فناوری بلاک‌چین (Blockchain) پنجمین تکنولوژی نوظهور بزرگ دنیاست. روباتیکس نیز از قافله عقب نمانده و گزارش مذکور آن را در رده ششم قرار می‌دهد. بیومتریکس (Biomertrics) نیز از سوی CompTIA به عنوان هفتمین تکنولوژی نوظهور بزرگ در سال ۲۰۱۹ معرفی شده است. چاپ سه‌بعدی (۳D Printing) در جایگاه هشتم این رده‌بندی جای گرفته است. واقعیت مجازی (Virtual Reality) یا VR و واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR به عنوان یکی دیگر از درآمدزاترین و خلاقانه‌ترین تکنولوژی‌های حال حاضر دنیا در جایگاه نهم رده‌بندی CompTIA قرار دارد. پس از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز نهایتاً نوبت به هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها (Drones) می‌رسد که به عنوان دهمین تکنولوژی نوظهور به دنیا معرفی شده است. در ادامه سعی کرده‌ایم هر یک از این تکنولوژی‌ها را به طور خلاصه و به زبان ساده شرح دهیم. هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین، واقعیت مجازی، فناوری پوشیدنی، پرداخت‌های موبایلی، پول‌های مجازی، ژنومیکس، اینترنت اشیا، روباتیکس و خودروهای بدون راننده از جمله بزرگ‌ترین صنایعی هستند که بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را به واسطه اهمیتی که به دست آورده‌اند در آینده جذب خواهند کرد. آنچنان که تا به امروز نیز سرمایه‌های هنگفتی به سمت آنها هدایت شده است. تکنولوژی‌های پیشرفته هزینه‌های صنایع مختلف را کاهش داده است. امکاناتی که با رشد خودکار شدن کارها ایجاد شده است، سنسورها و گسترش فناوری ارتباطات، باعث شده است که کارایی افزایش یابد و هزینه‌ها به طور قابل توجهی پایین آید. در ادامه هر یک از مواردی را که در بالا نام برده شدند به طور مختصر توضیح می‌دهیم. می‌توانید با مراجعه به سایت www.techrepublic اطلاعات بسیار بیشتری درباره جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا به دست آورید.

IoT یا اینترنت اشیا

طبق گزارش CompTIA اینترنت اشیا از طریق ارائه داده‌های مورد نیاز برای بهبود بازاریابی، افزایش فروش و کاهش هزینه‌ها، تغییرات قابل توجهی را برای کسب‌وکارهایی که در حوزه IoT فعالیت می‌کنند به وجود آورده است. همه در دنیای تکنولوژی امروزه چیزهایی در مورد اینترنت اشیا می‌شنوند. در سال ۲۰۱۷ بیش از هشت میلیارد وسیله الکترونیکی به اینترنت متصل بود. موسسه گارتنر پیش‌بینی می‌کند که این عدد تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰ میلیارد برسد. IoT صنعتی است که موسسه مک‌کنزی گلوبال اعتقاد دارد می‌تواند ارزش ۱۱ تریلیون‌دلاری برای اقتصاد جهانی خلق کند. از یخچال‌های هوشمند گرفته تا خانه‌های متصل به اینترنت، IoT می‌تواند ابزارهای متنوعی را از طریق اینترنت به یکدیگر متصل کند. تا آنجا که قطعات تکنولوژیک بتوانند با یکدیگر حرف بزنند و داده جمع‌آوری کنند. مثلاً خودروها می‌توانند با چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و دوربین‌ها حرف بزنند، داده جمع‌آوری کنند و حوادث را کاهش دهند. اینترنت اشیا، یک شبکه در حال گسترش است که در آن اشیای مختلف به صورت دیجیتال با یکدیگر در ارتباط هستند. صنعت IoT سنسورها، نرم‌افزارها و شبکه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که وسایل مورد استفاده در تولیدات کارخانه‌ای و صنعتی از راه دور قابل کنترل باشند. بررسی PWC در سال ۲۰۱۶ روی دو هزار شرکت تولیدکننده فعال در صنایع خرد نشان داد که آنها انتظار دارند خودکار شدن و دیجیتالی شدن سود هنگفتی را برای آنها در آینده به ارمغان آورد. تا جایی که پیش‌بینی می‌کردند ۶/ ۳ درصد از هزینه‌های آنها به دلیل خودکارسازی و دیجیتالی شدن فرآیندهای کسب‌وکارشان ظرف پنج سال آینده کاهش یابد. آنها همچنین انتظار داشتند که از طریق ارائه محصولات و خدماتشان با استفاده از روش‌های دیجیتالی، ۹/ ۲ درصد به درآمدهایشان افزوده شود.

