کلکسیونی از معادن داریم
  •  مطالعات زیادی در داخل و خارج صورت گرفته و این نکته حاصل شده است که ایران جزو کشورهای معدن‌دار دنیاست و کلکسیونی از معادن را در اختیار دارد که بسیاری از آنها کشف نشده و برخی از آنهایی هم که کشف شده، فعال نشده‌اند.
  •   بسیاری از این معادن کشف نشده و برخی از معادن کشف‌شده نیز استفاده نشده است. بهره‌وری از معادن بسیار مهم است و نباید صرفاً محدود به خام‌فروشی باشیم.
  •  شرکت‌های داخلی و خارجی و دولت‌های خارجی که مایل باشند در این میدان وسیع یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومترمربعی با ما در بخش معدن همکاری کنند، میدان باز است.
  •  اصول و سیاست‌های کلی که به امضای رهبری رسیده، محور زندگی ماست و قابل تغییر نیست که از جمله بندهای این اصول، دستیابی به فناوری‌های نوین، ارتقای سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی و تعمیق پژوهش و گسترش زمین‌شناسی بنیادی، اقتصادی، محیطی دریایی برای بهره‌برداری مناسب از ذخایر معدنی است.
  •  اکنون میدان باز است تا سهم خود را در تولید ناخالص ملی به حد مطلوب برسانیم. جلوی صدور مواد معدنی را نگرفتیم اما اولویت را به فرآوری دادیم و در این باره باید اذعان کرد که برای شرکت‌های خارجی، فرآوری در ایران بسیار ارزان‌تر از جاهای دیگر است.
  •   جذب و جلب دانش و منابع و امکانات داخلی و خارجی در زمینه اکتشافات معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی به مواد واسطه و مصرفی، تعیین اولویت مناطق دارای ظرفیت مواد معدنی و ایجاد زمینه‌های رشد منابع معدنی و فلزی در بخش آلیاژها، عناصر کمیاب معدنی و تولید مواد پیشرفته از دیگر مواردی است که جمهوری اسلامی ایران در بخش معدن مشخص کرده است.

سخنان آیت‌الله هاشمی در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران/ 21 آذر 1395