سهم مشارکت بانک ها و موسسات مالی در توسعه شهری افزایش می یابد

۸۸درصد از رشد جمعیت کره زمین، در شهرها اتفاق می‌افتد و ۹۰درصد این رشد در شهرهای بزرگ کشورهای رو به توسعه، است و به جرات میتوان گفت هم اکنون ۳/ ۹میلیارد نفر از جمعیت جهان در شهرها و مناطق شهری زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این میزان به بیش از ۷۵درصد جمعیت جهان، یعنی ۶/ ۳میلیارد نفر، برسد. از نظر اقتصادی، شهر پایدار می‌بایست با دوام باشد، این بدان معناست که با تغییرات فنی و صنعتی جهت حفظ مشاغل پایه‌ای و تأمین مسکن مناسب و در حد استطاعت شهروندان و همچنین از نظر بار مالیاتی، عادلانه باشد و اقدامات بانک ها و موسسات اعتباری در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به اقتصاد پایدار شهرداری کلانشهرها بسیار حائز اهمیت است. موسسه اعتباری نور  به عنوان سازمانی مالی که دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی داشته و خود را متعهد به توسعه پایدار شهری می‌داند، به عنوان بازوی علمی و تخصصی و مسلط به مسائل شهری، در راستای عملیاتی کردن پارادایم شهر پایدار گام بر می‌دارد و با تأمین مالی پروژه‌های شهری در راستای آموزش‌های توسعه پایدار به شهروندان و مدیران شهری، اقدامات مهمی انجام داده است.

از سویی کلانشهر کرج در سال‌های اخیر با اتکاء به اسناد فرادست از جمله سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ حرکت خود را به سوی شهر پایدار آغاز کرده است و تاکنون گام‌های مهمی در راستای پایداری در شهر کرج در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، فضای سبز، ساختمان، تأمین مالی و سایر ابعاد شهر پایدار برداشته شده است. تکمیل شبکه مترو، گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری و پیاده روی از جمله دغدغه های مدیریت شهری کرج در حال حاضر است تا با ایجاد زیرساخت های لازم در این زمینه آرامش ، ایمنی و امنیت کامل را برای شهروندان و عابران فراهم آورد.

مشارکت مالی در پروژه های شهری باید بدون محدودیت از سوی بانک ها و موسسات مالی مدنظر قرار گرفته و در این راستا شهرداری کرج بر این باور است باید به سمتی پیش رفت که بیش از نیمی توسعه شهری را بر مبنای سرمایه گذاری صورت داد. رویکرد مدیریت شهری این کلانشهر نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی بیش از دیگر بخش هاست که برنامه ریزی های فرهنگی در این راستا جز اولویت مدیریت شهری این کلانشهر می باشد. با توجه به معضلات ترافیکی در سطح شهر ها ناگزیر باید به سمتی پیش رفت تا مانند گذشته مسیر زندگی مردم به سمت شهر پاک و بدون ترافیک پیش برود که در این راه باید به جوانب اجتماعی و فرهنگی آن نیز توجه شود. فراهم آوردن زیرساخت‎های شهری، توسعه خدمات شهری، ایجاد رفاه شهری و ایجاد عدالت اجتماعی در شهرها از جمله پارامترهایی است که برای دستیابی به شهری پایدار به آن نیاز داریم و اجرای درست این پارامترها نیازمند تامین منابع مالی برای مدیریت شهر است . همچنین فرسودگی زیرساخت‌های شهری را از جمله معضلاتی می دانم که کرج را بیش از پیش با خود درگیر ساخته و سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات زاغه‌نشین در شهرها به صورت چشمگیری زیرساخت‌ها و خدمات شهری را از بین می‌برند.  

۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی ۱۵ سال نیاز است تا اوضاع حاشیه نشینان شهری را در کلان شهر ها بهبود بخشیم که سهم قابل توجهی از این عدد متعلق به کرج است و این رقم ۶ برابر میزان فعلی سرمایه‌گذاری برای بهبود وضع حاشیه‌نشینان کشورهای توسعه‌نیافته است لذا این زمینه ای بسیار مناسبی است تا بانک ها و تامین کنندگان مالی کشور برای استفاده از این ظرفیت بالقوه با توان مضاعف در این حوزه حضور یابند.