AI یا هوش مصنوعی

هوش مصنوعی همین حالا به طور معناداری بر طریقه تعامل مشتریان با کسب‌وکارها از طریق وب‌سایت‌های هوشمند و بات‌های مختلف تاثیر گذاشته است. به طوری که می‌توان گفت هوش مصنوعی و ابزارهای آن که در مقیاس وسیع در کشورهای در حال توسعه به کالاهایی برای خرید تبدیل شده‌اند و مورد استفاده کسب‌وکارهای مختلف قرار می‌گیرند، به زندگی روزمره مردم ورود کرده‌اند. صنایع بسیاری از خرده‌فروشی گرفته تا بهداشت و درمان، هتلداری، امور مالی و بسیاری موارد دیگر از آنجا که دیده‌اند هوش مصنوعی می‌تواند امنیت داده‌هایشان را بالا ببرد، سرعت و دقت آنها را در تصمیم‌گیری بهبود بخشد و بهره‌وری نیروی کار را افزایش دهد، امروزه روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند. طی قرن گذشته، نیروی بخار، الکتریسیته و اینترنت، صنایعی بودند که هر یک در دوره خود دنیا را متحول کرده بودند. انگار این‌بار نوبت به هوش مصنوعی رسیده است. شرکت‌های تکنولوژیک همچون گوگل و مایکروسافت سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی روی هوش مصنوعی کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ ارزش این صنعت به ۷۰ میلیارد دلار برسد. بسیاری از تحلیلگران، دو دهه آینده را عصر هوش مصنوعی لقب داده‌اند. الگوریتم‌های نرم‌افزاری قادر هستند کارهایی را انجام دهند که به طور معمول برای انجام آنها به هوش انسانی نیاز است. کارهایی همچون درک بصری، درک بیان، تصمیم‌گیری و ترجمه زبان. هوش مصنوعی از تعداد زیادی زیربخش تشکیل شده است. همچون یادگیری ماشینی که بر توسعه برنامه‌هایی برای اینکه بتوانند یاد بگیرند، درک کنند، استدلال بیاورند و برنامه‌ریزی کنند متمرکز است. یادگیری ماشینی در حال حاضر بخشی از زندگی روزمره است. یادگیری ماشینی راه را برای گسترش خودروهای بدون راننده، کشف سریع‌تر داروها و... هموار کرده است. به طوری که داستان‌های علمی-تخیلی دهه‌های گذشته در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند که بخشی از آن تا همین اکنون هم رخ داده است.

اینترنت نسل پنجم و محاسبه بدون سرور

رشد اینترنت نسل پنجم یا ۵G توانایی ما را در دستکاری، انتقال و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در پلت‌فورم‌های بی‌سیم افزایش داده است و گزارش‌های CopmTIA به خوبی این موضوع را تایید می‌کند. در سال‌های آینده نسل پنجم اینترنت منجر به توسعه نرم‌افزارهای پیچیده‌تر برای حل مشکلات و افزایش رشد میان صنایع خواهد شد. توسعه و گسترش اینترنت ۵G کسب‌وکارها را قادر خواهد ساخت تاثیری روی زندگی مردم بگذارند که تا به حال تکنولوژی‌های زیادی قادر به انجام آن نبوده‌اند. به طوری که اینترنت نسل پنجم سرعتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند در حل مشکلات کسب‌وکارهایی که روی خودروهای بدون سرنشین کار می‌کنند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مایکل هینز، یکی از مدیران مایکروسافت می‌گوید: «زمانی که اینترنت نسل پنجم از نظر جغرافیایی شایع شد، به بازارهای نوظهور کمک خواهد کرد کسب‌وکارهای خود را به همان سرعتی پیش ببرند که همتایان توسعه‌یافته‌شان با آن سرعت کسب‌وکارهای خود را هدایت می‌کنند.» محاسبه بدون سرور نیز این امکان را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند که محیطی را فراهم کنند که خودکار است و نیاز به زیرساخت‌هایی که بسیار هزینه‌زا هستند ندارند. محاسبه بدون سرور هزینه‌های عملیاتی را کاهش خواهد داد و به کسب‌وکارها این اجازه را می‌دهد که روی قابلیت‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند و ارزش‌آفرینی بیشتری داشته باشند. محاسبه بدون سرور سال گذشته در گزارش CopmTIA در لیست ۱۰ تکنولوژی برتر قرار نداشت.

