کیفیت مقدم بر کمیت

رشد و توسعه صنعتی کشور بیشتر به کیفیت محصولات فولادی وابسته است تا کمیت آنها و به همین دلیل واحدهایی مانند فولاد مبارکه به منظور افزایش کیفیت محصولات فولادی خود و با هدف کاهش چالش‌های موجود در فعال‌سازی زنجیره تولید محصولات فولادی اقدام می‌کنند. در حال حاضر بیشتر محصولات تولیدی در برخی کارخانه‌های فولادسازی از فناوری ۴۰ سال قبل استفاده می‌کنند، در حالی که باید تولیدکنندگان فولاد به سمت استفاده از فناوری‌های جدید سوق داده شوند تا در کنار افزایش ظرفیت‌های موجود، کالاهای تولیدی از کیفیت خوبی هم برخوردار باشند.

هم‌اکنون بیش از یک‌سوم تجهیزات فنی و زیربنایی لازم برای تولید ورق‌های فولادی از نوع زنگ نزن در مجتمع فولاد مبارکه موجود است، بنابراین به راحتی می‌توان در این زمینه فعالیت مناسبی انجام داد و محصولات باکیفیت تولید کرد. با توجه به تنوع موارد استفاده فولاد در دنیا و گسترده شدن دایره مصرف فولاد با پیشرفت تکنولوژی، تولید فولاد نیز همگام با پیشرفت تکنولوژی تغییرات بسیاری داشته است. در پی این تغییرات تولیدکنندگان سعی در بالا بردن بهره‌وری و استفاده از انرژی و سوخت‌های ارزان‌تر با توجه به محیط جغرافیایی خود کرده‌اند و فولاد مبارکه نیز تولید باکیفیت را در دستور کار خود دارد.

باید توجه کنیم کلید گشایش در مسائل اقتصادی اجرای کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و برای رفع مشکل بیکاری باید شرایط به نحوی آماده شود تا از ظرفیت نیروی انسانی تحصیل‌کرده و منابع زیرزمینی بهره برد و با جلوگیری از خام‌فروشی، محصولات با ارزش افزوده ایجاد کرد. یکی از اولویت‌های اساسی کشور توسعه اقتصادی است و باید با فراهم کردن شرایط، از علم و دانش، ثروت تولید کرد و با مدیریت صحیح از ثروت تولیدشده در راستای توسعه متوازن کشور در بخش‌های مختلف بهره برد. ما در این زمینه نیاز به ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه داریم و حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌ها در تمامی مناطق کشور و توجه به مولفه‌هایی مانند اقتصاد دانش‌بنیان باعث کاهش اتکا به اقتصاد وابسته به نفت یا به عبارتی اقتصاد تک‌محصولی می‌شود. در این حوزه صنعت فولاد نیز می‌تواند کمک شایانی به توسعه کشور کند تا اقتصاد ما وابستگی کمتری به نفت داشته باشد. اما تاکنون ما در اقتصاد نفتی خود شاهد بودیم که پایین بودن کارایی و بهره‌وری به دلیل تهی شدن اقتصاد از رقابت و انحصاری و دولتی شدن اقتصاد رخ داده است. از نگاه کارشناسان یکی از دلایل دولتی شدن اقتصاد، وابسته بودن به نفت است و متاسفانه تمام کاری که انجام می‌دهیم صادر کردن نفت خام است، در حالی که با تبدیل آنها و ایجاد ارزش افزوده می‌توانیم سود بیشتری داشته باشیم و همین‌طور بزرگ‌ترین مشکل کشور یعنی کمبود شغل را برطرف کنیم. من فکر می‌کنم تا زمانی که به توانایی‌های خود تکیه و اعتماد نداشته باشیم و معنای «ما می‌توانیم» را به طور کامل درک نکنیم، مشکلات ما حل نخواهد شد.

