ظرفیت‌های بورس کالا  برای ورود سنگ آهن

مهندس محمود نوریان یادآوری کرد: گروهی معتقدند عرضه سنگ آهن در بورس کالا مکانیزم مطمئنی برای کشف قیمت این محصول و تضمینی مطمئن برای فروش است، در حالی که تولید کننده و خریداران داخلی سنگ آهن مشکلی برای کشف قیمت و خرید و فروش محصول ندارند و از گذشته در تعامل با یکدیگر در فضای دوستانه و حرفه ای به توافق رسیده اند . وی یاد آوری کرد: سنگ آهن محصولی خاص و دارای مشتری خاص است که در بازار داخلی ارتباط تنگاتنگ و شناخته شده‌ای بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آن وجود دارد. بنابراین خرید و فروش سنگ آهن در داخل کشور مکانیزم پیچیده و معادله چند مجهولی نیست که دنبال راه حل باشیم. نوریان با اشاره تلویحی به امکان افزایش قیمت سنگ آهن با ورود به بورس کالا گفت : وقتی محصولی در بورس کشف قیمت شود بدیهی است خریدار و فروشنده بر پایه همان قیمت معامله می‌کنند و این اتفاق اگر برای سنگ آهنی بیافتد اثر مثبت خواهد داشت، چرا که در حال حاضر قیمت سنگ آهن د رداخل کشور برای تولیدکنندگان فولاد کمتر از قیمت جهانی است و بعید می‌دانم این گروه موافق خرید سنگ آهن از بورس کالا باشند .

وی همچنین با اشاره به میلیاردها ریال مطالبات معوقه چادرملو از شرکت‌های فولادی افزود : معاملات در بورس کالا شفاف و نقدی انجام می‌شود و این حرکت برای سنگ آهنی ها نیز بسیار اثرات مثبت دارد و استقبال می‌کنیم، اما بهتر است کمی واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم که آیا توان و ظرفیت در بین واحدهای فولادی وجود دارد که خرید نقدی داشته باشند ؟ مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه در همه کشورها ارتباط متقابل تولیدکنندگان مواد اولیه و خریداران سنگ آهن در بخش خصوصی همواره بر پایه منافع مشترک بوده و چالش سختی میانشان وجود ندارد و این تعامل تا جایی وجود دارد که دولت ها مداخله نکنند، افزود: بهتر است دولت از نقش نظارتی و حمایتی خود خارج نشود و در مقام تصمیم گیری و تعیین تکلیف برای فعالان این حوزه صنعتی قرار نگیرد. نوریان گفت : شاید برخی از تولیدکنندگان سنگ آهن مایل باشند محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند که بسیار خوب است، اما همانطور که اشاره کردم نباید اجبار و تحمیلی باشد.بورس کالا می‌تواند زمینه صادرات مازاد بر نیاز داخل را نیز برای عرضه کنندگان فراهم کند تا توان بخش خصوصی تقویت شده و درآمد ارزی برای کشور حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه چادرملو با تولید سالانه حدود ۵/ ۱۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در سخت ترین شرایط اقتصادی همواره برای تامین مواد اولیه واحدهای فولادی حرکت کرده است، خاطر نشان کرد: هر چند چادرملو در شرایط فعلی به صادرات محصول خود نمی‌اندیشد اما در عین حال از ایجاد زمینه‌های رقابتی برای ورود به بازارهای جهانی حمایت می‌کند.حال اگر به اعتقاد برخی صاحب نظران بورس کالا می‌تواند این شرایط را فراهم کند اقدام پسندیده ای است.  مدیرعامل چادرملو در ادامه این گفت و گو به تشریح اهداف و خط مشی‌های این شرکت پرداخت و گفت: چادرملو همواره در جهت خلق ارزش افزوده در فرآیند تولید گام برداشته و به جرات می‌توان گفت اکنون به مرحله ای رسیده است که محصول خود را با استخراج مواد اولیه از دل زمین و معدن آغاز می‌کند. این محصولات پس از فرآوری و تولید کنسانتره در ۵ خط تولید با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰هزار تن در سال، علاوه بر تامین مواد اولیه کارخانه گندله سازی اردکان که سالانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندله تولید می‌کند و به زودی به مرز ۴ میلیون تن می‌رسد، خوراک لازم برای واحدهای بزرگ فولادی کشور از جمله فولاد مبارکه و خوزستان را نیز تامین می‌کند.

 وی گفت: در مرحله بعدی با سر مایه گذاری در دو واحد تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد غدیر ایرانیان و ارفع بخشی از گندله تولید شده به این واحدها منتقل و مازاد آن به صنایع فولاد کشور عرضه می‌شود. نوریان افزود: در آخرین مرحله از زنجیره تولید فولاد، چادرملو اقدام به سرمایه گذاری در طرح نورد و فولاد سرمد ابرکوه کرده که در حال حاضر پروژه نورد به اتمام رسیده و به این ترتیب می‌توان گفت، چادرملو یکی از معدود شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی است که توانسته پیشگامی خود را در تکمیل چرخه تولید فولاد به اثبات برساند . مهندس نوریان گفت: از هم اکنون ما نیز در اندیشه صدور محصول نهایی خود به خارج از مرزها هستیم، چرا که بر این باوریم با ارزش آفرینی در فرآیند تولید، توان بخش خصوصی را در توسعه اقتصادی به اثبات رسانده ایم و حال باید سهم خود را در درآمد ملی افزایش دهیم. وی تصریح کرد :متاسفانه در کشور ما خصوصی سازی معادن صحیح انجام نشده و دولت حاضر نیست معادن را به بخش خصوصی واگذار کند تا با استفاده از تجربه و تخصص این بخش بتوان شرایط بحرانی برخی معادن را برطرف کرد. بنابراین چون به معنی واقعی این امر محقق نشده بیم آن می‌رود، روند عرضه محصولات سنگ آهن در بورس کالا نیز به همین سرنوشت دچار شود و شرایط فعلی عرضه سنگ آهن را مختل کند .

نوریان در مورد شرایط سرمایه گذاری خارجی در مجموعه شرکت چادرملو گفت: در زمینه توسعه فناوری به دنبال همکاری با کشورهای دیگر هستیم. البته هدف اول ما بومی‌سازی دانش فنی و فناوری است. نباید فراموش کرد که ایران به دلیل وضع تحریم ها سالها‌ از فناوری‌های روز دنیا عقب مانده است. بنابراین ما فقط تمایل به بهره‌گیری از فناوری داریم و نیازی به سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در مجموعه‌های خودمان نمی‌بینیم، ولی با شرکتهایی که قبلا با ما همکاری داشتند و به علت تحریم ها روابطمان ضعیف شده بود، در حال مذاکره هستیم تا برای رفع نیازهای خود، بدون اتکا به واسطه ها تصمیم‌گیری کنیم تا بتوانیم در زمانی کوتاه با تکمیل کردن زنجیره تولید، محصولات نهایی خود را صادر کنیم .

13 (1)