به گفته مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، بازار سرمایه مجموعه‌ای تخصصی است اما راه ورود تازه‌واردان به بورس نیز مسدود نیست؛ ابزارهای مختلفی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در دسترس افرادی قرار دارد که به تازگی قصد ورود به بازار سرمایه را دارند و این ابزارهای کم ریسک برای سرمایه‌گذاران تازه وارد بسیار مناسب است. افراد حرفه‌ای هم می‌توانند ضمن استفاده از ابزار‌های پیشرفته‌تر یا خرید مستقیم سهام، به گردش چرخ اقتصاد کمک کنند.

وی در مقابل این پرسش که اصل اول ورود به بازار سرمایه چیست؟ پاسخ داد: یک راننده در اتوبان به علائم راهنمایی و رانندگی توجه می‌کند. در بازار سرمایه نیز تابلوهای راهنما داریم که مردم برای ورود به بازار باید به این تابلوها توجه کنند. سرمایه گذاران باید از سرمایه زندگی خود مراقبت کنند و از طریق شرکت‌های مجاز و مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار به بازار سرمایه وارد شوند، سبدی از سهام تشکیل دهند، بخشی از پس‌انداز‌های خود را به چرخه بازار سرمایه وارد کنند و با دید بلند مدت به این بازار وارد شوند. قرار نیست یک شبه در این بازار پولدار شد.

فلاح افزود: اکنون حدود ۱۰ میلیون کد سهامداری صادر شده و امیدواریم مردم از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، وارد بازار سرمایه شده و از آن منتفع شوند. شاخص‌ها وقتی زیبا و چشم نواز هستند که مردم سود کنند. مادامی که سرمایه گذار سود نکند، شاخص بورس اگر به اعداد بسیار بالا هم برسد، زیبایی ندارد و دانش و تخصص، شرط سود آوری در زمان صعود شاخص است.

مدیر‌عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در پاسخ به این سوال که واکنش بازار سرمایه به فضای تحریم و تغییرات نرخ دلار و طلا چیست، گفت: نزدیک به ۶۰۰ شرکت مختلف در بازار سرمایه حضور دارند و این شرکت‌ها از محل اتفاقاتی که در اقتصاد رخ می‌دهد، سود و زیان متفاوت کسب می‌کنند. من امیدوارم بتوانیم با تدابیری که اندیشیده می‌شود از تحریم‌ها عبور کنیم و در مجموع معتقدم که آینده بازار سرمایه روشن است.