کشورهای دیگری نیز به عنوان بازارهای هدف جایگزین به مذاکره پرداخته‌ایم.

وی تاکید کرد: قیمت سیمان در صنعت ساخت‌و‌ساز تاثیر معنی‌داری ندارد و حداکثر ۱.۵ تا ۲ درصد می‌باشد لذا تاثیر چندانی در قیمت نهایی ساختمان نخواهد داشت، بنابراین از دولت درخواست می‌کنیم که سیاست گذاری را در رونق مسکن و ساخت‌و‌ساز تشدید کند که انشاءالله آثار مطلوبی با فعال شدن صنوف مختلف در اقتصاد کشور بر جا خواهد گذاشت. پروتکل‌های اقتصادی را با کشورهای همسایه بویژه عراق با جلوداری بخش خصوصی منعقد نمایند تا بتوانیم در شرایط مساوی با کشورهای همسایه تولیدکننده در بازارهای بین المللی رقابت کنیم. بحث تسهیل انتقال ارز ناشی از صادرات و برقراری مجدد جایزه ها و مشوق‌های صادراتی نیز مورد درخواست صادرکنندگان و تولیدکنندگان می‌باشد و در انتها پرواضح است که اجرای کامل قانون رفع موانع تولید و جلوگیری از تنبیه و جریمه کردن تولیدکننده هایی که توسعه کشور را سازمان داده اند، نیاز به آئین نامه هایی دارد که بانکها واقعا نیت اجرای آن را داشته باشند.

به این نحو قانون رفع موانع تولید عملاً در تولید آثار ماندگاری خواهد گذاشت و بسیاری از صنایع کشور تداوم تولید و اجازه بقا خواهند داشت. اتابک در پایان گفت: تمایل دارم از همکارانم در صنعت سیمان برای همکاری و همدلی که با انجمن صنفی داشته اند، تشکر کنم و با توجه به مساعدت معاون اول رئیس جمهوری و وزرای صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی در این مقطع حساس به مدد و همت تک تک اعضاء صنعت سیمان کشور برای حفظ و بقاء و تداوم تولید امید بسته ام.