آثار پایدار تدوین سند جامع توسعه فرهنگی کیش در دولت تدبیر وامید

جهش بیش از ۴ برابری دوره‌های آموزشی فرهنگسراها در سه سال گذشته

جزیره کیش که باوجود چندین فرهنگسرا خدمات آموزشی گسترده‌ای را به ساکنان این منطقه ارائه می‌کند در مدت سه سال گذشته با برنامه‌ریزی اصولی رشد قابل توجهی را در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی تجربه کرده است، به گونه‌ای که شمار دوره‌های آموزشی فرهنگسراهای این جزیره در سال ۹۴ حدود یک هزار و ۸۴ دوره بوده که نسبت به سال ۹۲ با ۲۵۰ دوره آموزشی، بیش از ۴ برابر رشد داشته است. در بخش آموزش و پرورش نیز سازمان منطقه آزاد کیش ضمن توسعه فضاهای آموزشی، طرح ساخت مجتمع آموزشی با استانداردهای بین‌المللی را به وزارت آموزش و پرورش ارائه کرده است و برای اجرا و تامین اعتبار طرح آمادگی کامل دارد. البته در راستای تسریع در روند اجرای طرح و به دلیل طولانی شدن روند تعامل وزارت آموزش و پرورش با سازمان منطقه آزاد کیش و آغاز عملیات اجرایی مجتمع، سازمان بر آن است تا خود به‌زودی مراحل ساخت مجتمع را آغاز کند تا و بهره‌برداری از آن، جزیره کیش را به استانداردترین شهر کشور در زمینه فضاهای آموزشی تبدیل نماید.

کاهش ۱۲ درصدی آمار طلاق در کیش با برگزاری دوره‌های آموزشی تحکیم بنیان خانواده

برگزاری ۱۷ دوره آموزشی تحکیم بنیان خانواده با مباحث مختلف مانند یادگیری و خلاقیت برای شاد زیستن، فرزند پروری، پایداری در روابط زناشویی و... و ارائه جلسات مشاوره انفرادی در فرهنگسراها در سه سال گذشته از جمله دلایل مؤثر در کاهش چشمگیر آمار طلاق در منطقه بوده است به گونه‌ای که در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۴ که آمار جدایی زوج‌ها در سرزمین اصلی رشد مثبت داشته است در جزیره کیش آمار طلاق با کاهش ۱۲ درصدی همراه بوده است.

شکوه برپایی مناسبت‌های مذهبی در جنوبی‌ترین جزیره کشور

وجود ۱۴ مسجد، ۵ حسینیه و ۶ مسجد در حال ساخت و بیش از ۳۰ هیات مذهبی در جزیره کیش با جمعیتی در حدود ۲۸ هزار نفر گویای رونق فعالیت‌های مذهبی در این منطقه است. مصلای کیش که سال‌ها نیمه تمام رها شده بود و امسال به بهره‌برداری رسید تا نمازگزاران هر جمعه در فضایی شایسته آیین عبادی – سیاسی نماز آدینه را برپا دارند یک نمونه از توجه ویژه مسئولان به امور مذهبی ساکنان و گردشگران جزیره کیش است. اهتمام سازمان منطقه آزاد کیش در سه سال گذشته نسبت به توسعه فضاهای فرهنگی و مذهبی و برپایی مراسم در مناسبت‌های خاص از جمله ایام سوگواری محرم و ماه مبارک رمضان، فضای معنوی و دینی حاکم بر جزیره را قوت بخشیده است به گونه‌ای که در این ایام، کیش جلوه زیبایی از آداب و رسوم استان‌ها و اقوام مختلف کشورمان در گرامیداشت مناسبت‌های مذهبی و عرض ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است. همچنین رشد بیش از ۲ برابری شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن، حدیث و اذان نسبت به سال ۹۲ بیانگر رونق فعالیت‌های فرهنگی در این جزیره است. برگزاری جشنواره‌های فرهنگی از جمله جشنواره هنری فیلم کوتاه موج با موضوع فیلم‌های پندآموز با حضور ۸۰۰ فیلمساز مطرح کشور و سوگواره شعر عاشورایی نیز از جمله برنامه‌هایی است که برای نخستین بار در سه سال اخیر در جزیره کیش برگزار شد.

افزایش ۳۶ درصدی درآمدهای حوزه فرهنگی و اجتماعی

در سه سال گذشته درآمدهای حاصل از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و یا اصلاح ساختارها در برخی بخش‌های اجتماعی از جمله روند طرد اتباع خارجی غیرمجاز و ایجاد سامانه اشتغال با رشدی ۳۶ درصدی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است. این در حالی است که شمار نیروی انسانی فعال در این حوزه ۱۷ درصد کاهش داشته است.

سامانه جامع هنرمندان و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بومی

ایجاد سامانه جامع هنرمندان در کیش و جمع‌آوری اطلاعات ۷۶۱ هنرمند در رشته‌های مختلف موسیقی، نقاشی، طراحی، گرافیک، خوشنویسی، عکاسی، هنرهای نمایشی، حجم، سفالگری،... با هدف ساماندهی فعالیت‌های هنری سبب شد تا از ظرفیت‌های بومی و توانمندی هنرمندان ساکن این جزیره به نحو مطلوب استفاده شود. ضمن اینکه نیازسنجی برمبنای بانک اطلاعاتی هنرمندان و برگزاری دوره‌های متعدد با حضور اساتید و کارشناسان مجرب در رشته‌های مختلف تقویت مهارت هنرمندان ساکن جزیره را به همراه داشته است.