بلاک‌چین

تکنولوژی بلاک‌چین، به نیاز صنایع برای انجام عملیات‌های مالی امن و غیرقابل کنترل و همچنین بستن قراردادهایی که تا پیش از این نیاز به تایید مقامات دولتی داشتند پاسخ می‌دهد. تکنولوژی بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که حجم عظیمی از معاملات را که تا پیش از این از طریق سیستم بانکی سنتی انجام می‌گرفت، به خود جذب کند. از آنجا که بلاک‌چین می‌تواند هر قدم و مرحله از یک تراکنش مالی را ثبت و ضبط کند، به صورت نظری می‌تواند برای تایید و ایمن‌سازی هر نوع تراکنش مالی مورد استفاده قرار گیرد. تکنولوژی‌هایی همچون بلاک‌چین این وعده را می‌دهند که فرآیندهای کسب‌وکاری را که بین شرکت‌ها اتفاق می‌افتند بهبود بخشند و به طور قابل توجهی، هزینه اعتماد (cost of trust) را میان آنها کاهش دهند. به همین دلیل تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند بازدهی یک دلار سرمایه‌گذاری‌شده از طریق روش‌های سنتی پرداخت را به شدت افزایش دهد.

روباتیکس

روبات‌ها برای مدت‌زمان زیادی محدود به داستان‌های علمی- تخیلی بودند. الک راس، نویسنده کتاب صنایع آینده معتقد است روبات‌های کارتون‌ها و فیلم‌های دهه ۷۰ میلادی، در دهه ۲۰۲۰ به واقعیت تبدیل می‌شوند. همین امروز روبات‌ها برای ما کفش درست می‌کنند، از بیماران در بیمارستان‌ها مراقبت می‌کنند و حتی غذا می‌پزند. آنچه شاهد آن هستیم، رشد نمایی یک صنعت چند میلیارد‌دلاری است که قادر است بهره‌وری جهان را به شدت افزایش دهد. دامنه‌ای از پیشرفت‌های تکنولوژیک به سرعت و پشت سر هم در حال ظهور هستند. برای مثال، روباتیکس عمل‌های جراحی را در پزشکی به طور کامل متحول کرده است و تولیدات محصولات کارخانه‌ای نیز تحت تاثیر زیاد روبات‌ها قرار گرفته‌اند که برای مثال می‌توان به کارکرد روبات‌ها در ساخت قطعات الکترونیک و خودروسازی اشاره کرد. در بخش نفت و گاز، شرکت نفت رویال داچ شل از روبات‌هایی برای پایش ابزارآلات و تامین امنیت سایت‌های خود استفاده می‌کند.

بیومتریکس و چاپ سه‌بعدی

بیومتریکس شامل اسکن چهره، اثرانگشت و شبکیه چشم است که امروزه به اصلی‌ترین راه برای تشخیص و تعیین هویت تبدیل شده است. این روش‌ها بنیان‌های امنی را برای مشکلاتی که شرکت‌های IT با آن مواجه هستند فراهم کرده است. همچنین چاپ سه‌بعدی که یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیاست، راه‌حل‌هایی را برای تولید بخش‌های پیچیده که حجم کمی دارند فراهم کرده است. مشکلی که کارخانه‌ها با آن روبه‌رو هستند. همچنین می‌توان محصولاتی را که یافتن آنها بسیار سخت است با استفاده از تکنولوژی چاپ سه‌بعدی تولید کرد. هرچه محصولاتی که از طریق پرینت سه‌بعدی تولید می‌شوند به‌صرفه‌تر شوند و مردم قدرت خرید آنها را پیدا کنند، فرصت‌های پیش روی این صنعت بیشتر از قبل رشد خواهد کرد.

VR و AR

از زمانی که مارک زاکربرگ، واقعیت مجازی را به عنوان تکنولوژی بزرگ آینده خطاب کرد و مهم‌تر از آن روی آن سرمایه‌گذاری کرد، واقعیت مجازی در رسانه‌ها جای خود را به‌شدت باز کرده است. گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، ارزش بازار این تکنولوژی به ۸۰ میلیارد دلار برسد. در حالی که دیجی‌کپیتال پیش‌بینی می‌کند ارزش آن تا سال ۲۰۲۰ از ۱۵۰ میلیارد دلار گذر کند. واقعیت افزوده (Augmented Reality) اطلاعات یا تصاویری را به دنیای واقعی اضافه می‌کند (برای مثال عینک‌های واقعیت افزوده این امکان را به فرد می‌دهند که در کنار دیدن اشیای دنیای واقعی، به ای‌میل‌های خود و صفحات اینترنتی دسترسی داشته باشد). واقعیت افزوده از واقعیت مجازی (Virtual Reality) متفاوت است. واقعیت مجازی این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که به صورت مجازی، حضور در یک دنیای خیالی را تجربه کنند.

