قاچاق لوازم خانگی چه بر سر این صنعت می‌آورد؟

حبیب‌اله انصاری، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: مبارزه با قاچاق باید مداوم باشد، نه اینکه طی دوره‌ای به این کار شدت دهند و بعد آن را فراموش کنند، زیرا قاچاق ضربه زیادی به تولیدکنندگان این صنعت می‌زند.

حبیب‌اله انصاری افزود: کالای قاچاق، هیچ تضمین کیفیتی ندارد و استانداردهای آن مشخص نیست. حتی در بعضی مواقع محصولات قاچاق با نام‌های جعلی وارد می‌شوند که خدمات پس از فروش نیز ندارند، اما چون قاچاق عوارض و گمرک پرداخت نمی‌کند، قیمت آن از قیمت محصول مشابه که به صورت رسمی ‌وارد می‌شود پایین‌تر است. به همین دلیل برخی افراد فریب قیمت پایین تر آن را خورده و محصول را خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قاچاقچی حساب ریسک خودش را هم می‌کند که اگر او را بگیرند چه خواهد شد، اظهار کرد: باید دید چه مجازاتی برای قاچاقچی در نظر گرفته می‌شود که او ریسک می‌کند و انبوهی لوازم و مواد را به صورت قاچاق وارد می‌کند.

انصاری معتقد است تمام سازمان‌های مسوول باید دست به دست هم دهند و اعتقاد واقعی به جلوگیری از قاچاق را داشته باشند. همچنین مبارزه با قاچاق باید مداوم باشد، نه اینکه طی دوره‌ای به این کار شدت دهند و بعد آن را فراموش کنند.

وی گفت: بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند برای مقابله با قاچاق، نظام تعرفه باید اصلاح شود، البته نمی‌توان کلا نظام تعرفه‌ها را از بین برد. همچنین تعدد تعرفه‌ها و تغییر مکرر آنها کار درستی نیست. با توجه به اینکه ما هنوز عضو سازمان تجارت جهانی WTO نشدیم می‌توانیم نظام تعرفه داشته باشیم. اصولا اگر نظام‌های تعرفه‌ای خوب مدیریت شود می‌توان در راستای حمایت از تولیدات ملی موثر باشد. از این رو باید نسبت به  تعدد قوانین و مقررات گمرکی و ساختار تعرفه‌ها و مدیریت واردات کالاها تجدید نظر کنیم.

انصاری با اشاره به اینکه باید در این زمینه بررسی‌های کارشناسی انجام شود، تصریح کرد: تعدد و تغییر تعرفه‌ها بدون کار کارشناسی و زمانی که هدر می‌رود،‌آسیب‌زا است. زیرا نظام تعرفه برای حمایت از تولید ملی است، نمی‌توانیم بگوییم چون تعرفه بالا قاچاق را زیاد می‌کند پس باید تعرفه را پایین آورد. برای مقابله با قاچاق باید فکر اساسی تر از اینها شود.