کارآفرینی بر پایه مشاغل تولیدی خانگی

در سه سال گذشته و به مدد نگرش ویژه دولتمردان به مقوله فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و تلاش در جهت اصلاح ساختارها و نهادینه کردن فرهنگ پویایی و تلاش، جزیره کیش شاهد رونق فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ارتقاء سطح کمی و کیفی برنامه‌های این عرصه بوده است.  ایجاد کارآفرینی بر مبنای مشاغل فرهنگی در این منطقه یکی از اقدامات مهمی است که ضمن تقویت روحیه خودباوری وامید در بین مددجویان تحت پوشش دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی و موسسه‌های خیریه سبب شد تا به‌تدریج از شمار مددجویان و افراد نیازمند منطقه کاسته شده و بر تعداد کارآفرینان موفق افزوده شود. علاوه بر توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش، تقویت روحیه نشاط و پیشگیری از افسردگی در بین بانوان خانواده‌های برخوردار از آثار مثبت فعالیت این واحدهای کارآفرینی در سطح جزیره کیش بود. همچنین این امکان برای کارآفرینان در کارگاه‌های خانگی فراهم شده است تا تولیدات و دست‌ساخته‌های خود را هر هفته در پیاده راه هنر که در شلوغ‌ترین بخش گردشگری جزیره کیش برگزار می‌شود برای فروش به ساکنان و گردشگران عرضه کنند. همچنین در بسیاری از مسابقات تفریحی و فرهنگی جوایز نفرات برنده از محصولات تولیدی این کارآفرینان و هنرمندان انتخاب می‌شود که به نوبه خود درآمدزایی مناسبی برای آنان خواهد داشت. طبق برنامه‌های سازمان منطقه آزاد کیش قرار است طرح " امدادبازار" و ایجاد محلی جهت عرضه محصولات تولیدی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در آینده نزدیک اجرایی شود. لازم به ذکر است که طرح جمع‌آوری متکدیان در جزیره کیش از جمله برنامه‌هایی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان برای حفظ فضای فرهنگی شهر به عنوان یک منطقه ویژه گردشگری بود.

ایجاد سامانه اشتغال گامی مهم در بهبود فضای کسب‌وکار

سامانه اشتغال یک بانک اطلاعاتی شامل مشخصات تمامی کارفرمایان و افراد شاغل در بخش خصوصی جزیره کیش است که افراد پس از نام‌نویسی در این سامانه و ارائه گواهی سلامت جسمی و عدم اعتیاد کارت اشتغال دریافت خواهند کرد. پیشگیری از ورود معتادان به جزیره و ترغیب صاحبان مشاغل به پاک‌سازی محیط کار خود و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی ارزشمندی از افراد شاغل و افراد جویای کار در جزیره کیش از جمله مزیت‌های راه‌اندازی سامانه اشتغال بود که تا ۲۴ مرداد امسال بیش از ۷ هزار نفر در آن نام‌نویسی کرده‌اند.

دوره‌های آموزش فرهنگ کیش وندی تلاش برای حفظ و ارتقاء فرهنگ زندگی شهری

برگزاری دوره‌های فرهنگ کیش‌وندی که از سال ۹۳ آغاز شد برنامه‌ای نوآورانه در جهت حفظ و ارتقاء فضای آرام و امن تعاملات اجتماعی در جزیره کیش و بهبود فضای کسب‌وکار برای ساکنان است. تا کنون بیش از ۴۷۰۰ نفر در این دوره‌ها که هر دو هفته یک‌بار در خانه فیلم و هنر لبخند برگزار می‌شود شرکت کرده‌اند. کیش شناسی، آموزش مهارت‌های ۱۰گانه زندگی مورد تایید سازمان جهانی بهداشت، آشنایی اجمالی با قوانین و مقررات مناطق آزاد، آشنایی با مقررات راهنمایی و رانندگی، آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری، فرهنگ زندگی شهری در کیش، معرفی خدمات درمانی بیمارستان، آسیب‌شناسی فضای مجازی و هشدارهای مربوط به مواد مخدر و توصیه‌های پیشگیرانه بخش‌های مختلف دوره آموزش فرهنگ کیش‌وندی است که با قرائت میثاق نامه کیش‌وندی پایان می‌یابد.

افزایش نشاط و شادابی در جزیره کیش

سازمان منطقه آزاد کیش در کنار فراهم کردن امکانات متعدد برای بهینه‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها از جمله ایجاد پارک شهر و چندین پارک محله‌ای در نقاط مختلف شهری با برگزاری برنامه‌های مهیج و شاد تلاش کرده است تا خانواده‌های ساکن و یا گردشگران استان‌های مختلف در سفر به جزیره کیش در برنامه‌های خلاقانه‌ای مشارکت داشته و خاطرات منحصر به فردی را با خود به همراه ببرند. برنامه مجسمه‌های ساحلی که جمعه‌ها در ساحل اسکله تفریحی برگزار می‌شود، برنامه هر پنجشنبه نقاشی و پیاده راه هنر که در سه سال گذشته با استقبال روزافزون ساکنان و گردشگران همراه بوده است ضمن ایجاد روحیه نشاط و شادابی در جامعه به‌تدریج به نامی آشنا برای گردشگران این جزیره زیبای مرجانی مبدل شده است.

پیش از این جزیره کیش با عناوینی همچون شهر بدون چراغ قرمز شناخته می‌شد که نشانه فرهنگ بالای ترافیکی ساکنان این منطقه بود. در سه سال گذشته اجرای طرح جمع‌آوری موتورسیکلت‌های بنزینی عنوان افتخارآمیز دیگری را برای کیش به ارمغان آورده است. در حال حاضر جزیره کیش تنها شهر بدون موتورسیکلت بنزینی در کشور است و موتورسیکلت‌هایی که در سطح این جزیره پاک تردد می‌کنند همه موتورهای برقی هستند که هیچ‌گونه آلودگی به همراه ندارند.