تقویت شهرک‌های صنعتی

برای تحقق اهداف صنعتی کشور باید شهرک‌های صنعتی تقویت شوند تا سرمایه‌گذار رغبت به سرمایه‌گذاری داشته باشد. همچنین بحث آب، جاده، برق و دیگر مشکلات نیز باید حل شود تا شهرک‌های صنعتی بهتر و بیشتر بتوانند فعالیت کنند. به عنوان مثال در حال حاضر ما در دو شهرک صنعتی مبارکه و ده سرخ حدود پنج میلیارد تومان اعتبار تزریق کردیم که ۵/ ۳ میلیارد تومان آن برای اصلاح زیرساخت‌ها محقق شد که در این راستا بحث آب شهرک صنعتی با کمک صنعتگران به مرحله کلنگ‌زنی رسید. امیدواریم در شهرهای دیگر نیز به نوعی به شهرک‌های صنعتی توجه کنند تا صنایع مختلف کشور تقویت شوند. ما در استان خود با قاطعیت گفته‌ایم که با جدیت و تمام توان از صنعت فولاد حمایت خواهیم کرد. با رویکرد فولاد مبارکه و اراده مسوولان شهرستان مبارکه مبنی بر حمایت از صنعت، به نتایج بهتری در زمینه تعامل مستحکم‌تر منطقه و صنعت خواهیم رسید. در مقطع فعلی مانند دیگر مقاطع زمانی مساعدت پایدار فولاد مبارکه به منطقه ضروری است و باید صنایع موجود در منطقه همواره تمام استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کنند تا مردم همچنان از قرار گرفتن در کنار صنعت منتفع شوند. ما هیچ وقت به دنبال صنعت‌ستیزی نبوده و نیستیم و تاکنون خدمات شایسته‌ای از سوی فولاد مبارکه به مردم منطقه ارائه شده است. امیدواریم همچنان تعاملات مطلوبی بین شهرستان مبارکه و فولاد به نفع مردم و صنعت ادامه پیدا کند و تا زمانی که فولاد مبارکه در پروژه‌هایی نظیر ساخت حسینیه مرکزی مبارکه، پایگاه امداد و نجات و پروژه‌هایی که منفعت عامه مردم را به دنبال دارد مشارکت فعال داشته باشد، مردم هم خوشحال خواهند بود.

فعال بودن چنین صنایعی در کشور ما در حالی است که اقتصاد ما از مشکل بیکاری رنج می‌برد و صنایع مختلف می‌توانند نقش‌آفرینی قابل توجهی در زمینه اشتغال‌زایی در کشور داشته باشند. همه می‌دانند ایران، فرهیختگانی دارد که در هیچ کجای دنیا نظیر ندارند. باید به فکر و اندیشه و دانش دانشمندان و فرهیختگان و جوانان خودمان تکیه کنیم. نظر من به شخصه این است که در حال حاضر کمتر به جوانان اعتماد می‌شود. نباید فراموش کنیم که این جوانان می‌توانند مانند جوان‌های ۳۷ سال پیش که این انقلاب را به پیروزی رساندند، باعث موفقیت‌هایی در کشور ما شوند. امروز جوانان فرهیخته و تحصیل‌کرده ما منتظر اعتماد مسوولان هستند. معضل بیکاری از مهم‌ترین مشکلات جوانان تحصیل‌کرده ایرانی است و ما می‌توانیم از این پتانسیل بهره بیشتری ببریم. جوانان فارغ‌التحصیل بهترین دانشگاه‌های کشور در حال حاضر به دنبال شغلی هستند و ما باید به جوانان فرصت آزمون‌وخطا بدهیم تا بتوانیم از مزیت‌های آنها به صورت مناسبی در راستای توسعه کشور بهره ببریم.

در حال حاضر یکی از مسائل موثر در بیکاری کشور ما بحث فضای کسب‌وکار کشور است. این در حالی است که یکی از لازمه‌های دستیابی به رشد اقتصادی مدنظر برنامه ششم توسعه، بهبود فضای کسب‌وکار در کشور است اما رتبه کسب‌وکار ایران در دنیا مناسب نیست و مسوولان باید با اتخاذ تصمیمات و همچنین اقدامات موثر فضای کسب‌وکار کشور را تسهیل کنند، به دلیل اینکه انجام این مهم در اشتغال‌زایی تاثیرگذار است. در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند که این موضوع در کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری موثر است. دشواری دریافت تسهیلات از بانک‌ها، نرخ بالای تامین سرمایه واحدهای تولیدی که تناسبی با نرخ تورم ندارد و همچنین عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز و عدم شفافیت مطلوب اقتصادی باعث شده رتبه فضای کسب‌وکار کشور مناسب نباشد. فراهم آوردن شرایط برای رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در مقطع فعلی به شدت ضروری است و بهبود فضای کسب‌وکار از لازمه‌های خروج از رکود اقتصادی محسوب می‌شود. همچنین برخی مقررات دشوار اداری باعث شده فضای کسب‌وکار کشور مناسب نباشد که باید به این موضوع رسیدگی شود. تا فضای کسب‌وکار کشور مناسب نباشد نمی‌توان امیدوار به اشتغال‌زایی بود. این در حالی است که صنایع مختلف ما از جمله فولاد ظرفیت توسعه بیشتر را دارند که با گسترش فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله فولاد می‌توان امیدوار بود که جوانان بیشتری به شغل برسند و قطعاً این مهم جز با بهبود فضای کسب‌وکار کشور تحقق نخواهد یافت.

در مجموع تاکید می‌کنم که در کنار مولفه‌هایی مانند بهبود فضای کسب‌وکار و اشتغال جوانان، بحث کیفیت مقوله ضروری برای تولید کشور است تا امکان توسعه بیشتر آنها هم فراهم باشد. ضرورت دارد کیفیت تولیدات به حدی از استانداردها برسد که مشتریان داخلی و خارجی به استفاده از محصولات و تولیدات داخلی ترغیب شوند و در این راستا استفاده از تجربیات دیگران و تکنولوژی‌های روز امری مهم و تاثیرگذار است.