پهپادها

در سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی می‌شد که تا پایان دهه، صنعت هواپیماهای بدون سرنشین شش هزار درصد رشد داشته باشد (منبع: PWC). هزینه‌ها در این صنعت روزبه‌روز در حال کاهش است. اما اگر فکر می‌کنید که هواپیماهای بدون سرنشین تنها برای تحویل کالا در آمازون به کار می‌روند اشتباه کرده‌اید. هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند اسب بعدی صنعت کشاورزی باشند (کارکرد در بذرپاشی، سمپاشی و کشت آفات). همچنین می‌توان در رویدادهای ورزشی بین‌المللی از آنها استفاده کرد. در صورت تلفیق تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین با یادگیری ماشینی و تکنولوژی تشخیص چهره، در شناسایی مجرمان هم به کار می‌آیند. بیمارستان‌ها می‌توانند از هواپیماهای بدون سرنشین برای افزایش نرخ نجات حمله‌های قلبی از هشت درصد به ۸۰ درصد استفاده کنند. انقلاب هواپیمای بدون سرنشین (drone) این پتانسیل را دارد که مستقیماً بر بسیاری از صنایع، از حمل‌ونقل گرفته تا جنگلداری و کشاورزی، مهندسی، ساخت‌وساز و... تاثیر بگذارد. طبق بررسی‌های PWC روی کارکردهای تجاری تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین، بازار جهانی در حال ظهور برای ارائه خدمات با استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین ارزشی بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد داشت. همچنین هواپیماهای بدون سرنشین پتانسیل زیادی در امداد و نجات، پشتیبانی و نگهداری، جمع‌آوری اطلاعات و موارد مشابه دارد.

دو تکنولوژی رو به رشد دیگر

پرداخت‌های موبایلی رو به رشد هستند. آمازون اخیراً فروشگاهی باز کرده که می‌توان تنها با تلفن هوشمند از آن خرید کرد. به لطف ترکیب سنسورها و تکنولوژی پرداخت از طریق تلفن هوشمند، تنها کاری که مشتریان نیاز است انجام دهند، نگه داشتن موبایل خود روی دستگاهی برای انجام عملیات پرداخت است. تا سال ۲۰۱۵، میزان تراکنش‌های انجام‌گرفته از این طریق در ایالات متحده ۷/ ۸ میلیارد دلار بود. اما پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۱۹ این مبلغ به ۲۱۰ میلیارد دلار برسد. ژنومیکس یکی دیگر از چیزهایی است که دوست خواهید داشت در مورد آن بدانید. اگر بتوانید DNA خود را به‌روزرسانی کنید - خود را باهوش‌تر کنید، ژن مربوط به نوع اول دیابت را از DNA خود حذف کنید و حالت موی خود را تغییر دهید- آیا این کار را انجام خواهید داد؟ ژنومیکس که علم ژن‌شناسی است، می‌تواند همچون پنی‌سیلین دنیا را متحول کند و دلیل اینکه دانشمندان هنوز آن را صنعتی نکرده‌اند، مسائل اخلاقی است. اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه‌چندان دور، صنعتی شدن ژنومیکس آغاز شود.

 

گزارش اول - 1
 اینترنت اشیا. IoT می‌تواند ابزارهای متنوعی را از طریق اینترنت به یکدیگر متصل کند. تا آنجا که قطعات تکنولوژیک بتوانند با یکدیگر حرف بزنند و داده جمع‌آوری کنند.
گزارش اول - 2
 هوش مصنوعی. صنایع بسیاری از خرده‌فروشی گرفته تا بهداشت و درمان، هتل‌داری، امور مالی و بسیاری موارد دیگر دیده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند امنیت داده‌هایشان را بالا برد.
گزارش اول - 3
 اینترنت 5G. مایکل هینز، یکی از مدیران مایکروسافت می‌گوید: «زمانی که اینترنت نسل پنجم از نظر جغرافیایی شایع شد، به بازارهای نوظهور کمک خواهد کرد کسب‌وکارهای خود را به همان سرعتی پیش ببرند که همتایان توسعه‌یافته‌شان با آن سرعت کسب‌وکارهای خود را هدایت می‌کنند.»
گزارش اول - 4
 پرینت 3D. پرینت سه‌بعدی که یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیاست، راه‌حل‌هایی را برای تولید بخش‌های پیچیده که حجم کمی دارند فراهم کرده است. مشکلی که کارخانه‌ها با آن روبه‌رو هستند.
گزارش اول - 5
 پهپادها. هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند اسب بعدی صنعت کشاورزی باشند (کارکرد در بذرپاشی، سم‌پاشی و کشت آفات). همچنین بیمارستان‌ها می‌توانند از هواپیماهای بدون سرنشین برای افزایش نرخ نجات حمله‌های قلبی از هشت درصد به 80 درصد استفاده کنند.